理工・生命科学部教養科目KLAC Course
LANe100LC(英語 / English language education 100)コンプリヘンシヴ・イングリッシュIComprehensive English I
村上 弥生Yayoi MURAKAMI
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 理工・生命科学部教養科目KLAC Course |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2024 |
授業コードClass code | H3598 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 春学期授業/Spring |
曜日・時限Day/Period | 月1/Mon.1 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 小金井 |
教室名称Classroom name | 小西館‐W204 |
配当年次Grade | 1 |
単位数Credit(s) | |
備考(履修条件等)Notes | |
他学部公開科目Open Program | |
他学部公開(履修条件等)Open Program (Notes) | |
グローバル・オープン科目Global Open Program | |
成績優秀者の他学部科目履修制度対象Interdepartmental class taking system for Academic Achievers | |
成績優秀者の他学部科目履修(履修条件等)Interdepartmental class taking system for Academic Achievers (Notes) | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
SDGsCPSDGs CP | |
アーバンデザインCPUrban Design CP | |
ダイバーシティCPDiversity CP | |
未来教室CPLearning for the Future CP | |
カーボンニュートラルCPCarbon Neutral CP | |
千代田コンソ単位互換提供(他大学向け)Chiyoda Campus Consortium | |
カテゴリー<理工・生命科学部教養科目>Category | 英語科目 |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
This class reinforces the development of a rich vocabulary and accurate grammatical knowledge, and based on this knowledge, aims at the comprehensive development of the four skills (reading, writing, listening and speaking). In the science and engineering fields, English is the common language. Technicians and scientists of the future will need the ability to comprehend and communicate in English to meet the need of society for high levels of English. In order to meet this need, this class emphasizes the development of basic, comprehensive skills and knowledge and the ability to apply them. Based on the needs of students, a variety of effective approaches will be used to strengthen basic English competency.
In the current fast-changing and interconnected world, it is more than ever necessary for university-level students to access, convey and exchange information and ideas in English, which will open the door to globally shared views of the contemporary world. Several activities in this course are designed to serve for these purposes.
Firstly, careful reading of or listening to materials will help students more solid basis of English including richer vocabulary and more accurate understandings of English sentence structures.
Secondly, doing research and shaping ideas on relevant topics will get students more exposed to contemporary global issues.
Thirdly, Students will acquire confidence by actively presenting and exchanging ideas and information in the class meeting.
Before each class meeting, students will be expected to do one or two of the following tasks.
1.Carefully read assigned part of a material.
2.Do research on related topics and collect relevant information.
3.Write your own ideas.
4.Watch and summarize short audio-visual materials and summarize them.
After each class meeting, students will be expected to make efforts to digest what they will have learned in a previous class and prepare for review tests which will be frequently conducted.
Your required study time is at least one hour for each class meeting.
Final grading will be decided based on preparation for class (20%), active participation in in-class activities (30%), and review tests (50%)
授業で使用する言語Default language used in class
日本語・英語併用 / Japanese & English
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
本授業は、豊かな語彙力・正確な文法力の定着を図ると同時に、それに支えられた4技能(リーディング、ライティング、リスニング、スピーキング)の総合的な向上を目的とする。理工・生命系の分野では、英語が世界共通語になっていることを受け、将来の技術者・研究者には必要な専門知識を英語で受信・発信できる英語力に加え、社会の要求に応えられる高度な英語運用能力の習得が求められる。本授業では、そのための基礎力・総合力・応用力をつけるべく、学生の英語力を基にどのスキルに重点を置くか見極めた上で、効果的な教授方法を取り入れて実施する。
本授業では、同時に、様々な英語資料を通じて、今日の世界のありようやグローバルな諸問題について、学生諸氏が教養人として持つべき世界的な共通認識に触れ、世界市民としての意識を高めていく。
