文学部Faculty of Letters
PRI100BC(情報学基礎 / Principles of informatics 100)情報リテラシー実習AICT Literacy Skills A
谷村 順一Jyunichi TANIMURA
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 文学部Faculty of Letters |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2022 |
授業コードClass code | A2715 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 春学期授業/Spring |
曜日・時限Day/Period | 月5/Mon.5 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 市ヶ谷 |
教室名称Classroom name | 各学部・研究科等の時間割等で確認 |
配当年次Grade | 1~4 |
単位数Credit(s) | 2 |
備考(履修条件等)Notes | |
他学部公開科目Open Courses | |
他学部公開(履修条件等)Open Courses (Notes) | |
グローバル・オープン科目Global Open Courses | |
成績優秀者の他学部科目履修制度対象Interdepartmental class taking system for Academic Achievers | |
成績優秀者の他学部科目履修(履修条件等)Interdepartmental class taking system for Academic Achievers (Notes) | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
SDGsCPSDGs CP | |
アーバンデザインCPUrban Design CP | |
ダイバーシティCPDiversity CP | |
未来教室CPLearning for the Future CP | |
カーボンニュートラルCPCarbon Neutral CP | |
千代田コンソ単位互換提供(他大学向け)Chiyoda Campus Consortium | |
カテゴリーCategory | 日本文学科 |
他学科公開科目 | ○ |
クラスGroup | |
昼夜表記Day or Night |
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Outline (in English)
Under the theme of the characteristics and utilization of various information media, this course will explain how to acquire knowledge and skills to handle information, including the means to collect information as well as the issue of copyright, which are required for us to live in the information society of the 21st century. It will also explain how to acquire the skills necessary for dealing with the traditional media, such as books and magazines, within an information and communication environment that continues to develop day by day, on the Internet and various electronic media.
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
多様な情報メディアの特性と活用をテーマに、インターネットや各種電子メディアなど日々進展を続ける情報通信環境のもとで、従来の伝統的メディアである図書や雑誌等を取扱う技術だけではなく、21世紀という情報化社会を生きる我々に求められる情報収集手段および著作権を含む情報を扱う知識とスキルの修得について解説する。
到達目標Goal
インターネットや各種電子情報通信機器、また従来の紙媒体といったアナログコンテンツを含め、高度情報通信社会において必要となる「情報の取り扱い」に関する広範囲な知識と能力の取得を目的とする。
The objective of this course is to provide students with a broad range of knowledge and skills related to the “handling of information” required in the advanced information and communication society, including the Internet, various electronic information and communication devices, and analog contents such as conventional paper media.
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
ディプロマポリシーのうち、「DP1」「DP4」に関連
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
インターネットや各種電子情報通信機器の仕組みや扱い方、情報化社会で求められる著作権などの知識の取得とともに、電子文書作成に使われることの多い「Microsoft Word」をメインに使用して、実際に文書を作成し、アプリケーションの操作方法を学び、読みやすい文書とは何かについて考える。なお「Microsoft Excel」、「Microsoft PowerPoint」をあつかう「情報リテラシー実習B」とあわせて受講することが望ましい。
※課題等の提出・フィードバックは「学習支援システム」を通じて行います。
In addition to acquiring knowledge of the structure and handling of the Internet and various types of electronic information and communication devices, as well as the copyrights required in the information society, students will learn how to operate applications by actually creating documents, mainly using Microsoft Word, which is often used to create electronic documents. We will learn how to operate the applications and think about what makes a document easy to read. It is recommended to take this course in conjunction with “Information Literacy Practice B” which covers Microsoft Excel and Microsoft PowerPoint. Submission of assignments and feedback will be done through the Learning Support System.
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
なし / No
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
第1回[オンライン/online]:ガイダンス
ガイダンス
第2回[対面/face to face]:情報メディアの歴史
メディアの発達と変化
第3回[対面/face to face]:情報メディアの技術的背景
高度情報化社会と人間との関わり
第4回[対面/face to face]:情報リテラシーの実際
ネットリテラシーについて
第5回[対面/face to face]:アナログ情報メディアと視聴覚メディア
電子メディアの特性と活用方法
第6回[対面/face to face]:インターネットによる情報検索と発信方法
各種データベース(OPAC等)と情報検索方法
第7回[対面/face to face]:情報メディアと著作物利用に関する諸問題①
知的財産制度について
第8回[対面/face to face]:情報メディアと著作物利用に関する諸問題②
法規範や情報倫理について
第9回[対面/face to face]:情報メディアと著作物利用に関する諸問題③
創造活動や知的財産権、情報倫理について
第10回[対面/face to face]:Microsoft Wordの基本操作
文字入力と変換、書式設定
第11回[オンライン/online]:Microsoft Wordで案内状を作成する
インデント設定など
第12回[オンライン/online]:Microsoft Wordで暑中見舞いを作成する
Wordでの画像の扱い方について
第13回[オンライン/online]:Microsoft Wordでメニューを作成する
段組の設定
第14回[オンライン/online]:Microsoft Wordで表の入った文書を作成する
Wordでの表の作成方法について
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
授業内にて指示します。本授業の準備学習・復習時間は、各2時間を標準とします。
I will give instructions in class. The standard preparatory study and review time for this class is 2 hours each.
テキスト(教科書)Textbooks
参考文献は授業時に適宜紹介します。また必要な資料等は授業時に配布します。
References will be introduced as appropriate during class. In addition, necessary materials will be distributed at the time of the class.
参考書References
参考文献は授業時に適宜紹介します。また必要な資料等は授業時に配布します。
References will be introduced as appropriate during class. In addition, necessary materials will be distributed at the time of the class.
成績評価の方法と基準Grading criteria
平常点30%+課題70%
課題については、課題毎にいくつかのポイントを設定し、そのポイントをクリアすることによって点数を加算します。
Performance in class 30% + assignments 70%.
For assignments, students gain points as they clear each of a set of specified goals.
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
特になし
nothing special
学生が準備すべき機器他Equipment student needs to prepare
資料配布・課題提出等のために授業支援システムを利用します。
We will use the Learning Support System to distribute materials and submit assignments.
その他の重要事項Others
※コンピュータの数に限りがあるため、24名限定とします。受講希望者が多い場合は1回目の授業時に選抜を行います。
Due to the limited number of computers, we will limit the class to 24 people. If there are many applicants, selection will be made at the time of the first class.