理工・生命科学部教養科目KLAC Course
LANe200LC(英語 / English language education 200)アカデミック・ライティングAcademic Writing
梨本 邦直Kuninao NASHIMOTO
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 理工・生命科学部教養科目KLAC Course |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2024 |
授業コードClass code | H3911 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 秋学期授業/Fall |
曜日・時限Day/Period | 月3/Mon.3 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 小金井 |
教室名称Classroom name | 小西館‐W601 |
配当年次Grade | |
単位数Credit(s) | |
備考(履修条件等)Notes | |
他学部公開科目Open Program | |
他学部公開(履修条件等)Open Program (Notes) | |
グローバル・オープン科目Global Open Program | |
成績優秀者の他学部科目履修制度対象Interdepartmental class taking system for Academic Achievers | |
成績優秀者の他学部科目履修(履修条件等)Interdepartmental class taking system for Academic Achievers (Notes) | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
SDGsCPSDGs CP | |
アーバンデザインCPUrban Design CP | |
ダイバーシティCPDiversity CP | |
未来教室CPLearning for the Future CP | |
カーボンニュートラルCPCarbon Neutral CP | |
千代田コンソ単位互換提供(他大学向け)Chiyoda Campus Consortium | |
カテゴリー<理工・生命科学部教養科目>Category |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
This class aims at developing students’ basic knowledge of accurately constructing English sentences leading to writing paragraphs and essays in which students develop the foundations of academic writing. Attention will be paid to not merely translating to English, but to developing the awareness and skill of writing in a more English-like way, finding and researching good topics, and content-based writing. Classes are leveled and enrollment held to approximately 20 students in order to maximize teaching effectiveness.
The goals of this course are to understand the paragraph structure of semi-formal writing, and to write short paragraphs on topics of descriptive, comparison, process, narrative, and persuasive kinds.
Before each class meeting, students will be expected to have read the relevant chapter from the textbook. Your required study time is at least one hour to two hours for each class meeting.
Grading Criteria:
Paragraph Writing (6 times) = 80%
End-of-Semester Writing: 20%
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
本授業は、英文をセンテンスレベルで正確に組み立てるための基本的な知識や、自分の意見や考えをまとめてパラグラフを書く基礎力を身につけ、エッセイ・ライティング、アカデミック・ライティングを視野に入れた力へと発展させることを目的とする。伝えたいテーマについて調査し、その結果をパラグラフ構成に則って効果的に書く経験を通して、学生に達成感と自信を与える。授業は習熟度別で少人数で行う。
到達目標Goal
パラグラフ構造を理解し、パラグラフ形式で6種類の型でライティングを練習し、習得する。
The goals of this course are to understand the paragraph structure of semi-formal writing, and to write short paragraphs on topics of descriptive, comparison, process, narrative, and persuasive kinds.
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
授業前に必ず指定されたUnitの作文例に目を通し、Exerciseを予習する。授業では各トピックとパラグラフ構造に関する解説を行い、演習を行う。次の週では、作文トピックを提示し、授業中にパラグラフ・ライティングを行う(30分程度)。パラグラフ作文は隔週で授業中にで行う。用意する辞書については、下記の参考書を参照。
フィードバックについては、次週の授業で、書かれた作文の中から間違いやすい事項を拾って説明する。
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
1[対面/face to face]:Introduction
About the Paragraph
Course introduction, textbook structure
Writing a self-introduction paragraph.
2[対面/face to face]:About the Paragraph
Evaluating and correcting self-introduction paragraphs.
3[対面/face to face]:Descriptive Paragraph 1
Descriptive paragraph examples and prewriting
4[対面/face to face]:Descriptive Paragraph 2
Organizing and writing a descriptive paragraph in class
5[対面/face to face]:Comparison Paragraph 1
Comparison paragraph examples and prewriting
6[対面/face to face]:Comparison Paragraph 2
Organizing and writing a comparison paragraph in class
7[対面/face to face]:Process Paragraph 1
Process paragraph examples and prewriting
8[対面/face to face]:Process Paragraph 2
Organizing and writing a process paragraph in class
9[対面/face to face]:Narrative Paragraph 1
Narrative paragraph examples and prewriting
10[対面/face to face]:Narrative Paragraph 2
Organizing and writing a narrative paragraph in class
11[対面/face to face]:Cause and Effect Paragraph 1
Cause and effect paragraph examples and prewriting
12[対面/face to face]:Cause and Effect Paragraph 2
Organizing and writing a cause and effect paragraph in class
13[対面/face to face]:Persuasive Paragraph 1
Persuasive paragraph examples and prewriting
14[対面/face to face]:Persuasive Paragraph 2
Students will be asked to write a paragraph on a given topic within 50 minutes as a final exam.
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
【本授業の準備・復習等の授業時間外学習は、4時間を標準とする】
テキストのサンプル・パラグラフ、練習問題は予習または宿題とする。
Students will be expected to read the sample paragraphs, to do exercises of each unit, and to prepare for writing a paragraph every second week.
テキスト(教科書)Textbooks
Matthew A. Taylor & David E. Kluge (2012) Basic Steps to Academic Writing: From Paragraph to Essay. Cengage Learning
参考書References
【重要】授業には必ず紙の英和・和英辞書または電子辞書を用意する。スマホによる辞書使用は禁止する。
成績評価の方法と基準Grading criteria
Paragraph Writing (6 times) = 80%
End-of-Semester Writing: 20%
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
作文を課題とせず、教室内で行うように変更し、AI使用による剽窃を防いだ。
学生が準備すべき機器他Equipment student needs to prepare
【重要】授業には必ず紙の英和・和英辞書または電子辞書を用意する。スマホによる辞書使用は禁止する。
その他の重要事項Others
授業計画に変更がある場合、本授業の開始日以降に学習支援システムまたは授業でその都度提示する。