経済学部Faculty of Economics
LANe100CC(英語 / English language education 100)Reading and Interaction 1 B 補講Reading and Interaction 1 B
戸田 博之Hiroyuki TODA
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 経済学部Faculty of Economics |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2024 |
授業コードClass code | K1784 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 秋学期授業/Fall |
曜日・時限Day/Period | 木3/Thu.3 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 多摩 |
教室名称Classroom name | 113 |
配当年次Grade | 2 |
単位数Credit(s) | 1 |
備考(履修条件等)Notes | 補講(事前Web抽選科目) |
他学部公開科目Open Program | |
他学部公開(履修条件等)Open Program (Notes) | |
グローバル・オープン科目Global Open Program | |
成績優秀者の他学部科目履修制度対象Interdepartmental class taking system for Academic Achievers | |
成績優秀者の他学部科目履修(履修条件等)Interdepartmental class taking system for Academic Achievers (Notes) | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
SDGsCPSDGs CP | |
アーバンデザインCPUrban Design CP | |
ダイバーシティCPDiversity CP | |
未来教室CPLearning for the Future CP | |
カーボンニュートラルCPCarbon Neutral CP | |
千代田コンソ単位互換提供(他大学向け)Chiyoda Campus Consortium | |
カテゴリー(2015年度以前入学生) | |
カテゴリー(2016年度以降入学生) | 外国語科目 |
カテゴリーCategory |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
【Outline 】
What comes to mind when you hear the word "finance"? For example, you may think of things like your regular savings account, credit cards, and electronic money stored on your smartphone. Some of you might also be utilizing systems such as student loans or scholarships to attend university. Furthermore, there may be individuals interested in things like stocks, bonds, real estate, or cryptocurrencies. All of these are referred to as financial products. The industry that provides these is called the financial industry, which includes banks, securities firms, insurance companies, credit card companies, and so on. What is the essence that these all share under the umbrella of "finance"? In this course, using information and materials related to finance provided in English, we aim to acquire knowledge about what finance is, how it relates to all of us, and how to make smart purchases and use financial products as consumers. Additionally, we aim to develop the ability to understand finance in English and convey financial concepts in English. In the continuing course from the spring semester, the aim is primarily to acquire foundational knowledge to become a savvy consumer of financial products.
授業で使用する言語Default language used in class
英語 / English
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
皆さんは「金融」という言葉を聞いて何を思い浮かべますか?例えば皆さんの持っている普通預金、クレジットカード、そしてスマホに入っている電子マネー。また学生ローンや奨学金といった制度を利用して大学に通っている人もいるかと思います。さらには株式、債券、不動産、仮想通貨などというものに興味を持っている人もいるでしょう。これらはすべて金融商品と呼ばれるものです。これらを提供する業界を金融業界といいますが、その中には銀行、証券会社、保険会社、クレジットカード会社などがあります。これらに共通する「金融」のエッセンスはなんなのでしょうか?この講座では、英語で提供されている金融に関わる情報・資料を教材として、金融とは何か、金融と皆さんはどう関わっているのか、そして金融商品という商品を消費者として購入する際に、賢い買い方・使い方をするために身につけておくべき知識の獲得を目指します。併せて、英語で金融を理解する、英語で金融概念を伝える力をつけることをも目指します。春学期からの継続授業で、主に賢い金融商品の消費者になるための基礎知識の習得を目指します。
到達目標Goal
1. It is possible to explain the essential meaning of finance, its role in society, and its connection with us.
2. It is possible to explain the basic knowledge of finance (financial literacy) necessary to become a wise consumer of money.
3. It is possible to explain the above in English.
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
ディプロマポリシーのうち、「DP3」「DP5」に関連
授業で使用する言語Default language used in class
英語 / English
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
・テーマについてグループディスカッションとグループフィードバック
・コミュニケーション・ワークショップ
・書いた英文をベースにスピーチ
・毎授業振返りシートの提出
Group discussion and group feedback on the theme.
Communication workshop.
Speech based on written English sentences.
Submission of reflection sheet after each class.
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
第1回[対面/face to face]:オリエンテーションOrientation
授業の進行方法および成績評価方法の説明
第2回[対面/face to face]:金融基礎知識 1:金利とは何か?
