文学部Faculty of Letters
PRI100BC(情報学基礎 / Principles of informatics 100)情報リテラシー実習BICT Literacy Skills B
谷村 順一Jyunichi TANIMURA
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 文学部Faculty of Letters |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2022 |
授業コードClass code | A2716 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 秋学期授業/Fall |
曜日・時限Day/Period | 月5/Mon.5 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 市ヶ谷 |
教室名称Classroom name | 各学部・研究科等の時間割等で確認 |
配当年次Grade | 1~4 |
単位数Credit(s) | 2 |
備考(履修条件等)Notes | |
他学部公開科目Open Courses | |
他学部公開(履修条件等)Open Courses (Notes) | |
グローバル・オープン科目Global Open Courses | |
成績優秀者の他学部科目履修制度対象Interdepartmental class taking system for Academic Achievers | |
成績優秀者の他学部科目履修(履修条件等)Interdepartmental class taking system for Academic Achievers (Notes) | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
SDGsCPSDGs CP | |
アーバンデザインCPUrban Design CP | |
ダイバーシティCPDiversity CP | |
未来教室CPLearning for the Future CP | |
カーボンニュートラルCPCarbon Neutral CP | |
千代田コンソ単位互換提供(他大学向け)Chiyoda Campus Consortium | |
カテゴリーCategory | 日本文学科 |
他学科公開科目 | ○ |
クラスGroup | |
昼夜表記Day or Night |
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Outline (in English)
Under the theme of the characteristics and utilization of various information media, this course will explain how to acquire knowledge and skills to handle information, including the means to collect information as well as the issue of copyright, which are required for us to live in the information society of the 21st century. It will also explain how to acquire the skills necessary for dealing with the traditional media, such as books and magazines, within an information and communication environment that continues to develop day by day, on the Internet and various electronic media.
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
多様な情報メディアの特性と活用をテーマに、インターネットや各種電子メディアなど日々進展を続ける情報通信環境のもとで、従来の伝統的メディアである図書や雑誌等を取扱う技術だけではなく、21世紀という情報化社会を生きる我々に求められる情報収集手段および著作権を含む情報を扱う知識とスキルの修得について解説する。
到達目標Goal
インターネットや各種電子情報通信機器、また従来の紙媒体といったアナログコンテンツを含め、高度情報通信社会において必要となる「情報の取り扱い」に関する広範囲な知識と能力の取得を目的とする。
The objective of this course is to provide students with a broad range of knowledge and skills related to the “handling of information” required in the advanced information and communication society, including the Internet, various electronic information and communication devices, and analog contents such as conventional paper media.
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
ディプロマポリシーのうち、「DP1」「DP4」に関連
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
様な情報メディアの特性と活用をテーマに、インターネットや各種電子メディアなど日々進展を続ける情報通信環境のもとで、従来の伝統的メディアである図書や雑誌等を取扱う技術だけではなく、21世紀という情報化社会を生きる我々に求められる情報収集手段および著作権を含む情報を扱う知識とスキルの修得について解説する。「情報リテラシー実習B」では主にMicrosoft Excelを用いた表作成、PowerPointで作成したスライドを用いた効果的なプレゼン方法の実際について学ぶため、文書作成で使用するWordを主にあつかう「情報リテラシー実習A」とあわせて受講することが望ましい。
※課題等の提出・フィードバックは「学習支援システム」を通じて行います。
Under the theme of the characteristics and utilization of various information media, this course will explain how to acquire knowledge and skills to handle information, including the means to collect information as well as the issue of copyright, which are required for us to live in the information society of the 21st century. It will also explain how to acquire the skills necessary for dealing with the traditional media, such as books and magazines, within an information and communication environment that continues to develop day by day, on the Internet and various electronic media. In "Information Literacy Practice B," students will learn how to create tables using Microsoft Excel and how to make effective presentations using PowerPoint slides, so it is recommended that students take this course in conjunction with "Information Literacy Practice A," which focuses on Word for document creation. Submission of assignments and feedback will be done through the Learning Support System.
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
なし / No
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
第1回[オンライン/online]:ガイダンス
ガイダンス
第2回[対面/face to face]:Microsoft Excel①
基本操作
Excelの基本操作について
第3回[対面/face to face]:Microsoft Excel②
セル、行、列について
表作成に必要となるセル、行、列について
第4回[対面/face to face]:Microsoft Excel③
ワークシート
ワークシートを用いた効率的な表の管理について
第5回[対面/face to face]:Microsoft Excel④
数データ入力方法
数値、連続するデータなどの入力方法について
第6回[対面/face to face]:Microsoft Excel⑤
表の作成の実際
罫線などの設定方法について
第7回[対面/face to face]:Microsoft Excel⑥
表計算
数式と関数を用いて表計算を行う方法について
第8回[対面/face to face]:Microsoft PowerPointの基本操作
PowerPointの基本操作について
第9回[対面/face to face]:Microsoft PowerPointでの入力と書式①
書体のあつかい
スライドの読みやすさの基本となる書体の選択方法などについて
第10回[対面/face to face]:Microsoft PowerPointでの入力と書式②
見やすいスライドとは
行間、インデント等、スライドの見やすさに直接つながる項目の設定方法について
第11回[オンライン/online]:Microsoft PowerPointでのデザインとレイアウト①
スライドのテーマ
共通テーマを設定することでスライドに統一イメージを持たせる方法について
第12回[オンライン/online]:Microsoft PowerPointでのデザインとレイアウト②
スライドのデザイン
スライドのデザインをより印象的なものとするための背景と配色について
第13回[オンライン/online]:Microsoft PowerPointでのスライドの切り替え方法
アニメーションとトランジションの設定
第14回[オンライン/online]:総合課題
総合課題
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
授業内にて指示します。本授業の準備学習・復習時間は、各2時間を標準とします。
I will give instructions in class. The standard preparatory study and review time for this class is 2 hours each.
テキスト(教科書)Textbooks
参考文献は授業時に適宜紹介します。また必要な資料等は授業時に配布します。
References will be introduced as appropriate during class. In addition, necessary materials will be distributed at the time of the class.
参考書References
参考文献は授業時に適宜紹介します。また必要な資料等は授業時に配布します。
References will be introduced as appropriate during class. In addition, necessary materials will be distributed at the time of the class.
成績評価の方法と基準Grading criteria
平常点30%+課題70%
課題については、課題毎にいくつかのポイントを設定し、そのポイントをクリアすることによって点数を加算します。
Performance in class 30% + assignments 70%.
For assignments, students gain points as they clear each of a set of specified goals.
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
特になし
Nothing in particular.
学生が準備すべき機器他Equipment student needs to prepare
資料配布・課題提出等のために授業支援システムを利用します。
We will use the Learning Support System to distribute materials and submit assignments.
その他の重要事項Others
※コンピュータの数に限りがあるため、24名限定とします。受講希望者が多い場合は1回目の授業時に選抜を行います。
Due to the limited number of computers, we will limit the class to 24 people. If there are many applicants, selection will be made at the time of the first class.