理工学研究科Graduate School of Science and Engineering
ASR500X4(天文学 / Astronomy 500)銀河考古学特論Galactic Archaeology
田中 幹人Mikito TANAKA
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 理工学研究科Graduate School of Science and Engineering |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2024 |
授業コードClass code | YC018 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 春学期授業/Spring |
曜日・時限Day/Period | 月1/Mon.1 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 小金井 / Koganei |
教室名称Classroom name | 小西館‐W602 |
配当年次Grade | |
単位数Credit(s) | 2 |
備考(履修条件等)Notes | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
カテゴリーCategory | システム理工学専攻 |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
The goal of this course is to understand light pollution and its effects on science, culture and nature through reading the textbook, "Saving the Starry Night", in turns. Before each class meeting, students will be expected to spend four hours to understand the textbook. Final grade will be calculated according to presentation (50%) and discussion (50%).
1. The Sky as Cultural Heritage
2. The Charm of Light
3. The Need for Darkness
4. The Earth at Night
5. How to Measure Darkness
6. Biological Rhythms and the Day-Night Cycle
7. In Defence of the Night
8. Finding the Dark
9. Radio Waves also Suffer from (Electromagnetic) Pollution
10. An Increasingly Crowded Sky
11. Who Gave Permission?
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
"Saving the Starry Night"のテキストを輪読し、光害とその科学、文化、自然への影響について理解を深める。内容は以下の通り。
1. The Sky as Cultural Heritage
2. The Charm of Light
3. The Need for Darkness
4. The Earth at Night
5. How to Measure Darkness
6. Biological Rhythms and the Day-Night Cycle
7. In Defence of the Night
8. Finding the Dark
9. Radio Waves also Suffer from (Electromagnetic) Pollution
10. An Increasingly Crowded Sky
11. Who Gave Permission?
到達目標Goal
・セミナー形式に慣れる。
・光害の知識を深める。
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
ディプロマポリシーのうち、「DP1」「DP2」に関連
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
テキストの各章を受講者で分担して発表し合う輪読形式で進める。必要に応じて、オンライン授業も併用する。
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
1[対面/face to face]:ガイダンス
授業の進め方、評価方法の説明。輪読の分担決め。
2[対面/face to face]:The Sky as Cultural Heritage
文化遺産としての星空
3[対面/face to face]:The Charm of Light
光の魅力
4[対面/face to face]:The Earth at Night
夜の地球
5[対面/face to face]:How to Measure Darkness
夜空の明るさの測り方
6[対面/face to face]:Biological Rhythms and the Day-Night Cycle
生物学的リズムと昼夜サイクル
7[対面/face to face]:In Defence of the Night1
夜を守るために1
8[対面/face to face]:In Defence of the Night2
夜を守るために2
9[対面/face to face]:Finding the Dark
暗闇を探す
10[対面/face to face]:Radio Waves also Suffer from (Electromagnetic) Pollution
電波もまた電磁波の影響を受けている
11[対面/face to face]:An Increasingly Crowded Sky
混雑を増す空
12[対面/face to face]:Who Gave Permission?1
誰が許可したのか?1
13[対面/face to face]:Who Gave Permission?2
誰が許可したのか?2
14[対面/face to face]:Conclusion
まとめ
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
本授業の準備・復習時間は、各4時間を標準とする。
自分の担当個所を発表するためのレジュメ作りを事前に行う必要がある。
テキスト(教科書)Textbooks
・Patrizia Caraveo(著)、「Saving the Starry Night: Light Pollution and Its Effects on Science, Culture and Nature」、SpringerLink、2021年
参考書References
特になし。
成績評価の方法と基準Grading criteria
自分の担当個所の発表および理解(50%)
他人の発表への質問・および議論への参加(50%)
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
特になし。
その他の重要事項Others
国立大学で天文学の基礎研究に携わってきた教員が、当該分野の基礎概念について講義する。