経済学研究科Graduate School of Economics
ECN603C1-1(経済学 / Economics 600)修士ワークショップAMaster Workshop A
濱秋 純哉Junya HAMAAKI
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 経済学研究科Graduate School of Economics |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2023 |
授業コードClass code | X3155 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 春学期後半/Spring(2nd half) |
曜日・時限Day/Period | 集中・その他/intensive・other courses |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 市ヶ谷 |
教室名称Classroom name | 各学部・研究科等の時間割等で確認 |
配当年次Grade | |
単位数Credit(s) | 1 |
備考(履修条件等)Notes | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
(Course outline)
In this course students will write and revise his/her master's thesis through individual guidance and the first workshop report.
(Learning Objectives)
Students are expected to deepen the understanding of his/her research contents, establish the analytical method, and proceed with writing the thesis. In a workshop report, students will define the outcome of spring semester on writing a thesis. More specifically, students are expected to create a link to a later revision by making a report on the obtained analyzed result, verifying the adequacy of the analysis technique and the validity of the interpretation on the result, and valuating his/her thesis in the field concerned.
(Learning activities outside of classroom)
Carry out daily research and writing activities for the preparation of the master's thesis. Prepare for the interim report and work on the post-event discussion and feedback to the master's thesis.
(Grading Criteria /Policy)
100% of the normal score (including workshop presentation and comments)
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
個別指導や春学期ワークショップ報告を通じて、修士論文の執筆・改訂を進める。
到達目標Goal
自身の研究内容に対して理解を深めつつ、分析手法を確立し、論文執筆を進める。ワークショップ報告では、修士論文作成のための春学期における成果を確定させる。具体的には、これまでに得られた分析結果を報告し、分析手法の適切さ、結果の解釈の妥当性、当該分野における自身の論文の位置づけなどを確認し、その後の改訂につなげる。
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
ディプロマポリシーのうち、「DP3」に関連
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
6月下旬または7月上旬に行われる春季修士ワークショップの報告に向けて、指導教員の指導の下、春学期の研究成果の検討と確定を行い、ワークショップの報告に向けて、プリゼンテーションの方法についても、指導する。さらに、ワークショップ報告後に、ワークショップ時に受けた教員による指導、参加の学生によるコメントを受けて、研究の改訂を行う。授業の進め方やフィードバックは、指導教員と相談の上で、適宜対面のほか、Zoomやメール等のオンラインを介して行う。
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:オンライン/online
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
第1回[オンライン/online]:修士論文の研究報告①
修士論文にむけた研究報告を行う(指導教員による指導)
第2回[オンライン/online]:修士論文の研究報告②
修士論文にむけた研究報告を行う
(指導教員による指導)
第3回[オンライン/online]:修士論文の研究報告③
修士論文にむけた研究報告を行う
(指導教員による指導)
第4回[オンライン/online]:ワークショップの準備①
修士ワークショップでの発表にむけた準備を行う。
(指導教員による指導)
第5回[オンライン/online]:ワークショップの準備②
修士ワークショップでの発表にむけた準備を行う。
(指導教員による指導)
第6回[対面/face to face]:修士論文中間発表(第1回修士ワークショップ)
修士論文執筆者全員が、修士論文に関して「中間発表」を行う。7月上旬を予定。
第7回[オンライン/online]:ワークショップの反省
修士ワークショップで指摘された論点をまとめる(指導教員による指導)
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
修士論文の作成のための日常的な研究と執筆活動を行う。中間報告の準備と、事後の論点整理と修士論文へのフィードバックの作業を行う。
テキスト(教科書)Textbooks
特になし。
参考書References
特になし。
成績評価の方法と基準Grading criteria
平常点100%(ワークショップ報告およびコメントシートの内容も含む)
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
特になし。
担当教員の専門分野等
<専門領域>
公共経済学・応用計量経済学
<研究テーマ>
家計行動のミクロ計量分析
<主要研究業績>
(1) Niizeki, Takeshi, Junya Hamaaki, 2023+, “Do the self-employed underreport their income? Evidence from Japanese panel data,” Journal of the Japanese and International Economies, forthcoming.
(2) Hamaaki, Junya, Masahiro Hori, and Keiko Murata 2019, “The Intra-family Division of Bequests and Bequest Motives: Empirical Evidence from a Survey on Japanese Households,” Journal of Population Economics, Vol. 32, No. 1, pp. 309–346.
(3) 上野綾子・濱秋純哉,2017年,「2009 年度介護報酬改定が介護従事者の賃金,労働時間,離職率に与えた影響」,『医療経済研究』,Vol.29,No.1,33-57頁。
(4) Hamaaki, Junya, Masahiro Hori, Keiko Murata, 2014, “Intergenerational transfers and asset inequality in Japan: Empirical evidence from new survey data,” Asian Economic Journal, Vol.28(1), pp.41-62.
(5) Hamaaki, Junya, Masahiro Hori, Saeko Maeda, Keiko Murata, 2013, “How does the first job matter for an individual’s career life in Japan,” Journal of the Japanese and International Economies, Vol.29, pp.154-169.