理工・生命科学部教養科目KLAC Course
LANe200LC(英語 / English language education 200)アカデミック・リーディングIIAcademic Reading II
梨本 邦直Kuninao NASHIMOTO
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 理工・生命科学部教養科目KLAC Course |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2022 |
授業コードClass code | H3469 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 秋学期授業/Fall |
曜日・時限Day/Period | 月2/Mon.2 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 小金井 |
教室名称Classroom name | 各学部・研究科等の時間割等で確認 |
配当年次Grade | |
単位数Credit(s) | |
備考(履修条件等)Notes | |
他学部公開科目Open Program | |
他学部公開(履修条件等)Open Program (Notes) | |
グローバル・オープン科目Global Open Program | |
成績優秀者の他学部科目履修制度対象Interdepartmental class taking system for Academic Achievers | |
成績優秀者の他学部科目履修(履修条件等)Interdepartmental class taking system for Academic Achievers (Notes) | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
SDGsCPSDGs CP | |
アーバンデザインCPUrban Design CP | |
ダイバーシティCPDiversity CP | |
未来教室CPLearning for the Future CP | |
カーボンニュートラルCPCarbon Neutral CP | |
千代田コンソ単位互換提供(他大学向け)Chiyoda Campus Consortium | |
カテゴリー<理工・生命科学部教養科目>Category | 英語科目 |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
The purpose of this class is to improve academic reading ability through the development of basic vocabulary, grammar and sentence structure analysis skills. Vocabulary development focuses on considering the context and structure to discern meaning, rather than strict translation between English and Japanese. Grammar and sentence structure instruction emphasizes the use and application of previous knowledge to read actual English. Using these skills, it aims to reinforce basic reading competence as well as rapidly and concisely summarize the gist of the content based on an understanding of paragraph structure.
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
本授業では、学術的な文章を読む際の基本的な語彙力、文法力、構文解析力を養成することによって、リーディング力の向上を図る。語彙については日本語との一対一対応による暗記に留まることなく、文脈や文構造を幅広く考慮に入れて意味をとらえる力へと発展させる。また文法と構文解析については既習知識を活用・応用して実際の英文を読む力を養う。これらのスキルをもとに、精読を通して個々の文の内容を正確に把握したり、文章全体を簡潔にかつ迅速に要約したり、必要な情報を検索したりすることができる読解力の養成を目指す。
到達目標Goal
この授業では、以下の4つを主な目標とします。
1) 個々の文を正確に理解する。
2) パラグラフの構成を理解する。
3) 難しい語彙の簡単な英語の言い換えができる。
4) 1~3を発展させ、批判的思考力・分析力を養う。
At the end of this course, students will be able to:
•understand the grammar and meaning of each sentence in the context
•understand the paragraph structure of the text
•rephrase new words in plain English
•think critically about the topics of the TED presentations
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
ディプロマポリシーのうち、以下に関連している。生命科学部「DP1」。
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
この授業は、学生が予習・復習済みであることを前提に進む。
・復習課題でわからなかった箇所を確認し、授業中にフィードバックをする。
・リーディングを中心としつつ、適宜リスニング(動画視聴)、ライティングなども含め英語運用能力を総合的に高めるアクティビティを行う。
This class will be carried out on the assumption that each unit has been prepared, and the previous units reviewed by the students.
・Students will be asked to submit online exercise questions of the text each week. The feedback of the exercises to students will be done in class every week.
・Reading aloud is essential to improve your English in both preparation and review.
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
1[対面/face to face]:Reading Explorer 2, Unit 7A
Dollars and Scents: The Flower Trade
2[対面/face to face]:Reading Explorer 2, Unit 7B
Dollars and Scents: The Power of Perfume
3[対面/face to face]:Reading Explorer 2, Unit 8A
Great Explorers: An Incredible Journey
4[対面/face to face]:Reading Explorer 2, Unit 8B
Great Explorers: The Travels of Ibn Battuta
5[対面/face to face]:Reading Explorer 2, Unit 9A
Identity: The Teenage Brain
6[対面/face to face]:Reading Explorer 2, Unit 9B
Identity: Seeing Double
7[対面/face to face]:Mid-semester Exam
Review of Units 7-9
8[対面/face to face]:Reading Explorer 2, Unit 10A
Facing Change: The Big Thaw
9[対面/face to face]:Reading Explorer 2, Unit 10B
Facing Change: Life on the Edge
10[対面/face to face]:Reading Explorer 2, Unit 11A
Fact or Fake?: The Knowledge Illusion
11[対面/face to face]:Reading Explorer 2, Unit 11B
Fact or Fake?: The Limits of Lying
12[対面/face to face]:Reading Explorer 2, Unit 12A
Going to Extremes: The Dream Flight
13[対面/face to face]:Reading Explorer 2, Unit 12B
Going to Extremes: Dark Descent
14[対面/face to face]:Final Exam
Final Exam
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
【本授業の準備・復習等の授業時間外学習は、1時間を標準とする】
・予習として音読を必ずする。
・予習の段階でわからない箇所を明確にしておく。
・多様な媒体(本・雑誌・ソーシャルメディア等)で、教科書のテーマに関連のあるトピックを調べ、英語のインプットを増やすこと。
・prepare for the texts and exercises before the class. Reading aloud is essential to improve your English
・take notes for any part of the text you cannot understand either in terms of pronunciation, grammar, or meaning beforehand, and ask the questions in class
・use the internet to find the topics related to the TED presentation, and increase your English vocabulary and boost your understanding of the topic.
テキスト(教科書)Textbooks
Paul Macintyre and David Bohlke, Reading Explorer 2, 3rd Edition (Cengage Learning)
参考書References
成績評価の方法と基準Grading criteria
Assignmants:30%
Mid-semester test:20%(scheduled around Week 8)
End-of-semester exam:50%
Each student will be asked to read aloud the passage of about 200 words at the mid-semester test.
The end-of-semester exam will cover Units 4-6.
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
特になし。
学生が準備すべき機器他Equipment student needs to prepare
必ずテキストと辞書を持参する。(電子辞書・紙媒体の辞書のどちらも歓迎)
その他の重要事項Others
・クラスの進行具合に合わせて授業スケジュールを調整することがある。
・初回の授業で予習の仕方を説明するので、それまでにテキストを入手しておく。