理工・生命科学部教養科目KLAC Course
LANe100LC(英語 / English language education 100)ビジネス英語Business English
早舩 由紀見Yukimi HAYAFUNE
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 理工・生命科学部教養科目KLAC Course |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2024 |
授業コードClass code | H3778 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 春学期授業/Spring |
曜日・時限Day/Period | 水4/Wed.4 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 小金井 |
教室名称Classroom name | 小東館-Eゼミ室4 |
配当年次Grade | 1 |
単位数Credit(s) | |
備考(履修条件等)Notes | |
他学部公開科目Open Program | |
他学部公開(履修条件等)Open Program (Notes) | |
グローバル・オープン科目Global Open Program | |
成績優秀者の他学部科目履修制度対象Interdepartmental class taking system for Academic Achievers | |
成績優秀者の他学部科目履修(履修条件等)Interdepartmental class taking system for Academic Achievers (Notes) | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
SDGsCPSDGs CP | |
アーバンデザインCPUrban Design CP | |
ダイバーシティCPDiversity CP | |
未来教室CPLearning for the Future CP | |
カーボンニュートラルCPCarbon Neutral CP | |
千代田コンソ単位互換提供(他大学向け)Chiyoda Campus Consortium | |
カテゴリー<理工・生命科学部教養科目>Category | 選択語学系 |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
【Course outline】
This course focuses on improving the English reading skills through reading various texts regarding Japan and overseas companies. Students also learn to write their opinions and knowledge.
【Learning Objectives】
To learn about what has been done in the business world and what kind of English is used in such a business world.
【Learning activities outside of classroom】
- Review of the class
- Assignments
- Next class preparation
【Grading Criteria/Policy】
Active participation in class 30%
In-class quizzes 30%
Final test 40%
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
日本や世界の企業について書かれた英文テキストを読解し、ビジネス関連の用語や企業について学ぶ。リーディングが中心となるが、テキストから得た知識を基に、企業のことや自分の考えを英文にまとめる練習も行う。
到達目標Goal
ビジネスの世界では何が行われているのかを知り、その世界で必要な英語は何かを理解すること、そしてそれを使うことができるようになるためにはどのような勉強が必要であるかを知ること。
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
ディプロマポリシーのうち、以下に関連している。理工学部:「DP3」と「DP4」。
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
日本や海外の企業のビジネスの現場についての長文を読み、内容を理解する。
その中でビジネス英語の基本を習得する。
次に、その企業について得た知識を英文にまとめていく。
提出された英文について、次の授業で全体的なフィードバックを行う。
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
第1回[対面/face to face]:Unit 1. Zara's Recipe for Success
・About Zara
・Vocabulary
・Reading
・What do you think?
第2回[対面/face to face]:Unit 2. Airbnb's Challenge and New Direction
・About airbnb
・Vocabulary
・Reading
・What do you think?
第3回[対面/face to face]:Unit 3. Augmented Reality Ecosystem in Facebook
・About Facebook
・Vocabulary
・Reading
・What do you think?
第4回[対面/face to face]:Unit 4. Adidas Brings the Fast Shoe Revolution One Step Closer
・About Adidas
・Vocabulary
・Reading
・What do you think?
第5回[対面/face to face]:Unit 5. At Toyota, the Automation Is Human-Powered
・About Toyota
・Vocabulary
・Reading
・What do you think?
第6回[対面/face to face]:Unit 6. How Starbucks Became a Successful Worldwide Brand
・About Starbucks
・Vocabulary
・Reading
・What do you think?
第7回[対面/face to face]:Unit 7. McDonald's Modern Marketing Methods
・About McDonald
・Vocabulary
・Reading
・What do you think?
第8回[対面/face to face]:Unit 8. How TED Evolves and Where It Wants to Go Next
・About TED
・Vocabulary
・Reading
・What do you think?
第9回[対面/face to face]:Unit 9. Why Amazon Is the World's Most Innovative Company
・About Amazon
・Vocabulary
・Reading
・What do you think?
第10回[対面/face to face]:Unit 10. Sony Comes Back from the Brink
・About Sony
・Vocabulary
・Reading
・What do you think?
第11回[対面/face to face]:Unit 11. IKEA's New Business Move for Millennials
・About IKEA
・Vocabulary
・Reading
・What do you think?
第12回[対面/face to face]:Unit 12. How Google Has Changed the World
・About Google
・Vocabulary
・Reading
・What do you think?
第13回[対面/face to face]:まとめ(1)
・Companies
・Vocabulary
・What do you think?
第14回[対面/face to face]:まとめ(2)
・Companies
・Vocabulary
・Reading
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
【本授業の準備・復習等の授業時間外学習は、1時間を標準とする】リーディングの予習。Vocabularyの意味と発音。
テキスト(教科書)Textbooks
「Challenges of Global Enterprises」
Kayoko Shiomi, Kazumi Tsutada, Angus McGregor著(金星堂)
参考書References
各企業の英語ウェブサイト。
成績評価の方法と基準Grading criteria
授業参加度:30%
授業内演習:30%
期末試験 :40%
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
受講生の意向をよく聞いて、授業を進める。
課題へのフィードバックを行う。