経済学研究科Graduate School of Economics
ECN566C1-1(経済学 / Economics 500)地域経済論ⅡDAArea Studies Ⅱ DA
馬 欣欣Xinxin MA
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 経済学研究科Graduate School of Economics |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2023 |
授業コードClass code | X3323 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 春学期授業/Spring |
曜日・時限Day/Period | 火6/Tue.6 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 市ヶ谷 |
教室名称Classroom name | 各学部・研究科等の時間割等で確認 |
配当年次Grade | |
単位数Credit(s) | 2 |
備考(履修条件等)Notes | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
[Course outline]
The lecture introduces the process of China's economic growth, the pattern of the economy transition from a planned economy to a market-oriented economy, and issues in Chinese economy from a macroeconomic perspective. We will learn the determinants of economic growth and development from different sides (e.g., economic development, institutional transition), and understand the mechanisms and features of Chinese economy growth and development. Based on economic theories and models such as those in neoclassical economics, transition economics, and new institutional economics, as well as government statistical data and survey data, we will learn the empirical study methods. The lecture aims to develop the empirical study skills to take academic research on the area study issues.
[Learning Objectives]
The goal is to understand the situations and issues in economic growth and development from macro-economic perspective using the Chinese economy as a case study, and to develop the empirical study skills to analyze the issues in Chinese economy from macroeconomic perspective based on the theories in economics and the data from Chinese government statistical data sources and many kinds of academic surveys.
[Learning activities outside of classroom]
Students who have not taken other courses related to the Area Studies (e.g., development economics, macroeconomics, economic policy, etc.) should read the textbooks or introductions on those courses in advance. Download the learning materials in advance through the learning support system (Hoppii) and understand the content of each lesson. The standard time for preparation and review for each lesson is 2 hours each.
[Grading Criteria /Policy]
1. Regular performance and homework (70%)
2. Final examination (30%)
Combinations of both: 100%
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
本講義ではマクロ経済の視点から中国経済成長の軌跡、計画経済から社会主義市場経済への体制移行のパターン、そして高度成長した現代中国経済の実態及び問題点を紹介したうえで、中国経済成長の要因およびメカニズムを様々な側面(経済発展、体制移行)から、理解してもらう。また日本や欧米などの先進国と比較し、中国経済成長のメカニズムおよび特徴を明確にする。新古典派経済理論、体制移行論、新制度経済学などの経済理論及ぶモデル、政府統計データおよび調査データに基づき、実証研究の手法を学習し、自ら実証研究を行い、地域経済の問題を研究できるスキルを身に着けることを目的とする。
到達目標Goal
地域経済に関しては、中国経済をケースにし、自らがマクロ経済学の諸理論やモデルに基づき、多様なデータを活用し、高度な実証研究を行い、中国経済成長のマクロ要因およびメカニズムを分析できる能力を身につけることを目標とする。
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
ディプロマポリシーのうち、「DP1」「DP2」「DP3」「DP4」に関連
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
パワーポイント資料にもとづいて講義形式で行う。1回以上のリアルタイムオンライン実施。課題(レポート等)に対するフィードバックを行います。具体的には、授業の初めに、前回の授業で提出されたリアクションペーパーからいくつか取り上げ、全体に対してフィードバックを行い、また「学習支援システム」(Hoppii)を通じて行います。
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
第1回[対面/face to face]:ガイダンス
講義内容の概要を紹介し、講義の進め方などを説明する。
第2回[対面/face to face]:社会主義市場経済と体制移行
社会主義市場経済の概念、2つの移行パターンを理解する
第3回[対面/face to face]:体制移行と政府の役割
政府の役割について理解し、体制移行と政府役割に関する実証研究
