国際文化研究科Graduate School of Intercultural Communications
SOC500G1-213(社会学 / Sociology 500)国際ジャーナリズム論International Journalism
複雑化する国際情勢とジャーナリズム
神林 毅彦Takehiko KANBAYASHI
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 国際文化研究科Graduate School of Intercultural Communications |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2024 |
授業コードClass code | X2032 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 秋学期授業/Fall |
曜日・時限Day/Period | 月4/Mon.4 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 市ヶ谷 |
教室名称Classroom name | 市院棟‐302 |
配当年次Grade | |
単位数Credit(s) | 2 |
備考(履修条件等)Notes | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
(Course outline)
The theme of this course is theories of international journalism in the information age. This course provides opportunities for students to critique news coverage in Japanese and foreign media outlets and discuss mainly the impact of social media; journalism and diplomacy; and political, economic and social factors influencing media content.
(Learning Objectives)
At the end of the course, students are expected to do the followings:
A. Have a clear understanding of the principles of journalism.
B. Have a clear understanding of the integral role of international journalism, especially in the face of complex global issues such as conflicts, migration, refugees and climate crisis.
C. Discuss the most pressing issues facing international journalism today.
(Learning activities outside of classroom)
Students will read articles and watch news programs in major Japanese and foreign media regularly about diplomatic and global issues.
(Grading Criteria /Policy)
Grading will be determined by 30% participation, 30% presentations, 40% writing assignments
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
国際社会が、戦争、気候危機、移民・難民問題、経済や貿易問題などに直面するなか、国際ジャーナリズムの役割がますます重要視されている。国際ジャーナリズムの現状、影響、問題点、対策等を重点的に議論する。下記が主な内容となる。
1.複雑化する国際情勢と報道 2.外交とジャーナリズム 3.報道にみられる政治的、経済的、社会的影響
到達目標Goal
ジャーナリズムの役割、倫理、直面する問題、その対策や国際報道の背景などに理解を深めることができるようになる。また、効果的な情報発信ができるようになる。
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
国内外の問題に関する日本、海外メディアの報道を検証しながら、ジャーナリズムの本来の役割について議論する。
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
あり / Yes
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
第1回[対面/face to face]:イントロダクション
ジャーナリズムの役割
総論
第2回[対面/face to face]:メディアの特性(Ⅰ)
ジャーナリズムと倫理問題
第3回[対面/face to face]:メディアの特性(Ⅱ)
ニュースの構造、要素
第4回[対面/face to face]:メディアの特性(Ⅲ)
国際報道とその背景(1)
第5回[対面/face to face]:メディアの特性(Ⅳ)
国際報道とその背景(2)
第6回[対面/face to face]:メディアの特性(Ⅴ)
国際報道とその影響
第7回[対面/face to face]:国際ジャーナリズム(Ⅰ)
ジャーナリズム、プロパガンダ、PR、フェイクニュース
第8回[対面/face to face]:国際ジャーナリズム(Ⅱ)
原発事故、原発問題の報道
第9回[対面/face to face]:国際ジャーナリズム(Ⅲ)
戦争報道
第10回[対面/face to face]:フィールドワーク
インタビュー、取材等
第11回[対面/face to face]:国際ジャーナリズム(Ⅳ)
環境問題、気候危機の報道
第12回[対面/face to face]:国際ジャーナリズム(Ⅴ)
移民、難民問題と報道
第13回[対面/face to face]:フィールドワーク
インタビュー、取材等
第14回[対面/face to face]:今後の国際報道
メディアの多様化、SNS、AIの影響
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
国際情勢に関する報道に目を向け、批評を行う。また、報道の方法、問題点などを考える。本授業の準備学習・復習時間は、各2時間を標準とする。
テキスト(教科書)Textbooks
とくになし。担当者が資料等を配布する。
参考書References
ビル・コヴァッチ、トム・ローゼンスティール「ジャーナリズムの原則」日本経済評論社 2002年 (原書 The Elements of Journalism)
The New York Times, The Washington Post, The Christian Science Monitor, The Guardian, BBC, Xinhua News Agency, Yonhap News, NHK、他
成績評価の方法と基準Grading criteria
平常点 30%、授業での発表や議論 40%、レポート(内容評価)30%
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
フィールドワークは学生が積極的に参加していた。
担当教員の専門分野等
<専門領域>ジャーナリズム論 <研究テーマ> 国際ジャーナリズム論、ジャーナリズム倫理
<主要研究業績>
"For Koreans in Japan, this little-known massacre still carries weight," 2023, The Christian Science Monitor
"In Japan, domestic violence survivors help victims – and abusers," 2023, The Christian Science Monitor
「関東大震災とジェノサイド」「部落解放」2023年9月号、解放出版社