人文科学研究科Graduate School of Humanities
LIT500B2(文学 / Literature 500)作家特殊研究ASpecial Research on Creative Writers A
温 又柔
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 人文科学研究科Graduate School of Humanities |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2022 |
授業コードClass code | X0155 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 春学期授業/Spring |
曜日・時限Day/Period | 水3/Wed.3 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 市ヶ谷 |
教室名称Classroom name | 各学部・研究科等の時間割等で確認 |
配当年次Grade | |
単位数Credit(s) | 2 |
備考(履修条件等)Notes | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
カテゴリーCategory | 日本文学専攻(修士課程)-専門科目 |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
<Course Outline> A literary creator with a rich career who is active with his/her writing in the frontline initiates this class, and the students take up the writer’s works and give research presentations to the writer himself/ herself. Through this process, we will develop creative dialogues between the graduate school and the literary creator.
<Learning Objectives> Students will study the process of creating works of literature by researching the works of literature created and published by the instructor together with the instructor himself/ herself. In FY2022, the instructor, Wen Yourou, who has longed to be a "book writer" and "storyteller" since his childhood, will help the students to discover the creative material they should work on and to experience the process of turning it into a "novel," thereby stimulating their own "literary research" and "creative writing practice.
<Learning Activities Outside of Classroom> Instructions will be given in class as needed.
<Grading Criteria/ Policy> The content of the work research and the attitude of the students (sinsere "dialogue" with the instructor and fellow students is desirable) will be comprehensively evaluated.
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
豊富なキャリアをもちなお第一線で活躍をつづける文芸創作家が授業を担当し、学生たちはその作家の作品をとりあげ作家自身の前で研究発表を行います。それを通じて、授業の場で文芸創作家と大学院による創造的な対話を行います。
到達目標Goal
担当講師が創作発表した文学作品を、担当講師とともに研究することによって作品生成のプロセスを学びます。
2022年度は、幼少期より「本を書く人」や「お話を作ること」に憧れを抱いていた担当講師・温又柔が、自分が取り組むべき創作の素材を見出し、それを一篇の「小説」に仕上げるまでの過程を追体験してもらうことで、受講生各自の「文学研究」や「創作実践」を活性化させます。
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
ゼミナール形式の研究発表を中心とします。必要に応じて講義形式も織り交ぜます。講義内容と関連する映画鑑賞なども検討しています。
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
あり / Yes
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
第1回[対面/face to face]:ガイダンス
講義の内容について概説する
第2回[対面/face to face]:研究作品の決定
担当講師による自著解説と各自の今季の研究目標を定める
第3回[対面/face to face]:作家との対話1
受講生の質問を通して、作家と対話する
第4回[対面/face to face]:作品研究1
作品研究を発表する
第5回[対面/face to face]:作家との対話2
受講生の質問を通して、作家と対話する
第6回[対面/face to face]:作品研究2
作品研究を発表する
第7回[対面/face to face]:作家との対話3
受講生の質問を通して、作家と対話する
第8回[対面/face to face]:作品研究3
作品研究を発表する
第9回[対面/face to face]:作家との対話4
受講生の質問を通して、作家と対話する
第10回[対面/face to face]:作品研究4
作品研究を発表する
第11回[対面/face to face]:作家との対話5
受講生の質問を通して、作家と対話する
第12回[対面/face to face]:作品研究5
作品研究を発表する
第13回[対面/face to face]:作家との対話6
受講生の質問を通して、作家と対話する
第14回[対面/face to face]:春学期のまとめ
春学期の講義を概括する
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
必要に応じて授業内で指示します。
テキスト(教科書)Textbooks
温又柔著『「国語」から旅立って』(新曜社、2019、¥1300)。また、温又柔のこれまでの作品のうち受講者が自らの「文学研究」あるいは「創作」をする上で参照にしたいと思うもの。
参考書References
課題に合わせてその都度提示します。
成績評価の方法と基準Grading criteria
作品研究の内容及び受講態度(担当講師や受講仲間との「対話」に真摯であることを望みます)によって総合的に評価します。
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
担当講師が単年交代する授業であるため、とくにありません。
担当教員の専門分野等
日本語圏文学・小説。越境、移住、ディアスポラ。主な著作に、小説『魯肉飯のさえずり』(中央公論新社、2020)、『空港時光』(河出書房新社、2018)、『真ん中の子どもたち』(集英社、2017)、エッセイ『台湾生まれ 日本語育ち』(白水Uブックス、2018)など。