文学部Faculty of Letters
LIT200BC(文学 / Literature 200)文章表現論ATheory of Literary Expression A
伊東 祐吏Yuji ITO
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 文学部Faculty of Letters |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2023 |
授業コードClass code | A2445 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 春学期授業/Spring |
曜日・時限Day/Period | 水4/Wed.4 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 市ヶ谷 |
教室名称Classroom name | 市Y‐Y505 |
配当年次Grade | 2~4 |
単位数Credit(s) | 2 |
備考(履修条件等)Notes | |
他学部公開科目Open Courses | |
他学部公開(履修条件等)Open Courses (Notes) | |
グローバル・オープン科目Global Open Courses | |
成績優秀者の他学部科目履修制度対象Interdepartmental class taking system for Academic Achievers | |
成績優秀者の他学部科目履修(履修条件等)Interdepartmental class taking system for Academic Achievers (Notes) | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | ○ |
SDGsCPSDGs CP | |
アーバンデザインCPUrban Design CP | |
ダイバーシティCPDiversity CP | |
未来教室CPLearning for the Future CP | |
カーボンニュートラルCPCarbon Neutral CP | |
千代田コンソ単位互換提供(他大学向け)Chiyoda Campus Consortium | |
カテゴリーCategory | 日本文学科 |
他学科公開科目 | |
クラスGroup | |
昼夜表記Day or Night |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
Basic practice for writing novels, criticism, and essays.
Course Outline: Why do people write? What kind of act is writing? I believe that writing is not only a means or technique of expressing one’s thoughts, but also the act of thinking itself. This is true not only of literature (novels and criticism) but also of academia (essays, papers and research). Through writing, students confront their themes, interact with themselves, and discover their own ideas. This class is a place to learn to experience the essence of writing. Experience the joy and pain of writing with your whole body.
Learning Objectives: Students who successfully complete this course will: 1. discover what they want to write; 2. develop their own writing style; and 3. deepen their understanding of literature and scholarship.
Learning Activities Outside of the Classroom:
Students will be given instructions as needed, but mainly they will be asked to prepare essays after having presented a theme in advance. (Preparation of the assignment will take several hours each time.)
Grading Criteria/Policy: Students will be asked to submit four 800-word essays. The overall evaluation will be based on the evaluation of their content (50%) and the effort that went into their preparation (50%).
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
人はなぜ文章を書くのか。書くとは、どういう行為なのか。
私は、書くことは、自分の考えを表現する手段や技術であるだけでなく、考えるという行為そのものだと考えます。それは、文学(小説や批評)に限らず、学問(論文や研究)にも共通しています。書くことによって、テーマと向き合い、自分自身と対話し、自分の考えを発見する。この授業は、書くことの本質を体験するための習練の場です。書く楽しさと苦しさを全身で味わってください。
到達目標Goal
自分の書きたいことを見つける。
自分の文章のスタイルを身につける。
文学や学問についての理解を深める。
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
ディプロマポリシーのうち、「DP1」「DP2」に関連
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
生徒が書いた文章をもとに、講義や講評をおこないます。(毎回、課題にコメントをつけて返却する。)
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
第1回[対面/face to face]:文章表現とは何か
文章を書くうえでの心得
第2回[対面/face to face]:メモと設計図
構想の練り方
第3回[対面/face to face]:書き出しと書き終わり
冒頭と末尾の決め方
第4回[対面/face to face]:テーマと題名
書く内容と方向性を定める
第5回[対面/face to face]:文章の呼吸と運動
文章の生命はどこから来るのか
第6回[対面/face to face]:詩と散文
その性質と違い
第7回[対面/face to face]:書きやすさと書きにくさ
文章への力の入れ方
第8回[対面/face to face]:紋切型と一般論
自分だけの言葉を書く
第9回[対面/face to face]:批評という酵母
批評的要素の働きについて
第10回[対面/face to face]:読者の想定
人に届く文章のあり方
第11回[対面/face to face]:物語と小説
両者の違いと関係性
第12回[対面/face to face]:執筆と感情
執筆時の感情との向き合い方
第13回[対面/face to face]:熱意と体力
執筆の肉体労働性について
第14回[対面/face to face]:小説を書く理由
人はなぜ小説を書くのか
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
必要に応じて指示しますが、おもに事前にテーマを発表して、作文の準備をしてもらいます。(課題の準備には、毎回、数時間を要する。)
テキスト(教科書)Textbooks
毎回プリントを配布します。
参考書References
梅田卓夫・清水良典・服部左右一・松川由博『新作文宣言』(ちくまライブラリー)、加藤典洋『言語表現法講義』(岩波テキストブックス)
成績評価の方法と基準Grading criteria
800 字程度の作文を 4 回ほど提出してもらいます。その内容への評価(5 割)と取り組む姿勢(5 割)を総合的に評価します。
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
新規につき該当なし