人文科学研究科Graduate School of Humanities
LIN500B3(言語学 / Linguistics 500)Academic English (Oral Presentation) AAcademic English (Oral Presentation) A
安部 義治
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 人文科学研究科Graduate School of Humanities |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2022 |
授業コードClass code | X0236 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 春学期授業/Spring |
曜日・時限Day/Period | 火3/Tue.3 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 市ヶ谷 |
教室名称Classroom name | 各学部・研究科等の時間割等で確認 |
配当年次Grade | |
単位数Credit(s) | 2 |
備考(履修条件等)Notes | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
カテゴリーCategory | 英文学専攻(修士課程)-専門科目 |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
【Course Outline】
Students are expected to read texts written on a wide variety of topics. It is also expected that they are to express their own opinions through a short essay and presentation.
【Learning Objectives】
By the end of the course, students should be able to do a decent presentation.
【Learning activities outside of classroom】
Students are expected to read the relevant part of the textbook before the class. Writing specified essays is compulsory.
【Grading Criteria /Policy】
Grading will be decided based on presentation (50%) and class participation (50%).
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
様々なトピックについて書かれた読み物を読み、そのトピックに関する背景知識や問題意識を持ったうえで、自分なりの考えを文章にして、それを下地に簡単なプレゼンテーションを行う。
到達目標Goal
英米圏の大学で必要とされる英語レベルでエッセーが書けるようになることを目標とする。
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
授業は原則として対面で行うものとする。ユニット前半の授業ではテキスト中の英文を読み、問題演習を行う。宿題として、指定されたトピックについてのエッセーを書いてもらう。ユニット後半の授業では宿題で書いてきたエッセーを教員と共に推敲し、出来上がった原稿をもとにプレゼンテーションを行う。
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
第1回[対面/face to face]:Skills and Strategies(1): Understanding Vocabulary in Context
問題演習
第2回[対面/face to face]:The News Media in the Past: Reading
問題演習
第3回[対面/face to face]:The News Media in the Past: Discussion
エッセー、プレゼンテーション
第4回[対面/face to face]:The History of Electronic Media: Reading
問題演習
第5回[対面/face to face]:The History of Electronic Media: Discussion
エッセー、プレゼンテーション
第6回[対面/face to face]:Skills and Strategies(2): Finding Main Ideas
問題演習
第7回[対面/face to face]:Citizen Journalism: Reading
問題演習
第8回[対面/face to face]:Citizen Journalism: Discussion
エッセー、プレゼンテーション
第9回[対面/face to face]:Ethical Reporting: Reading
問題演習
第10回[対面/face to face]:Ethical Reporting: Discussion
エッセー、プレゼンテーション
第11回[対面/face to face]:Skills and Strategies(3): Using the Dictionary
問題演習
第12回[対面/face to face]:Education Around the World: Reading
問題演習
第13回[対面/face to face]:Education Around the World: Discussion
エッセー、プレゼンテーション
第14回[対面/face to face]:Making Connections
問題演習
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
本授業の準備学習・復習時間は、各2時間を標準とする。指定されたトピックに関するエッセーを各ユニット毎に書くことが必要となる。
テキスト(教科書)Textbooks
McEntire, Jo, et al. Making Connections 2. CUP, 2013.
参考書References
特になし
成績評価の方法と基準Grading criteria
偶数回の授業で行うプレゼンテーション (50%) と授業での貢献度 (50%) で評価する。
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
読解力をもう少し身につけたいという受講者が意外に多いので、その点に配慮する。
担当教員の専門分野等
<専門領域>第二言語習得、TESOL
<研究テーマ>第二言語学習者による項構造の習得
<主要研究業績>日本人英語学習者による英語の所格動詞の習得について-有標性と転移の問題に関する考察-. 2010年12月
Second Language. vol.9, pp.19-48.