公共政策研究科Graduate School of Public Policy and Social Governance
SES700P2-002(環境創成学 / Sustainable and environmental system development 700)サステイナビリティ特殊研究1BAdvanced Study on Sustainability 1B
武貞 稔彦Naruhiko TAKESADA
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 公共政策研究科Graduate School of Public Policy and Social Governance |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2024 |
授業コードClass code | X9717 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 秋学期授業/Fall |
曜日・時限Day/Period | 土 6/ Sat.6 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 市ヶ谷 |
教室名称Classroom name | 市BT‐0702 |
配当年次Grade | |
単位数Credit(s) | 2 |
備考(履修条件等)Notes | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
カテゴリーCategory |
サステイナビリティ学専攻 (博士後期課程)必修科目(研究指導科目) |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
[Seminar Outline]
This is the third year seminar for authoring a doctoral dissertation.
[Learning Objectives]
The goal of this seminar for third-year doctoral students is to enable each participant to conduct the necessary research, write and complete a doctoral dissertation, and give an appropriate research presentation.
[Learning Activities outside of classroom]
The progress of writing the doctoral dissertation will be managed through discussions with the seminar participants. Participants are expected to make their own writing plans and follow them. They will also review necessary previous research cases and conduct field surveys in parallel. We will also aim to make presentations at academic conferences. The standard preparation and review time for this exercise is 2 hours each.
[Grading Criteria/Policy]
The overall grade will be evaluated based on the following balance. Doctoral dissertation (content and presentation): 70%, Proactive participation and contribution in the seminar: 30%.
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
博士論文執筆のための演習指導(3年目以降)
到達目標Goal
博士課程3年生を対象とする本演習では、各演習参加者が必要なリサーチを行ない、実際に博士論文を執筆、完成させると同時に的確な研究発表ができるようになることを目標とします。
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
ディプロマポリシーのうち、「DP1」「DP2」「DP3」に関連している。
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
各回の演習は、受講者からの進捗報告、教員および演習参加者からのコメントを中心にすすめます。その過程で報告や発表(プレゼンテーション)の技術についても学ぶ機会が得られます。
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
第1回[対面/face to face]:博士論文執筆と進捗報告(第1回)
演習参加者による博士論文執筆状況の報告と内容の検討を行う。(第1回)
第2回[対面/face to face]:博士論文執筆と進捗報告(第2回)
演習参加者による博士論文執筆状況の報告と内容の検討を行う。(第2回)
第3回[対面/face to face]:博士論文執筆と進捗報告(第3回)
演習参加者による博士論文執筆状況の報告と内容の検討を行う。(第3回)
第4回[対面/face to face]:博士論文執筆と進捗報告(第4回)
演習参加者による博士論文執筆状況の報告と内容の検討を行う。(第4回)
第5回[対面/face to face]:博士論文執筆と進捗報告(第5回)
演習参加者による博士論文執筆状況の報告と内容の検討を行う。(第5回)
第6回[対面/face to face]:博士論文執筆と進捗報告(第6回)
演習参加者による博士論文執筆状況の報告と内容の検討を行う。(第6回)
第7回[対面/face to face]:博士論文執筆と進捗報告(第7回)
演習参加者による博士論文執筆状況の報告と内容の検討を行う。(第7回)
第8回[対面/face to face]:博士論文執筆と進捗報告(第8回)
演習参加者による博士論文執筆状況の報告と内容の検討を行う。(第8回)
第9回[対面/face to face]:博士論文執筆と進捗報告(第9回)
演習参加者による博士論文執筆状況の報告と内容の検討を行う。(第9回)
第10回[対面/face to face]:博士論文執筆と進捗報告(第10回)
演習参加者による博士論文執筆状況の報告と内容の検討を行う。(第10回)
第11回[対面/face to face]:博士論文執筆と進捗報告(第11回)
演習参加者による博士論文執筆状況の報告と内容の検討を行う。(第11回)
第12回[対面/face to face]:博士論文執筆と進捗報告(第12回)
演習参加者による博士論文執筆状況の報告と内容の検討を行う。(第12回)
第13回[対面/face to face]:博士論文執筆と進捗報告(第13回)
演習参加者による博士論文執筆状況の報告と内容の検討を行う。(第13回)
第14回[対面/face to face]:博士論文執筆と進捗報告(第14回)
演習参加者による博士論文執筆状況の報告と内容の検討を行う。(特に最終発表に向けた発表準備)(第14回)
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
演習参加者との協議を通じて、博士論文執筆の進捗管理を行います。参加者は自ら執筆計画を立て、それに従って論文執筆をすすめて下さい。必要な先行研究事例のレビューや、フィールド調査も並行して実施することとなります。また、外部学会での発表も実施を目指します。本演習の準備学習・復習時間は、各2時間を標準とします。
テキスト(教科書)Textbooks
特に指定しません。必要に応じて資料を配布します。
参考書References
随時紹介します。
成績評価の方法と基準Grading criteria
おおむね以下のバランスで総合的な成績評価を行います。博士論文(内容およびプレゼンテーション)70%、演習における積極性と貢献度30%
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
少人数演習のため該当せず。
担当教員の専門分野等
<専門領域> 開発の自然環境・社会環境への影響、開発援助、開発と倫理
<研究テーマ> 「望ましい(望ましくない)「開発」とは何か」「ダム建設に伴う立ち退きと補償、生活再建」
<主要研究業績>
"Japanese Experience of Involuntary Resettlement: Long-Term Consequences of Resettlement for the Construction of the Ikawa Dam," International Journal of Water Resources Development, Routledge, Vol. 25, Issue 3, September 2009, pp. 419- 430,
『開発介入と補償:ダム立ち退きをめぐる開発と正義論』勁草書房 2012年,
"Participation and diluted stakes in river management in Japan: the challenge of alternative constructions of resource governance" in Sato, J. ed., Governance of Natural Resources: Uncovering the social purpose of materials in nature. United Nations University Press, pp.141-161, July 2013