人間社会研究科Graduate School of Social Well-being Studies
PSY600J2(心理学 / Psychology 600)論文研究指導Master's Thesis Research
小林 由佳Yuka KOBAYASHI
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 人間社会研究科Graduate School of Social Well-being Studies |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2023 |
授業コードClass code | |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | |
曜日・時限Day/Period | |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 多摩 |
教室名称Classroom name | |
配当年次Grade | 2 |
単位数Credit(s) | 4 |
備考(履修条件等)Notes | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | ○ |
カテゴリーCategory |
臨床心理学専攻 研究指導科目 |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
Course outline : The purpose of this course is to help students develop the ability to structure their own research questions, clarify them using appropriate methods, and express them in a master's thesis.
Learning Objectives : Through the preparation of a master's thesis, the goal is to master the techniques for conducting research and to deepen one's expertise in the subject matter of the research.
Learning activities outside of the classroom : In this course, students are required to work independently in all processes related to the preparation of their master's thesis, including literature research, determination of the research design, collection and analysis of data, and discussion. Please be prepared to explain your progress on the day of instruction. The standard preparation and review time for this class is 2 hours each.
Grading Criteria /Policy : Research attitude in writing master's thesis (60%) and quality of the thesis (40%)
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
自身のリサーチクエスチョンを構造化し、適切な方法を用いて明らかにすること、さらに修士論文として表現する力を身につけることを目的とします。
到達目標Goal
修士論文作成を通して、研究を進めるための技術の習得、および研究テーマに関する専門的知見を深めることを目標とします。
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
ディプロマポリシーのうち、「DP1」と「DP2」と「DP3」と「DP5」に関連
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
修士論文を作成するための個人指導を行います。研究の進捗や展開に応じて、授業計画を若干変更する可能性があります。課題等の提出・フィードバックは対面もしくはメールにて行う予定です。
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
あり / Yes
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
第1回[対面/face to face]:イントロダクション
論文作成の進め方について
第2回[対面/face to face]:研究テーマの検討1
各自の問題意識について
第3回[対面/face to face]:研究テーマの検討2
各自のテーマについて
第4回[対面/face to face]:先行研究Ⅰ
テーマに関連した先行研究のまとめ
第5回[対面/face to face]:先行研究2
課題に関わる先行研究のまとめ
第6回[対面/face to face]:研究デザイン1
リサーチクエスチョンと仮説
第7回[対面/face to face]:研究デザイン2
研究方法の検討
第8回[対面/face to face]:研究デザイン3
質問紙、対象者等の検討
第9回[対面/face to face]:研究デザイン4
データ解析方法の検討
第10回[対面/face to face]:データ収集の方法1
データ収集の手続きの確認
第11回[対面/face to face]:データ収集の方法2
データ収集の準備状況の確認
第12回[対面/face to face]:データ収集の方法3
データ収集の段取りの確認
第13回[対面/face to face]:データ処理の方法1
収集したデータの取り扱いの確認
第14回[対面/face to face]:データ処理の方法2
収集したデータの分析方法の確認
第15回[対面/face to face]:データの分析1
基本的な集計実施
第16回[対面/face to face]:データの分析2
データ解析の実施
第17回[対面/face to face]:データの分析3
データ解析結果の解釈
第18回[対面/face to face]:考察の検討1
考察の概要整理
第19回[対面/face to face]:考察の検討2
考察の内容の組み立て
第20回[対面/face to face]:考察の検討3
考察の詳細の検討
第21回[対面/face to face]:論文執筆の指導1
論文執筆の開始
第22回[対面/face to face]:論文執筆の指導2
先行研究の執筆
第23回[対面/face to face]:論文執筆の指導3
目的と方法の執筆
第24回[対面/face to face]:論文執筆の指導4
結果の執筆
第25回[対面/face to face]:論文執筆の指導5
結果の修正
第26回[対面/face to face]:論文執筆の指導6
考察の執筆
第27回[対面/face to face]:論文執筆の指導7
考察の修正
第28回[対面/face to face]:まとめ
修士論文の最終確認
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
本コースでは、修士論文作成に関わる過程(文献研究、研究デザインの決定、データの収集と分析、考察など)全てにおいて主体的な取り組みが必要となります。指導日には進捗状況について説明できるよう準備を整えてください。本授業の準備学習・復習時間は各2時間を標準とします。
テキスト(教科書)Textbooks
テキストは使用しません。
参考書References
適宜紹介します。
成績評価の方法と基準Grading criteria
修士論文作成における研究姿勢(60%)と論文の内容(40%)から評価します。
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
丁寧に指導を進めます。
その他の重要事項Others
【担当教員の専門分野等】
<専門領域> 職場のメンタルヘルス、産業組織心理学、認知行動療法
<研究テーマ>働く人のウェルビーイングと心理社会的アプローチ
<主要研究業績>
1)Servant Leadership in Japan: A Validation Study of the Japanese Version of the Servant Leadership Survey (SLS-J). Frontiers in Psychology. 11:1711.2020. 2)産業領域で心理専門職に求められるコンピテンシーの抽出と難易度の推 定:デルファイ法による検討. 産業ストレス研究. 27(2):263-271. 2020. 3)What Kind of Intervention Is Effective for Improving Subjective Well-Being Among Workers? A Systematic Review and Meta-Analysis of Randomized Controlled Trials. Frontiers in Psychology. 11:528656. 2020.