到達目標Goal
高校までに培ってきた英語の文法、語彙を確認し、強化/拡充しながら、実際に読み聞き話す場面で運用する力を高める。
国際的な教養人たることを期待される大学生にふさわしく、英語情報を通じて、世界と社会の現在について、日本語で得られる情報や視点を相対化し、より深く広い理解を得、思考を深める。
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
ディプロマポリシーのうち、以下に関連している。理工学部:「DP3」と「DP4」。
授業で使用する言語Default language used in class
日本語・英語併用 / Japanese & English
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
1. 現代社会の直面する問題や情勢を考える材料となるような読み物やビデオのスクリプトを精読、ないし要旨の把握を行い、語彙や表現の拡充、視野の拡大を図る。
2.現在多く議論され、意見の分かれる問題をいくつか取り上げて、短い資料を読んだり、視聴したりする、
2.簡単なリサーチを個々人で行ってもらい、ペア・ワークやクラスでの発表などを通じて、集めた情報や自分の意見を英語で発信する経験を重ねる。
3.日本語訳の提出やスピーチ原稿、議論の要約の提出、発表などを随時求める。
4. 1~3の受講生による訳文、リサーチ、サマリー、意見文については、随時Hoppiに提出されたものを評価して返却するか、もしくは授業時に総評を行い、受講生間での議論の発展につなげる。
5.読み物や視聴覚資料を通して確認した特に重要な語彙や表現の定着拡充を図るために、応用問題の小テストを3~4回に一回程度行う。
下記の題材は一昨年度の例であり、今年度はまた社会情勢に合わせて資料やトピックは選びなおす予定である。春学期の授業は,原則として対面で行うが、情勢の変化や授業の進捗状況によってオンラインに変更されることもあるので、随時学習支援システムでの連絡を確認されたい。
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
第一回[対面/face to face]:イントロダクション
(AI tools and problems with translation)
授業の進め方についての説明
受講生の自己紹介など。
「AIその他翻訳ツールの発展と死角)
第二回[対面/face to face]:Would it Be Moral to Terraform Mars?:An experiemntal conversation between CHATGPT and researchers-1
(以下の題材は一昨年度の例であり、今年度はまた社会情勢に合わせて資料やトピックは選びなおす予定である。)
Would it Be Moral to Terraform Mars?-1
背景説明
要約発表
文法・語彙の確認、拡充
第三回[対面/face to face]:Would it Be Moral to Terraform Mars?-2
pair and group discussion on the advancements and downsides of the responses given by AI
文法・語彙の確認、拡充
AIの返答についての印象:ペアでの意見交換
第四回[対面/face to face]:review test-1
You can Have the Blue Pill or the Red Pill, and We're Running Out of Blue Pillsー1
前回までの内容・語句・表現の復習テストー1
前回の意見交換の紹介
You can Have the Blue Pill or the Red Pill, and We're Running Out of Blue Pills -1
(背景説明)
第五回[対面/face to face]:You can Have the Blue Pill or the Red Pill-2
You can Have the Blue Pill or the Red Pill, and We're Running Out of Blue Pillsー2
文法・語彙の確認、拡充
訳文発表
第六回[対面/face to face]:You can Have the Blue Pill or the Red Pill-3
You can Have the Blue Pill or the Red Pill-3
文法・語彙の確認、拡充
訳文発表
第七回[対面/face to face]:review test-2
group discussion on the warnings presented in the story over AI's fatal impact on human civilization
前回までの内容・語句・表現の復習テストー2
AIが与える人類文明への危険性を警鐘する本文についての意見交換
第八回[対面/face to face]:Bing's A.I. Chat: 'I Want to Be Alive'-1
前回のディスカッションの発表、総評
Bing's A.I. Chat: 'I Want to Be Alive'-1
背景説明
関連するヴィデオの視聴
第九回[対面/face to face]:Bing's A.I. Chat: 'I Want to Be Alive'-2
背景説明
関連するヴィデオの視聴」
要約の発表
文法・語彙の確認、拡充
第十回[対面/face to face]:Bing's A.I. Chat: 'I Want to Be Alive'-2
要約の発表
文法・語彙の確認、拡充
第十一回[対面/face to face]:Bing's A.I. Chat: 'I Want to Be Alive'-3
exchange of information and ideas on potential benefits and risks of A.I.
要約の発表
文法・語彙の確認、拡充
AIの有用性と危険性についてリサーチ、意見発表、交換
第十二回[対面/face to face]:review test-3
What the Internet is Doing to Our Brains-1
前回までの内容・語句・表現の復習テスト
前回の議論の総評
What the Internet is Doing to Our Brains-1
背景説明(インターネットの普及の歴史と議論の変遷)
第十三回[対面/face to face]:What the Internet is Doing to Our Brainsー2
What the Internet is Doing to Our Brainsー2
ヴィデオの聞き取り、書き起こし
文法・語彙の確認、拡充
第十四回[対面/face to face]:review test-4
exchange of ideas on the constantly wired lifestyle
前回までの内容・語句・表現の復習テスト
24時間ネットに接続された生活について意見発表・交換
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
【本授業の準備・復習等の授業時間外学習は、1時間を標準とする】
1.与えられた資料については、事前に丁寧に予習を行い和訳を作成する。
2.各章のトピックに関連する情報や意見について、各人でリサーチを行う。
3.クラスでの情報・意見交換にそなえて、リサーチの結果を紹介したり自分の考え を発信する英文を作成する。
4.リスニング資料については、自宅でオンラインで復習する
5.表現の復習テストに備えて、資料を読みなおしながら、重要な表現、語句の理解、定着に努める
テキスト(教科書)Textbooks
教師による配布、または初回に指示する
参考書References
特になし。
成績評価の方法と基準Grading criteria
予習などの平常点(20%)、各種発表やエッセイなどの授業への貢献(30%)、小テスト(50%)。
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
英語と日本語を授業で併用するバランスについて、英語が多すぎる、反対に英語で全部行ってほしいなど異なる意見があるが、参加者の理解の様子を注意して検討していきたい。
不足しているように見受けられる文法、語彙の確認に十分時間を配分したい。