GBP (Global Business Program)

Back to List

LANj100LF(日本語 / Japanese language education 100)
Elementary Foreign Languages F
(J3)

Michiaki MURATA

Class code etc
Faculty/Graduate school GBP (Global Business Program)
Attached documents
Year 2023
Class code F9017
Previous Class code
Previous Class title
Term 春学期授業/Spring
Day/Period 金2/Fri.2
Class Type
Campus 市ヶ谷 / Ichigaya
Classroom name 院301
Grade 1~3
Credit(s) 1
Notes
Open Program
Open Program (Notes)
Global Open Program
Interdepartmental class taking system for Academic Achievers
Interdepartmental class taking system for Academic Achievers (Notes)
Class taught by instructors with practical experience
SDGs CP
Urban Design CP
Diversity CP
Learning for the Future CP
Carbon Neutral CP
Chiyoda Campus Consortium
Category 基礎科目/Liberal Arts Courses
外国語科目/Foreign Language Courses

Show all

Hide All

Outline and objectives

This course is designed for upper beginning-level and lower intermediate-level students who already possess basic knowledge of Japanese grammar and vocabulary. The course aims to solidify students’ basic communication skills in Japanese in order to assist them in performing various activities in daily situations.
 
このクラスは、しょきゅうこうはんから ちゅうきゅうぜんはんの学生(がくせい)のための そうごうクラスです。
にちじょうせいかつの なかで いろいろなかつどうをするために、日本語(にほんご)でのコミュニケーションのうりょくを たかめます。

Goal

By the end of the semester, students are expected to have gained basic language proficiency in Japanese equivalent to A2.2 (Strong Waystage) in CEFR (the Common European Framework of Reference for Languages scale) and N4 (or halfway to N3) in JLPT (the Japanese Language Proficiency Test scale).
 
・日本語をつかって、コミュニケーションができるように なります。
・かんじを300ぐらい よんだり かいたり することが できます。
・CEFRのA2+レベルの ちからが つきます。
・JLPTのN4レベルの ちからが つきます。

Default language used in class

日本語 / Japanese

Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )

The course will develop basic communication skills required in daily situations in speaking, listening, writing, and reading, and it will cover basic grammar, vocabulary, and Kanji in order to provide students with resources to draw upon to achieve their communicative goals.
Feedback for assignments:
Submission of assignments and feedback will be on Google Classroom.
 
にちじょうてきなコミュニケーションスキルを みにつけるために、はなしたり、きいたり、よんだり、かいたりします。
きほんてきな ぶんぽうや、かんじ、ことばなどもべんきょうします。 
フィードバック:
しゅくだいの ていしゅつ・フィードバックは、Google Classroomでします。

Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)

あり / Yes

Fieldwork in class

なし / No

Schedule

授業形態/methods of teaching:対面/face to face

※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。

1[対面/face to face]:Lesson23、24

Self introduction
L23.If you cross the bridge, you'll see a park on your left
L24.You can enter this zoo even at night
L23.はしを わたると、ひだりに こうえんが あります
L24.このどうぶつえんはよるでも はいれます

2[対面/face to face]:Lesson24、25

L24(2)
L25 .Have you already decided what you'll do?
L24(2)
L25 .なにを やるか もうきめましたか

3[対面/face to face]:Lesson25、26

L25(2)
L26.I got this when I participated in a soccer training camp
L25(2)
L26.サッカーのがっしゅくに さんかしたとき もらいました

4[対面/face to face]:Lesson26、27

L26(2)
Lesson27.How long have you had a fever ?
L26(2)
L27.いつから ねつが あるんですか

5[対面/face to face]:Lesson27、28、29

L27(2)
L28. There are many stars in the sky
L29.It's a responsible job, and in addition, I can get more experience
L27(2)
L28.そらに ほしが でています
L29.せきにんの ある しごとだし、あたらしい けいけんが できるし…

6[対面/face to face]:Lesson29、30

L29(2)
L30.I'm thinking of going to confectionary school
L29(2)
L30.おかしの せんもんがっこうに はいろうと おもっています

7[対面/face to face]:Lesson30
Review
Mid-term Exam(L23-30)
Lesson31

L30.(2)
Review
Mid-term Exam(L23-30)
L31.I'll have it checked by tomorrow
L30.(2)
ふくしゅう
ちゅうかんテスト(L23-30)
L31.あしたまでに みておきます

8[対面/face to face]:Lesson31、32

L31(2)
L32.You should not peel apples
L31(2)
L32.りんごの かわは むかないほうが いいですね

9[対面/face to face]:Lesson33、34

L33.If you have a car, it'll be convinient
L34.We lost the games
L33.くるまが あれば べんりです
L34.しあいに まけて しまいました