第4回[対面/face to face]:所有制構造改革と経済成長
中国国有企業の所有制構造改革と経済成長に関する実証研究
第5回[対面/face to face]:アクティブラーニング
政府の役割、所有制構造と経済成長に関するグループディスカッション
第6回[対面/face to face]:経済発展(1):二重経済構造モデル
都市労働市場の失業、農村過剰労働力、ルイスの二重構造モデルと経済転換点にについて理解する
第7回[対面/face to face]:経済発展(2):経済転換点
経済転換点に関する実証研究:日中比較
第8回[対面/face to face]:経済発展(3):人口転換理論
人口転換、高齢化と経済成長
第9回[対面/face to face]:対外貿易と外需依存型成長からの転換
輸出主導型経済成長、外資の役割、外資導入の国際比較
第10回[対面/face to face]:経済成長と所得格差 (1)
経済成長と所得格差・貧困:経済理論と実証研究(1)
第11回[対面/face to face]:経済成長と所得格差 (2)
経済成長と所得格差・貧困:経済理論と実証研究(2)
第12回[対面/face to face]:社会保障政策とその効果(1)
中国年金制度の改革とその効果に関する実証研究
第13回[対面/face to face]:社会保障政策とその効果(1)
中国医療保険制度の改革とその効果に関する実証研究
第14回[対面/face to face]:中国経済研究の展望と問題点
マクロレベルの視点から中国経済研究の展望と問題点をまとめ
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
地域経済に関連する他の科目(例えば、開発経済学、マクロ経済学、経済政策論など)を履修していない受講生は、それらの科目に関する教科書(中上級)あるいは概説書を事前に読んでおくこと。授業で使用する資料を事前に学習支援システムを通じてダウンロードし、各回の授業の内容を理解しておくこと。本授業の準備学習・復習時間は、各2時間を標準とする
Students who have not taken other courses related to the Area Studies (e.g., development economics, macroeconomics, economic policy, etc.) should read the textbooks (middle- or high level) on those courses in advance. Download the learning materials in advance through the learning support system (Hoppii) and understand the content of each lesson. The standard time for preparation and review for each lesson is 2 hours each.
テキスト(教科書)Textbooks
特に指定しないが、毎回パワーポイントで作成した資料を、学習支援システムを通じてダウンロードしておくこと。
参考書References
1.Ma, X. and Tang, C. (Eds.) (2022) Growth Mechanism and Sustainable Development of Chinese Economy: Comparison with Japanese Experiences. Palgrave Macmillan. ISBN: 978-981-19-3857-3
2.Ma, X. (2022) Public Medical Insurance Reform in China.Springer. ISBN: 978-981-16-7790-8
3.Ma, X. (Ed.) (2021) Employment, Retirement and Lifestyle in Aging East Asia.Palgrave Macmillan. ISBN:978-981-16-0553-6
4.Cai, F. and Chen, F. (2020) China’s Economic New Normal Growth, Structure, and Momentum.Springer. ISBN 978-981-15-3226-9
5.Pen, C., Yang, C., and Yang, X. (2020) The Basic Economic System of China. Springer. ISBN 978-981-13-6894-
6.加藤弘之・梶谷懐 編著(2016)『二重の罠を超えて進む中国型資本主義』、ミネルヴァ書房。
成績評価の方法と基準Grading criteria
1.平常点(70%)
2.期末レポート(30%)
両者の組み合わせ:100%
1. Regular performance and homework (70%)
2. Final academic report (30%)
Combinations of both: 100%
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
パワーポイントの作成については工夫をしたい。また、適宜の質疑応答等、双方向的な講義の進行に努めたい。
担当教員の専門分野等
中国経済論、労働経済学、開発経済学
研究テーマ
1.中国社会保障改革とその経済効果
2.技術進歩が中国労働市場に与える影響
3.経済成長、体制移行と経済格差
主要研究業績
1.Ma, X. and Tang, C. (Eds.) (2022) Growth Mechanism and Sustainable Development of Chinese Economy: Comparison with Japanese Experiences.Palgrave Macmillan. ISBN: 978-981-19-3857-3
2.Ma, X. (2022) Public Medical Insurance Reform in China. Springer. ISBN: 978-981-16-7790-8
3.Ma, X. (Ed.) (2021) Employment, Retirement and Lifestyle in Aging East Asia. Palgrave Macmillan. ISBN:978-981-16-0553-6
4.Ma, X. (2022) “Internet Usage and Income Gaps between the Self-employed Individuals and Employees: Evidence from China,” Review of Development Economics. https://doi.org/10.1111/rode.12969
5.Ma, X. (2022) “Parenthood and the Gender Wage Gap in Urban China,” Journal of Asian Economics, 80:101479. https://doi.org/10.1016/j.asieco.2022.101479
6.Ma, X. (2018) “Labor Market Segmentation by Industry Sectors and Wage Gaps between Migrants and Local Urban Residents in Urban China” China Economic Review, 47, 96-115. https://doi.org/10.1016/j.chieco.2017.11.007