市ヶ谷リベラルアーツセンター(ILAC)ILAC Course
LANe100LA(英語 / English language education 100)English2ⅠEnglish2I
川澄 亜岐子Akiko KAWASUMI
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 市ヶ谷リベラルアーツセンター(ILAC)ILAC Course |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2023 |
授業コードClass code | R0389 |
旧授業コードPrevious Class code | E0389 |
旧科目名Previous Class title | English2Ⅰ |
開講時期Term | 春学期授業/Spring |
曜日・時限Day/Period | 火2/Tue.2 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 市ヶ谷 |
教室名称Classroom name | 市BT‐0907 |
配当年次Grade | 営1年[英語15組] |
単位数Credit(s) | 1 |
備考(履修条件等)Notes | |
他学部公開科目Open Program | |
他学部公開(履修条件等)Open Program (Notes) | |
グローバル・オープン科目Global Open Program | |
成績優秀者の他学部科目履修制度対象Interdepartmental class taking system for Academic Achievers | |
成績優秀者の他学部科目履修(履修条件等)Interdepartmental class taking system for Academic Achievers (Notes) | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
SDGsCPSDGs CP | |
アーバンデザインCPUrban Design CP | |
ダイバーシティCPDiversity CP | |
未来教室CPLearning for the Future CP | |
カーボンニュートラルCPCarbon Neutral CP | |
千代田コンソ単位互換提供(他大学向け)Chiyoda Campus Consortium | |
選択・必修Optional/Compulsory | |
カテゴリー(2017年度以降)Category (2018~) |
2017年度以降入学者 ILAC科目 100番台 外国語科目 4群[必修]英語 |
カテゴリー(2016年度以前)Category (2017) |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
The aim of this course is to develop students’ ability to express their opinion and convey their experience of familiar issues, including daily life, in English. Students will learn essential expressions of English conversation through various activities in class and will build their vocabulary. In the spring semester, students will learn how to write an effective composition.
Students will be able to:
- write an English composition with logical structure about familiar issues
- convey their opinion, knowledge and experience of familiar issues to other students
- watch and listen to audiovisual materials and understand their main idea correctly
Students are expected to do weekly preparation for the course and a course review. Detailed information is given by the instructor. Assignments are designed to take approximately one hour.
Evaluation will be based on Hosei University criteria for grading, as follows:
Quiz 20%, participation in class activities 30%, assignment and submission 20%, final assignment 30%
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
この授業では、日常生活などの身近な話題に関する自分の意見や経験を英語でわかりやすく伝える力を養います。辞書を引きながら英語で文章を書く練習を行い、最終的には短い英文のレポートを書けるようになることを目指します。また、ペアやグループでスピーチをしたり、ライティングやスピーキングの課題に取り組んだりする活動も取り入れていきます。
到達目標Goal
1.身近な話題について、自分の意見や経験、知識などを文章で表現できるようになる
2.身近な話題について、自分の意見や経験、知識などを口頭で表現できるようになる
3.身近な話題に関する映像や音声を見たり聞いたりして、要点を正確に理解できるようになる
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
各学部のディプロマ・ポリシーのうち、以下に関連している。法学部・法律学科:DP3・DP4、法学部・政治学科:DP1、文学部:DP1、経営学部:DP1
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
この授業は、講義とグループまたはペアワークを組み合わせて、対面形式で行います。提出されたリアクションペーパーや課題は、個別または全体にフィードバックする方法を採ります。授業中に課題を取り組む際は、個別指導の時間をとります。
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
1[対面/face to face]:Introduction
授業の説明と注意
2[対面/face to face]:Unit 1-A
Introducing a person to someone else
3[対面/face to face]:Unit 1-B
Write about something you learned
4[対面/face to face]:Unit 2-A
Making suggestions
5[対面/face to face]:Unit 2-B
Write a restaurant review
6[対面/face to face]:Unit 3-A
Talking about possibility
7[対面/face to face]:Unit 3-B
Do research and write about an issue
8[対面/face to face]:Unit 4-A
Disagreeing
9[対面/face to face]:Unit 4-B
Give fashion advice to someone looking for a job
10[対面/face to face]:Unit 5-A
Making appointments
11[対面/face to face]:Unit 5-B
Write about your neighborhood
12[対面/face to face]:Unit 6-A
Responding
13[対面/face to face]:Unit 6-B
Write about your college experience
14[対面/face to face]:Presentation
Preparation for the final essay and course review
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
授業の内容に合わせて、課題を出します。課題は英作文やスピーチの原稿を準備することに加え、教科書の内容に即した練習問題に取り組むことなどを予定しています。本授業の準備学習・復習時間は、合わせて1時間を標準とします。/University guidelines suggest preparation and review should be around an hour a week for a one-credit course.
テキスト(教科書)Textbooks
Susan Stempleski, Nancy Douglas, James R. Morgan, Kristin L. Johannsen, Andy Curtis, World Link 2 (3rd edition, Cengage Learning, 2016)--¥3,080+tax
参考書References
参考書は、授業中に紹介します。
成績評価の方法と基準Grading criteria
・ 平常点 70%
(小テスト20%、授業活動への参加30%、課題・提出物など20%)
・ 期末課題 30%
* 4回以上欠席した場合、原則として単位の取得が認められません。
* 欠席や早退は2回で1回の欠席と見なします。
* 著しい私語や居眠り、授業とは関係のない調べものなど、授業に参加する意欲が見られない場合、出席していても早退/遅刻または欠席と同等に見なすことがあります。
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
グループワークやペアワークを通して、ほかの受講生と意見交換をする機会を得られたのがよかったという意見をいただいています。