人文科学研究科Graduate School of Humanities
HUG500B5(人文地理学 / Human geography 500)人文地理学特別講義ILecture:Human GeographyⅠ
増淵 敏之
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 人文科学研究科Graduate School of Humanities |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2023 |
授業コードClass code | X0457 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 春学期授業/Spring |
曜日・時限Day/Period | 月3/Mon.3 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 市ヶ谷 |
教室名称Classroom name | 新一口坂校舎302 |
配当年次Grade | 院人地・博士後期課程・選択必修科目 |
単位数Credit(s) | 2 |
備考(履修条件等)Notes | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
カテゴリーCategory |
地理学専攻 (博士後期課程) |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
(Course outline)
As an outline of the class, we will discuss the process of development and the current situation, focusing on content tourism, which is a form of cultural tourism. It also mentions the ideal way of the industry that produces the content itself, which is a resource of content tourism.
(Learning Objectives)
The goal of students is to understand the overall tourism behavior of content tourism.
(Learning activities outside of classroom)
The purpose of the lesson is to clarify the factors of generalization of content tourism while reading the tourism behavior and changes in the surrounding environment.
(Grading Criteria /Policy)
The significance is that it helps students to think about their competitive advantage in the global society by learning how to utilize content tourism for the promotion of Japanese industry and regional development.
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
授業の概要としては、文化観光の一形態であるコンテンツツーリズムを軸に、その発展の過程、現状を視野に入れて論じていきます。またコンテンツツーリズムの資源であるコンテンツそのものを生産する産業のありかたにも言及していきます。授業の目的は観光行動、観光を取り巻く周辺環境の変化を読み込みつつ、コンテンツツーリズムの一般化の要因についてを明らかにしすることです。意義は日本の産業振興、地域振興のためにコンテンツツーリズムの活用の方法を学ぶことで、グローバル社会のなかでの競争優位を考える一助になる点にあります。
到達目標Goal
・学生がコンテンツツーリズムの定義、これまでの経緯を理解することで、観光そのものの本質を把握できます。
・学生がコンテンツツーリズムの資源となるコンテンツ産業振興政策及び企業のイノベーションを理解することができます。
・学生がグローバル社会の中でのコンテンツツーリズムの果たす役割、コンテンツ産業の比較優位確保の重要性を理解できます。
・Students can grasp the essence of tourism itself by understanding the definition of content tourism and its history.
・Students can understand the content industry promotion policy and corporate innovation that will be the resource of content tourism.
・Students can understand the role of content tourism in global society and the importance of securing a comparative advantage in the content industry.
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
ディプロマポリシーのうち、「DP1」「DP2」「DP3」「DP4」に関連
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
講義を中心に進めます。適宜、授業内での議論も行い、また授業の性格上、映像資料を効果的に使っていきます。
Focus on the lecture. Discussions will be held in class as appropriate, and due to the nature of the class, video materials will be used effectively.
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
第1回[対面/face to face]:ガイダンス/guidance
授業の概要/Class outline
第2回[対面/face to face]:取り巻く環境の変化/Changes in the surrounding environment
コンテンツを取り巻く経済,社会状況の変化についての説明/Explanation of changes in economic and social conditions surrounding content
第3回[対面/face to face]:コンテンツツーリズムの定義と研究の系譜/Definition of content tourism and genealogy of research
コンテンツツーリズムの定義とこれまでの研究の流れについての説明/Explanation of the definition of content tourism and the flow of research so far
第4回[対面/face to face]:アニメツーリズムと地域振興/Anime tourism and regional promotion
アニメを活用した集客による地域振興についての説明/Explanation about regional promotion by attracting customers using animation
第5回[対面/face to face]:インバウンド観光客の増加/Increase in inbound tourists
インバウンド観光客の増加の要因についての説明/Explanation of the factors behind the increase in inbound tourists
第6回[対面/face to face]:コンテンツツーリズムと拡張現実/Content tourism and augmented reality
バーチャルにシフトする観光の変化/Explanation of changes in tourism that shift virtually
第7回[対面/face to face]:プロダクトプレイスメント/Product placement
コンテンツ作品を活用したプロモーションについての説明/Explanation of promotion utilizing content works
第8回[対面/face to face]:コンテンツ産業の東京集中と地域分散/Concentration of content industry in Tokyo and regional decentralization
コンテンツ産業のこれまでと今後についてno
説明/About the past and future of the content industry no
Explanation
第9回[対面/face to face]:クールジャパン/Cool Japan
政府のクールジャパン政策の評価/Evaluation of the government's cool Japan policy
第10回[対面/face to face]:韓国のコンテンツ産業振興政策/Korea's content industry promotion policy
韓国のコンテンツ産業政策の評価/Evaluation of Korean content industry policy
第11回[対面/face to face]:ローカルコンテンツ/Local content
ローカルでのコンテンツ産業創出/Creating a local content industry
第12回[対面/face to face]:メディアの変化/Media changes
メディアの多様化/Media diversification
第13回[対面/face to face]:体験的具体例の紹介/Introduction of experiential concrete examples
札幌、岩見沢、南魚沼、宇都宮などの事例/Cases of Sapporo, Iwamizawa, Minami Uonuma, Utsunomiya, etc.
第14回[対面/face to face]:議論(日本のコンテンツの未来)/Discussion (Future of Japanese content)
日本のコンテンツは比較優位をどう取ればいいのか?/How should Japanese content take a comparative advantage?
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
準備学習、復習をしてきてください。本授業の準備学習・復習時間は各 1時間(合計28時間)を標準とします。
Please prepare and review. The standard time for preparation and review for this class is 1 hour each (total of 28 hours).
テキスト(教科書)Textbooks
特にありません。PP(授業資料)を配布します。
Nothing in particular. PP (class materials) will be distributed.
参考書References
増淵敏之(2010)『物語を旅するひとびと―コンテンツツーリズムとは何か?』彩流社
増淵敏之(2018)『ローカルコンテンツと地域再生 観光創出から産業振興へ』水曜社
成績評価の方法と基準Grading criteria
平常点30%、レポート70%、平常点は授業での発言を評価、レポートは完成度、独自性を重視して評価します。授業終了後に提出してもらいます。
Normal score 30%, report 70%, normal score evaluates remarks in class, report evaluates with emphasis on completeness and originality. Please submit after class.
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
前年度アンケートを授業に反映させていく。
The previous year's questionnaire will be reflected in the class.
学生が準備すべき機器他Equipment student needs to prepare
特にありません。
Nothing in particular.
その他の重要事項Others
・オフィスアワー月曜日16-18時
・実務経験者として、さまざまな地域振興に関わっていますので、携わった事例も授業内で紹介します。
・Office hours Monday 16:00-18:00
・As a person with practical experience, I am involved in various regional development projects.
担当教員の専門分野等
<専門領域><研究テーマ><主要研究業績>
文化地理学
・『路地裏が文化を生む!: 細街路とその界隈の変容』青弓社
観光地理学
・増淵敏之(2010)『物語を旅するひとびと―コンテンツツーリズムとは何か?』彩流社
地域振興
・増淵敏之(2018)『ローカルコンテンツと地域再生 観光創出から産業振興へ』水曜社
経済地理学
・増淵敏之(2010)『欲望の音楽』法政大学出版局