教職・資格(小金井)Teacher-Training Courses and Qualification Courses (Koganei)
SEE200LC(科学教育・(教育工学) / Science education/ Educational technology 200)数学科教育法(3)Teaching Method of Mathematics (3)
三橋 秀生、安田 和弘
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 教職・資格(小金井)Teacher-Training Courses and Qualification Courses (Koganei) |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2024 |
授業コードClass code | H0508 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 春学期授業/Spring |
曜日・時限Day/Period | 火5/Tue.5 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 小金井 |
教室名称Classroom name | 小西館‐W204 |
配当年次Grade | 2 |
単位数Credit(s) | |
備考(履修条件等)Notes | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
アーバンデザインCPUrban Design CP | |
ダイバーシティCPDiversity CP | |
未来教室CPLearning for the Future CP | |
カーボンニュートラルCPCarbon Neutral CP | |
千代田コンソ単位互換提供(他大学向け)Chiyoda Campus Consortium | |
カテゴリーCategory | 教職関係科目 |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
(Course outline)
The purpose of this course is to deepen the understanding of the mathematical contents of junior high school and high school, especially integers, probability and statistics, in relation to curriculum guidelines. In addition, students will learn how to effectively use information equipment and teaching materials for lesson design through creating teaching materials and using statistical software.
(Learning Objectives)
At the end of the course, students deepen their understanding of mathematics education, especially from the aspect of subject content. The goal is to develop the ability to think about mathematics education from a bird's-eye view by grasping the contents of junior high school and high school textbooks in a developmental manner.
(Learning activities outside of classroom)
Be sure to review after the lecture.
Before/after each class meeting, students will be expected to spend four hours to understand the course content.
(Grading Criteria)
Evaluation is based on the results of the final exam (70%) and the results of assignment reports (30%).
The method and criteria for grade evaluation may change. Specific methods and criteria in that case will be presented by each faculty member in the learning support system.
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
中学校数学・高等学校数学の内容,とくに整数や,確率と統計について,学習指導要領との関連を考えながら,一段高い立場から見直して教育内容の理解を深める. また,教材作成や統計ソフトなどを通じ,情報機器及び教材の授業設計への効果的な活用の仕方を学ぶ.
到達目標Goal
数学教育について,とくに教科内容の面からの理解を深める.中学校・高等学校の教科書の内容を,発展的に捉え,俯瞰的な視野から数学教育を考える能力を養うことを目標とする.
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
ディプロマポリシーのうち、「DP2」と「DP4」に関連
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
講義や演習,実習等を組み合わせて進める.
課題等の提出・フィードバックは「学習支援システム」を通じて行う予定です。
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
1[対面/face to face]:データの分類と処理
統計ソフトを用いてデータ処理方法を学ぶ.
2[対面/face to face]:基本統計量
基本統計量の計算方法,特徴や問題点を学ぶ.
3[対面/face to face]:2変量データと相関
統計ソフトを用いて相関関係について学ぶ.
4[対面/face to face]:離散確率分布
離散確率分布の定義や考え方を学ぶ.
5[対面/face to face]:同時分布
2変量の離散確率分布の定義や考え方を学ぶ.
6[対面/face to face]:連続確率分布
連続確率分布の定義や考え方を学ぶ.
7[対面/face to face]:推定・検定
統計的な推定や検定の考え方を学ぶ.
8[対面/face to face]:整数
整数の基本性質,整数の除法
9[対面/face to face]:ユークリッドの互除法
ユークリッドの互除法とその応用
10[対面/face to face]:素数
素数の基本性質,算術の基本定理
11[対面/face to face]:合同式
合同式の定義,合同式の演算
12[対面/face to face]:合同式の応用
合同式の整数問題への応用
13[対面/face to face]:記数法と有理数
n進法,有理数の定義と性質
14[対面/face to face]:教材作成
教材作成,情報機器及び教材の授業設計への効果的な活用
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
【本授業の準備・復習等の授業時間外学習は、4時間を標準とする】講義終了後復習を必ず行うこと.
テキスト(教科書)Textbooks
特になし
参考書References
1.学習指導要領
2.R.F.C.ウォルターズ,算数からはじめよう! 数論(岩波書店)
3.東京大学教養学部統計学教室編,統計学入門(東京大学出版会)
成績評価の方法と基準Grading criteria
期末試験の成績(70%),課題レポート等の成績(30%)で評価する.
成績評価の方法と基準を変更する場合がある。その場合の具体的な方法と基準は、各教員が学習支援システムで提示する。
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
授業中に提示される問や課題演習を通じて理解を深めることが大切である.
学生が準備すべき機器他Equipment student needs to prepare
授業中に適宜指示します.
その他の重要事項Others
履修者の状況等に応じて内容・順序を変更することがあります.
担当教員から、学習支援システムを通じた連絡がないか、日ごろから確認をよくするようにしてください。