文学部Faculty of Letters
LIT200BC(文学 / Literature 200)文章表現論BTheory of Literary Expression B
伊東 祐吏Yuji ITO
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 文学部Faculty of Letters |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2023 |
授業コードClass code | A2447 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 秋学期授業/Fall |
曜日・時限Day/Period | 水4/Wed.4 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 市ヶ谷 |
教室名称Classroom name | 市Y‐Y801 |
配当年次Grade | 2~4 |
単位数Credit(s) | 2 |
備考(履修条件等)Notes | |
他学部公開科目Open Program | |
他学部公開(履修条件等)Open Program (Notes) | |
グローバル・オープン科目Global Open Program | |
成績優秀者の他学部科目履修制度対象Interdepartmental class taking system for Academic Achievers | |
成績優秀者の他学部科目履修(履修条件等)Interdepartmental class taking system for Academic Achievers (Notes) | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | ○ |
SDGsCPSDGs CP | |
アーバンデザインCPUrban Design CP | |
ダイバーシティCPDiversity CP | |
未来教室CPLearning for the Future CP | |
カーボンニュートラルCPCarbon Neutral CP | |
千代田コンソ単位互換提供(他大学向け)Chiyoda Campus Consortium | |
カテゴリーCategory | 日本文学科 |
他学科公開科目 | |
クラスGroup | |
昼夜表記Day or Night |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
Basic practice for writing novels, criticism, and essays.
Course Outline: Why do people write? What kind of act is writing? I believe that writing is not only a means or technique of expressing one’s thoughts, but also the act of thinking itself. This is true not only of literature (novels and criticism) but also of academia (essays, papers and research). Through writing, students confront their themes, interact with themselves, and discover their own ideas. This class is a place to learn to experience the essence of writing. Experience the joy and pain of writing with your whole body.
Learning Objectives: Students who successfully complete this course will: 1. discover what they want to write; 2. develop their own writing style; and 3. deepen their understanding of literature and scholarship.
Learning Activities Outside of the Classroom:
Students will be given instructions as needed, but mainly they will be asked to prepare essays after having presented a theme in advance. (Preparation of the assignment will take several hours each time.)
Grading Criteria/Policy: Students will be asked to submit four 800-word essays. The overall evaluation will be based on the evaluation of their content (50%) and the effort that went into their preparation (50%).
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
人はなぜ文章を書くのか。書くとは、どういう行為なのか。
私は、書くことは、自分の考えを表現する手段や技術であるだけでなく、考えるという行為そのものだと考えます。それは、文学(小説や批評)に限らず、学問(論文や研究)にも共通しています。書くことによって、テーマと向き合い、自分自身と対話し、自分の考えを発見する。この授業は、書くことの本質を体験するための習練の場です。書く楽しさと苦しさを全身で味わってください。
到達目標Goal
自分の書きたいことを見つける。
自分の文章のスタイルを身につける。
文学や学問についての理解を深める。
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
ディプロマポリシーのうち、「DP1」「DP2」に関連
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
生徒が書いた文章をもとに、講義や講評をおこないます。(毎回、課題にコメントをつけて返却する。)
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
第1回[対面/face to face]:「書く」までのアプローチ
その道のりと空白を楽しむ
第2回[対面/face to face]:「書く」ことの楽しみ
書くなかでの発見を待つ
第3回[対面/face to face]:「読む」と「書く」
自分の読書方法を点検する
第4回[対面/face to face]:疑問を育てる
論点の見極めとテーマの設定
第5回[対面/face to face]:論を書く
学問の仕組みを知る
第6回[対面/face to face]:学問と文学
「頭のよさ」と「頭の強さ」の違い
第7回[対面/face to face]:描写と比喩
言葉による描写の特徴
第8回[対面/face to face]:事実とフィクション
両者の違いと共通点
第9回[対面/face to face]:リアリティの正体
人は文章のどこに真実味を感じるか
第10回[対面/face to face]:一人称と三人称
人称と小説の関係
第11回[対面/face to face]:フィクションの力
その必要性と可能性
第12回[対面/face to face]:小説への道のり
「私」ではない人物として文章を書く
第13回[対面/face to face]:取材と調査
書き手に必要な準備とは
第14回[対面/face to face]:オリジナルと模倣
独創への近道と回り道
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
必要に応じて指示しますが、おもに事前にテーマを発表して、作文の準備をしてもらいます。(課題の準備には、毎回、数時間を要する。)
テキスト(教科書)Textbooks
毎回プリントを配布します。
参考書References
村上春樹『若い読者のための短編小説案内』(文春文庫)、井上ひさし『自家製文章読本』(新潮文庫)
成績評価の方法と基準Grading criteria
800 字程度の作文を 4 回ほど提出してもらいます。その内容への評価(5 割)と取り組む姿勢(5 割)を総合的に評価します。
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
新規につき該当なし