経営学部Faculty of Business Administration
MAN102FA(経営学 / Management 100)入門外国語経営学Ⅰ(2018年度以前入学者)Business Administration in English for freshman
韓 載香Jaehyang HAN
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 経営学部Faculty of Business Administration |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2024 |
授業コードClass code | A4565 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 秋学期授業/Fall |
曜日・時限Day/Period | 木1/Thu.1 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 市ヶ谷 |
教室名称Classroom name | 市BT‐0902 |
配当年次Grade | 1~4 |
単位数Credit(s) | 2 |
備考(履修条件等)Notes | ※本授業では、受講希望者が教室定員を超えてしまった場合、初回授業で選別を行います。必ず、初回授業に出席してください。 |
他学部公開科目Open Program | |
他学部公開(履修条件等)Open Program (Notes) | |
グローバル・オープン科目Global Open Program | |
成績優秀者の他学部科目履修制度対象Interdepartmental class taking system for Academic Achievers | |
成績優秀者の他学部科目履修(履修条件等)Interdepartmental class taking system for Academic Achievers (Notes) | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
SDGsCPSDGs CP | |
アーバンデザインCPUrban Design CP | |
ダイバーシティCPDiversity CP | |
未来教室CPLearning for the Future CP | |
カーボンニュートラルCPCarbon Neutral CP | |
千代田コンソ単位互換提供(他大学向け)Chiyoda Campus Consortium | |
入学年度Admission year | |
カテゴリー(2019年度以降)Category (2019~) | |
カテゴリー(2018年度以前)Category (~2018) |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
【Course outline】
The purpose of this course is to acquire basic and systematic knowledge about ethnic businesses and immigration entrepreneurship (including immigration entrepreneurs). I will provide the framework helping to understand ethnic businesses and immigration entrepreneurship. I will also give specific cases related to ethnic town and ethnic Korean entrepreneurship.
【Learning Objectives】
By the end of the course, students should be able to do following:
To explain the meaning of why we should focus on ethnic businesses.
To explain what ethnic businesses are.
To explain what the characteristics of ethnic businesses are.
To explain the changes in the industrial structure of ethnic businesses and its directions.
【Learning activities outside of classroom】
Before each class meeting, students will be expected to spend a few hours to read the article. Students are expected to suggest points at issue to discuss regarding the article in class. Students should choose an article and prepare to do its presentation in class.
【Grading Criteria /Policy】
The final grade will be calculated according to the following process.
・In-class contribution (discussion, participance in the class including question submission and presentation regarding the article 60 percent) 40 percent
・Final exam 60 percent
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
世界経済の発展とともに人と資本の移動は年々増加しています。経済的目的をもった人々の移動は移動先において様々な経済機会やビジネスを生み出します。そこで、入門外国語購読では、人々の移動に伴って登場するエスニックビジネス, 移民のアントレプレナーシップ、移民アントレプレナー(以下、エスニックビジネス)に関連する英語の学術論文を題材にそれらの特徴とともに理解する枠組みを習得することを目指します。具体的に、第一に何故エスニック・ビジネスに注目する学問的意義について考えます。第二に、エスニック・ビジネスとは何かを、事例に基づいてイメージづくりをします。第三に、それらの特徴を知り、適切な評価軸を得ます。第四に、ビジネスや産業構造の歴史的変化を通じてそれらの発展可能性を考察します。
到達目標Goal
1.エスニック・ビジネスに注目する意義を説明することができる。
2.エスニック・ビジネスとは何かを説明することができる。
3.エスニック・ビジネスの特徴について解説することができる。
4.エスニック・ビジネスの長期的な発展の方向性について述べることができる。
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
参加者全員は、教員が提示する英語論文を読んで、質問を用意して授業で提出します。
参加者は、順番で各論文について報告をします。
授業では、一つの論文を二回の授業で取り上げます。1回目は、報告者による発表を行い、(参加者の)質問を中心に議論をしていきます。
2回目の授業では、教員から、理論的な点の関連を解説します。
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
第1回[対面/face to face]:ガイダンス
・エスニック・ビジネスとはなにか
・エスニック・ビジネスを英語で読む意義
第2回[対面/face to face]:エスニック・ビジネスのフレームワーク①
M. T. M. Sithas and H. A. K. N. S. Surangi(),"Systematic Literature Review on Ethnic Minority Entrepreneurship",Journal of Ethnic and Cultural Studies,August 2021, Vol. 8, No. 3.
