人文科学研究科Graduate School of Humanities
HIS500B4(史学 / History 500)東洋中世史研究ⅡOriental Medieval History Ⅱ
宇都宮 美生
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 人文科学研究科Graduate School of Humanities |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2022 |
授業コードClass code | X0359 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 秋学期授業/Fall |
曜日・時限Day/Period | 水7/Wed.7 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 市ヶ谷 |
教室名称Classroom name | 各学部・研究科等の時間割等で確認 |
配当年次Grade | |
単位数Credit(s) | 2 |
備考(履修条件等)Notes | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
カテゴリーCategory | 史学専攻(修士課程)-専門科目 |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
Outline and objectives: This course introduces an understanding of Chinese history in respect to international relations with other areas. The aim of this course is to help students acquire historical changes in politics, economy, organization, military affairs, agriculture, culture and diplomacy.
Learning Objectives: The goal of this course is to understand the flow of Chinese history, the factors and backgrounds that created the historical facts, their influence and development, and the mutual influence and international relations with the surrounding areas.
Learning activities outside of classroom: Before/after each class meeting, students will be expected to spend four hours to understand the course content.
Grading Criteria/Policies: Your overall grad in the class will be decided based on assignments at each class meeting (50%) and term-end report (50%).
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
近年注目されているグローバル・ヒストリー研究の研究動向を紹介し、グローバルな観点から中国を中心としたユーラシア大陸東部の広域経済圏を見ていく。それにより、従来の各国の歴史ではなく、世界史の大きな流れをつかむことを学習のねらいとする。
到達目標Goal
多くの図表を読み解く力をつけ、視覚的に歴史の流れが把握できるようにする。
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
初回に分担をするので、各自調べて発表し、それについて討論する。発表の担当がない受講生も予習をしておく。
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
あり / Yes
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
第1回[対面/face to face]:ガイダンス
授業の進め方と春学期のおさらい
第2回[対面/face to face]:農牧複合国家1
人間の移動
第3回[対面/face to face]:農牧複合国家2
漢から唐へ
第4回[対面/face to face]:世界宗教圏1
中国大陸と世界宗教
第5回[対面/face to face]:世界宗教圏2
宗教と個人
第6回[対面/face to face]:都城時代1
東アジアの都城時代
第7回[対面/face to face]:都城時代2
日本の王権理論
第8回[対面/face to face]:商業帝国1
ソグド商人
第9回[対面/face to face]:商業帝国2
イスラーム商人
第10回[対面/face to face]:ユーラシア大陸のルネサンス1
8~14世紀の古典文化復興運動
第11回[対面/face to face]:ユーラシア大陸のルネサンス2
複数の古典文化復興運動
第12回[対面/face to face]:西欧の勃興とグローバル・ヒストリー1
世界システム論の現在
第13回[対面/face to face]:西欧の勃興とグローバル・ヒストリー2
近代港湾都市網の形成
第14回[対面/face to face]:学習のまとめ
グローバル・ヒストリーとしての現在と未来
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
授業の前にテキストの地図や図表を分析する。関連する論文を読んで知識を深める。予習・復習あわせて各回4時間を標準とする。
テキスト(教科書)Textbooks
妹尾達彦『グローバル・ヒストリー』中央大学出版部、2021年、¥3,000+税。この本を使うので各自1冊用意すること。
参考書References
随時指示をする。
成績評価の方法と基準Grading criteria
授業態度(発表と討論)50%、期末レポート50%
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
わかりやすい授業を心掛ける。
学生が準備すべき機器他Equipment student needs to prepare
色のついた筆記用具
その他の重要事項Others
「文書館管理研究I」「文書館管理研究II」を合わせて履修することが望ましい。
担当教員の専門分野等
中国都城史・水利史・交流史