情報科学部Faculty of Computer and Information Sciences
LNGe132KA-ENG-103英語理解1Understanding English 1
藤井 哲郎Tetsuro FUJII
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 情報科学部Faculty of Computer and Information Sciences |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2024 |
授業コードClass code | J0112 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 春学期授業/Spring |
曜日・時限Day/Period | 木1/Thu.1 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 小金井 / Koganei |
教室名称Classroom name | 各学部・研究科等の時間割等で確認 |
配当年次Grade | 1~4 |
単位数Credit(s) | 1 |
備考(履修条件等)Notes | AB2クラス(※受講指定) |
他学部公開科目Open Program | |
他学部公開(履修条件等)Open Program (Notes) | |
グローバル・オープン科目Global Open Program | |
成績優秀者の他学部科目履修制度対象Interdepartmental class taking system for Academic Achievers | |
成績優秀者の他学部科目履修(履修条件等)Interdepartmental class taking system for Academic Achievers (Notes) | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
SDGsCPSDGs CP | |
アーバンデザインCPUrban Design CP | |
ダイバーシティCPDiversity CP | |
未来教室CPLearning for the Future CP | |
カーボンニュートラルCPCarbon Neutral CP | |
千代田コンソ単位互換提供(他大学向け)Chiyoda Campus Consortium | |
選択・必修Optional/Compulsory | |
カテゴリー(2022年度以降入学者)Category (2022~) | 英語科目 |
カテゴリー(2021年度以前入学者)Category (~2021) | 英語科目 |
カテゴリーCategory |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
The primary objective of this class is to cultivate proficient study habits and strategies towards a lifelong journey for acquiring the "ability to learn anything" through exploring all aspects of the English language, including the four language skills: listening, reading, speaking, and writing, while establishing a solid foundation in grammar, vocabulary, and pronunciation.
授業で使用する言語Default language used in class
日本語・英語併用 / Japanese & English
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
このクラスの主な目的は、文法、語彙、発音の基礎を固めながら、「聞く」「読む」「話す」「書く」の4つの言語技能を網羅する英語能力のあらゆる側面を探求することを通して、「何でも学ぶ能力」を生涯にわたって身につけるための熟達した学習習慣と戦略を培うことです。
到達目標Goal
学生が獲得できる知識とスキル:
TOEIC程度の英語Q&Aが聞き取れる。
TOEIC程度の英語Q&Aを即時通訳できる。
TOEIC程度の日本語Q&Aを即時英訳できる。
英文を解析して学んだ英文法知識を基に発信できる。
英文法の知識を実践に活かして口頭作文ができる。
言語生成AI・アプリ・YouTube等のツールを援用して自律学習できる。
授業で使用する言語Default language used in class
日本語・英語併用 / Japanese & English
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
文法、読解、語彙クイズ
解答、解説によるフィードバック
TOEICリスニングの復習クイズ
グループディスカッション
グループプレゼンテーション
スピーチプレゼンテーション
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
1[対面/face to face]:Introduction:
TOEIC IP Pre-assessment
How to learn better
Growth Mindset
Grammar—Part of Speech
2[対面/face to face]:Planning
Overview of the course textbook.
Explanation of TOEIC presentations and Online Vocabulary quizzes
Grammar—SVO structure
3[対面/face to face]:Student Group 1
Online Vocabulary Group Quiz #1.
Q&A Presentations on Section 1
Student role-play activity. (Suggested topic: group tours)
Grammar—Sense verbs
4[対面/face to face]:Student Group 2
Online Vocabulary Group Quiz #2.
Q&A Presentations on Section 2
Student role-play activity. (Suggested topic: new hires)
Grammar—Adjectives: ed/ing
5[対面/face to face]:Student Group 3
Online Vocabulary Group Quiz #3.
Q&A Presentations on Section 3
Student role-play activity. (Suggested topic: job candidates)
Grammar—Passive voice
6[対面/face to face]:Student Group 4
Online Vocabulary Group Quiz #4.
Q&A Presentations on Section 4
Student role-play activity. (Suggested topic: freight company)
Grammar—Relative pronouns
7[対面/face to face]:Student Group 5
Online Vocabulary Group Quiz #5.
Q&A Presentations on Section 5
Student role-play activity. (Suggested topic: recycled materials)
Grammar—Prepositions
8[対面/face to face]:Student Group 6
Online Vocabulary Group Quiz #6.
Q&A Presentations on Section 6
Student role-play activity. (Suggested topic: music industry)
Grammar—Past/Perfect forms
9[対面/face to face]:Student Group 7
Online Vocabulary Group Quiz #7.
Q&A Presentations on Section 7
Student role-play activity. (Suggested topic: prototypes)
Grammar—WH-noun clauses
10[対面/face to face]:Student Group 8
Online Vocabulary Group Quiz #8.
Q&A Presentations on Section 8
Student role-play activity. (Suggested topic: sports competitions)
Grammar—Relative pronouns
11[対面/face to face]:Student Group 9
Online Vocabulary Group Quiz #9.
Q&A Presentations on Section 9
Student role-play activity. (Suggested topic: transportations)
Grammar—Perfect tense aspect
12[対面/face to face]:Student Group 10
Online Vocabulary Group Quiz #10.
Q&A Presentations on Section 10
Student role-play activity. (Suggested topic: electricians)
Grammar—SVO+Tense
13[対面/face to face]:Extra Student Group
Presentations of any remaining groups.
Post-assessment oral.
Grammar—Be-verb +Adjective
14[対面/face to face]:Conclusion and Makeup
Post-assessment written.
Class feedback.
Grammar—Replacing adjectives/nouns
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
1. Prepare their own mini-presentations (TOEIC dialogues and YouTube)
2. Study using online materials (Online Vocabulary)
3. Upload copies of all completed assignments to e-learning.
4. Complete Academic Express: Selected Training
本授業の準備・復習時間は、計1時間を標準とします。
テキスト(教科書)Textbooks
教科書名:公式TOEIC Listening & Reading トレーニング2リスニング編
著者:ETS
発行元:一般社団法人国際ビジネスコミュニケーション協会
定価:本体2000円+税
参考書References
成績評価の方法と基準Grading criteria
前提条件:
1/3の欠席でE評価となる。最大4回の欠席まで許される。
毎週約1時間の準備および/または外部の課題 Academic ExpressのSelected Trainingを終えないと単位は認定されない。
英語の理解度及び学習の進捗を追跡するために、毎クラスで以下の項目についての小テストを1つ以上課す。その累積スコアによって成績評価を算出する。欠席した場合、当日課された小テストからのポイントと学ぶ機会を失う。
Vocabulary(語彙): 25%
Grammar(文法): 20%
Listening(リスニング): 20%
Speaking(スピーキング): 10%
Reading(リーディング): 20%
Writing(ライティング): 5%
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
本年度授業担当者変更によりフィードバックできません
学生が準備すべき機器他Equipment student needs to prepare
個別リスニングのためのイヤフォンと、教材入力のためのパソコンとUSBドライブは持参すること。
その他の重要事項Others
CIS Attendance Policy
出席ポリシー
3分の1以上または5回以上の理由なき欠席で、成績を不合格(E)とします
More than one-third or five total absences without a valid reason will result in a failing grade (E).