Basic concept in finance 1: What is interest
金利の意義と役割についての解説
第3回[対面/face to face]:金融基礎知識 2:リスクとリターン
Basic concept in finance 2: Credit
金融におけるリスクとリターンの定義と意義の解説
第4回[対面/face to face]:金融基礎知識 3:分散投資
Basic concept in finance 3: Diversification
分散投資の定義と意義の解説
第5回[対面/face to face]:金融基礎知識 4:ファイナンシャル・プランニング
Basic concept in finance 4: Financial planning
ファイナンシャルプラニングの意義と手法について解説
第6回[対面/face to face]:金融基礎知識 5:貯蓄・投資と税金
Basic concept in finance 5: Saving/investing and taxes
貯蓄や投資に税金が与える影響についての解説
第7回[対面/face to face]:中間テスト
Mid-term exam
全6回の理解度の把握
第8回[対面/face to face]:貯蓄と投資
Saving and investing
貯蓄と投資の共通点・相違点と意義についての解説
第9回[対面/face to face]:貯蓄・投資の目的と対象Purposes and tools for saving and investing
具体的な貯蓄と投資の目的方法(対象となる金融商品)についての解説
第10回[対面/face to face]:貯蓄のための金融商品Products for saving
貯蓄のために用いられる金融商品の概要・特徴についての解説
第11回[対面/face to face]:投資のための金融商品1 Products for investing1
投資のために用いられる金融商品の概要・特徴についての解説第1回
第12回[対面/face to face]:投資のための金融商品2 Products for investing2
投資のために用いられる金融商品の概要・特徴についての解説第2回
第13回[対面/face to face]:その他の金融商品
Other financial products
貯蓄・投資のために用いられるその他の金融商品の概要・特徴についての解説
第14回[対面/face to face]:期末テスト
Final exam
全回を通じての理解度の把握
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
事前に配布、指示する教材には目を通し、内容把握に努めること。事前に理解できたこと、理解できなかったことを整理して授業に臨むよう努めること。授業後に毎回出される「振返りシート(リアクションペーパー)」を提出し学習の振返りを励行すると共に、授業に対する要望事項、理解できなかった点を積極的に提出すること。(評価に反映します)
Beforehand, make sure to review and understand the materials distributed or instructed. Make an effort to organize what you understood and what you didn't before attending the class. Submit the "reflection sheet (reaction paper)" issued after each class to reflect on your learning, and actively submit requests or points you didn't understand regarding the class. (This will be reflected in the evaluation.)
テキスト(教科書)Textbooks
特定しない。
Not specified.
参考書References
適宜授業内で講師が配布・指示する。
The instructor will provide or assign as needed.
成績評価の方法と基準Grading criteria
平常点:出席、クラスへの参加姿勢、振返りシートの提出 30%
中間テスト 25%
期末テスト 25%
期末課題(プレゼンテーションの映像による提出)20%
【Grading Criteria /Policy】
Class activities, quizzes, etc. 30%.
Mid-term exam: 25%
Final exam 25%.
Final assignment (Video presentation) 20%
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
主に毎授業後に提出される振返りシートを基に、学生へのフィードバックや授業内容の適時改善に努めていきます。
Based on the reflection sheets submitted mainly after each class, efforts will be made to provide feedback to students and to make timely improvements to the course content.
学生が準備すべき機器他Equipment student needs to prepare
教員から適宜指示する。
The instructor will make directions as needed.
その他の重要事項Others
・振返りシートは各授業後に提出すること。
・事前に指定された教科書の箇所や映像等は授業に臨む前に確実に読む・観ること。
・授業ではZoomを使用し録画を行い、オンライン教材を使用するので、授業には毎回必ずPC(またはタブレット端末)とイヤホンを持参すること。
(スマホでの受講は積極的には勧めない)
・クラス内での連絡、課題の指示提出などにGoogle Classroomを使うので、「本人名義」のGoogleアカウント(Gmailアドレス)を準備しておくこと。 (従来から使っているものでも構わないが、その際は、本人であると識別できるアカウント名を使用していること)
・The reflection sheet (reaction paper) must be submitted after each class.
・Ensure to read or watch designated sections of the material or videos before attending the class.
・As Zoom will be used for classes with recordings and online materials, it is recommended to bring a PC (or tablet device) and headphones to every class. (Active participation via smartphone is not recommended.)
・Google Classroom will be used for communication within the class, assignment instructions, etc., so prepare a Google account (Gmail address) under the "individual's name." (It's acceptable to use an existing account, but ensure that it uses a name that can be identified as the individual.)