第3回[対面/face to face]:エスニック・ビジネスのフレームワーク①
解説及びディスカッション
第4回[対面/face to face]:エスニック・ビジネスのフレームワーク②
Hartmut Berghoff(2020),"Immigrant Entrepreneurship: A Typology Based on Historical and
Contemporary Evidence",https://doi.org/10.1093/acrefore/9780190224851.013.270
第5回[対面/face to face]:エスニック・ビジネスのフレームワーク②
解説及びディスカッション
第6回[対面/face to face]:エスニック・ビジネスのフレームワーク③
Yemisi Freda Awotoye and Robert P. Singh(2018), "Immigrant entrepreneurs in the USA", New England Journal of Entreprenership, Vol. 21 No. 2, 2018.
第7回[対面/face to face]:エスニック・ビジネスのフレームワーク③
解説及びディスカッション
第8回[対面/face to face]:社会構造と移民アントレプレナーシップ①
Alejandro Portes(1993),"Embeddedness and Immigration: Notes on the Social Determinants of Economic Action", American Journal of Sociology, May 1993.
第9回[対面/face to face]:社会構造と移民アントレプレナーシップ②
解説及びディスカッション
第10回[対面/face to face]:エスニックタウンとエスニックビジネス①
Sugiura Tadashi(2013), "Ethnic Town as a Place for Reproducing Ethnicity", Japanese Journal of Human Geography 65-6.
第11回[対面/face to face]:エスニックタウンとエスニックビジネス②
解説及びディスカッション
第12回[対面/face to face]:在日韓国・朝鮮人のビジネスの特徴①
Jaehyang Han(2024), "Dynamics of Ethnic Business in Japan"(forthcoming)
第13回[対面/face to face]:在日韓国・朝鮮人のビジネスの特徴②
解説及びディスカッション
第14回[対面/face to face]:まとめ
エスニックアントレプレナー、エスニックアントレプレナーシップをどのように理解するか。
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
参加の仕方:事前にテキストの該当内容を読み、疑問点をまとめて提出してください。
参加者は、取り上げる論文リストから担当する研究があてられ、授業で報告をします(初回にて担当論文を振り分けます)。
本授業の準備・復習時間は、各5時間を標準とします。
テキスト(教科書)Textbooks
1.M. T. M. Sithas and H. A. K. N. S. Surangl."Systematic Literature Review on Ethnic Minority Entrepreneurship". Journal of Ethnic and Cultural Studies. Vol. 8, No. 3 (August 2021).
2.Hartmut Berghoff."Immigrant Entrepreneurship: A Typology Based on Historical and
Contemporary Evidence". https://doi.org/10.1093/acrefore/9780190224851.013.270. 2020.
3.Yemisi Freda Awotoye and Robert P. Singh. "Immigrant entrepreneurs in the USA". New England Journal of Entreprenership, Vol. 21, No. 2. 2018.
5.Alejandro Portes."Embeddedness and Immigration: Notes on the Social Determinants of Economic Action". American Journal of Sociology. May 1993.
5.Sugiura Tadashi. "Ethnic Town as a Place for Reproducing Ethnicity". Japanese Journal of Human Geography 65-6 (2013).
6.Jaehyang Han. "Dynamics of Ethnic Business in Japan"(forthcoming 2024)
参考書References
(1)Léo-Paul Dana ed. Handbook of Research on Ethnic Minority Entrepreneurship. Gloucester: Edward Elgar. 2007.
(2)Ursula Apitzsch. "Gaining Autonomy in Self-employment Processses. The Biographical Embeddedness of Women's and Migrants' Business". International Review of Sociology. Vol. 13, No.1. 2003
成績評価の方法と基準Grading criteria
期末テスト(60%)
疑問点提示など議論への参加度及び報告(40%)
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
報告、論点提示、意見交換など、全員参加の機会を充実化し、評価基準を明確にします。
学生が準備すべき機器他Equipment student needs to prepare
特にございません。
関連科目
None.