10[対面/face to face]:Lesson34、35

L34(2)
L35.I try to carry an umbrella
L34(2)
L35.かさを もちあるくように しています

11[対面/face to face]:Lesson36、37

L36.It's been translated into many languages
L37.That sounds fun
L36.いろいろな くにのことばに ほんやくされています
L37.おもしろそうですね

12[対面/face to face]:Lesson37、38

L37 (2)
L38.It means that you must be careful about monkeys
L37 (2)
L38.さるに ちゅういしろ という いみです

13[対面/face to face]:Lesson39、40

L39.I bought it so that I could use it on this trip
L40.I want to make my son go to a cram school, but...
L39.りょこうのとき つかおうと おもって かったのに…
L40.むすこを じゅくにいかせたいんですが…

14[対面/face to face]:Lesson40
Review
Final Exam(L31-L40)

L40(2)
Review
Final Exam(L31-L40)
L40(2)
ふくしゅう
きまつテスト(L31-L40)

Work to be done outside of class (preparation, etc.)

Students are expected to study at least one hour at home for preparing /reviewing each lesson.
Students are expected to do homework for vocabulary, kanji, and grammar.
 
よしゅうと ふくしゅうを 1じかんぐらい してください。
ことばと かんじ、ぶんぽうの しゅくだいが あります。

Textbooks

『DAICHI Ⅱ main textbook』3A network(2,800yen+tax) 978-4883195077
『DAICHI Ⅱ Translation of the main text and grammar notes』3A network(2,000yen+tax)978-4883195213
『Nihongo Challenge N4-N5(Kanji) 』ask (1,300yen+tax) 978-4-87217-757-2
 
『だいちⅡ メインテキスト』スリーエーネットワーク(2,800円+税)978-4883195077
『だいちⅡ ぶんけいせつめいとほんやく えいごばん』スリーエーネットワーク(2,000円+税)978-4883195213
『にほんごチャレンジ N4-N5(かんじ)』アスク(1,300円+税)978-4-87217-757-2

References

とくに ありません

Grading criteria

Class participation:20%
Midterm exam:20%
Final exam:20%
Assignments:20%
Essay:20%
 
※Regular attendance of classes is required.
※ J3 General consists of J3 General I, II, III(Monday, Tuesday, Friday).
※Students who miss 4 or more times each class will not be eligible for the credit on this course, nor take the final exam.
 
平常点(へいじょうてん):20%
中間(ちゅうかん)テスト:20%
期末(きまつ)テスト:20%
宿題(しゅくだい):20%
作文(さくぶん):20%
 
*このクラスは、J3そうごうⅠ、Ⅱ、Ⅲ(げつようび・かようび・きんようび)がセットです。
*かくクラスで4かいいじょう けっせきすると たんいは でません。そして、きまつしけんを うけることが できません。

Changes following student comments

Based on the students' comments, we would like to continue to have opportunities to interact with Japanese volunteer students.
 
がくせいの コメントから、ボランティアがくせいとの こうりゅうの きかいを ことしも もちたいです。

Equipment student needs to prepare

Please access and join Google Classroom before the first class.
It is crucially important for you to join Google Classroom, because all the class assignments, quizzes, and course information will be provided on Google Classroom. 
【How to join a class】
① Go to Google Classroom. (Please click the following URL.)
https://classroom.google.com/
② Enter your Hosei Univ. e-mail address.
③ Enter the class code and click "Join". (You can find the class code in the JLP Google Classroom.)
  
じゅぎょうでは Google Classroomをつかいます。
Google Classroomはとてもたいせつです。しゅくだいやクイズ、じょうほうをGoogle Classroomで だします。
【とうろくの しかた】
 ① https://classroom.google.com にアクセスする。
 ② ほうせいだいがくのメールアドレスを にゅうりょくする。
 ③ クラスコードをにゅうりょくして、とうろくする。
 (クラスコードはJLPのGoogleClassroomでわかります。)

Others

※Please note that J3 General consists of J3 General I, II, III (Monday, Tuesday, and Friday. Each with a different instructor), and it will meet three times a week. Students must register for all three classes in order to complete the J3 General.
※It is strongly recommended to take "Japanese 3 (Listening, Vocabulary & Kanji)"class together to keep up the pace of this class.
※Please attend the class in the first and second week. The student coming for the first time in the third week cannot take the class.
 
*このかもくは、J3そうごうⅠ(げつようび)、J3そうごうⅡ(かようび)、J3そうごうⅢ(きんようび)がセットです。ぜんぶの クラスに とうろくして、しゅう3かい、しゅっせきしてください。
*いっしょに 「J3にほんご ちょうかい・ごい・かんじ」クラスを とることを つよく すすめます。
*1しゅうめと2しゅうめのクラスには、かならず しゅっせきしてください。3しゅうめに はじめてきたがくせいは、クラスをとることができません。