人文科学研究科Graduate School of Humanities
LIN500B3(言語学 / Linguistics 500)Academic English (Effective Writing) AAcademic English (Effective Writing) A
安部 義治
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 人文科学研究科Graduate School of Humanities |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2023 |
授業コードClass code | X0243 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 春学期授業/Spring |
曜日・時限Day/Period | 火2/Tue.2 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 市ヶ谷 |
教室名称Classroom name | 601 |
配当年次Grade | 院人英・修士課程・専門科目 |
単位数Credit(s) | 2 |
備考(履修条件等)Notes | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
カテゴリーCategory |
英文学専攻 (修士課程) |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
【Course Outline】
Students are expected to read texts written on a wide variety of topics. It is also expected that they are to express their own opinions through a short essay and presentation.
【Learning Objectives】
By the end of the course, students should be able to write cogent English essays.
【Learning activities outside of classroom】
Students are expected to read the relevant part of the textbook before the class. Writing specified essays is compulsory.
【Grading Criteria /Policy】
Grading will be decided based on presentation (50%) and class participation (50%).
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
様々なトピックについて書かれた読み物を読み、そのトピックに関する背景知識や問題意識を持ったうえで、自分なりの考えを文章にして、それを下地に簡単なプレゼンテーションを行う。
到達目標Goal
英米圏の大学で必要とされる英語レベルでエッセーが書けるようになることを目標とする。
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
ディプロマポリシーのうち、「DP1」「DP2」に関連
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
授業は原則として対面で行うものとする。ユニット前半の授業ではテキスト中の英文を読み、問題演習を行う。宿題として、指定されたトピックについてのエッセーを書いてもらう。ユニット後半の授業では宿題で書いてきたエッセーを教員と共に推敲し、出来上がった原稿をもとにプレゼンテーションを行う。プレゼンテーションの終了後には良かった点や改善すべき点を口頭でフィードバックする。
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
第1回[対面/face to face]:Skills and Strategies(12): Preparing for a Reading Test
問題演習
第2回[対面/face to face]:The Male and Female Brain: Reading
問題演習
第3回[対面/face to face]:The Male and Female Brain: Discussion
エッセー、プレゼンテーション
第4回[対面/face to face]:Addiction and the Brain: Reading
問題演習
第5回[対面/face to face]:Addiction and the Brain: Discussion
エッセー、プレゼンテーション
第6回[対面/face to face]:Skills and Strategies(5):
The Vocabulary of Numbers
問題演習
第7回[対面/face to face]:Supply and Demand in the Global Economy: Reading
問題演習
第8回[対面/face to face]:Supply and Demand in the Global Economy: Discussion
エッセー、プレゼンテーション
第9回[対面/face to face]:The Workforce of the Twenty-First Century: Reading
問題演習
第10回[対面/face to face]:The Workforce of the Twenty-First Century: Discussion
エッセー、プレゼンテーション
第11回[対面/face to face]:Skills and Strategies(6): Information in Graphs and Charts
問題演習
第12回[対面/face to face]:Communication Technology in Business: Reading
問題演習
第13回[対面/face to face]:Communication Technology in Business: Discussion
エッセー、プレゼンテーション
第14回[対面/face to face]:Making Connections
問題演習
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
本授業の準備学習・復習時間は、各2時間を標準とする。指定されたトピックに関するエッセーを各ユニット毎に書くことが必要となる。
テキスト(教科書)Textbooks
McEntire, Jo, et al. Making Connections 2. CUP, 2013.
参考書References
特になし
成績評価の方法と基準Grading criteria
偶数回の授業で行うプレゼンテーション (50%) と授業での貢献度 (50%) で評価する。
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
読解力をもう少し身につけたいという受講者が意外に多いので、その点に配慮する。
担当教員の専門分野等
<専門領域>第二言語習得、TESOL
<研究テーマ>第二言語学習者による項構造の習得
<主要研究業績>日本人英語学習者による英語の所格動詞の習得について-有標性と転移の問題に関する考察-. 2010年12月
Second Language. vol.9, pp.19-48.