理工・生命科学部教養科目KLAC Course
LANe200LC(英語 / English language education 200)アカデミック・リーディングIAcademic Reading I
中野 里美Satomi NAKANO
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 理工・生命科学部教養科目KLAC Course |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2024 |
授業コードClass code | H3443 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 春学期授業/Spring |
曜日・時限Day/Period | 木1/Thu.1 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 小金井 |
教室名称Classroom name | 小西館‐遠隔視聴覚室 |
配当年次Grade | 2 |
単位数Credit(s) | |
備考(履修条件等)Notes | |
他学部公開科目Open Program | |
他学部公開(履修条件等)Open Program (Notes) | |
グローバル・オープン科目Global Open Program | |
成績優秀者の他学部科目履修制度対象Interdepartmental class taking system for Academic Achievers | |
成績優秀者の他学部科目履修(履修条件等)Interdepartmental class taking system for Academic Achievers (Notes) | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
SDGsCPSDGs CP | |
アーバンデザインCPUrban Design CP | |
ダイバーシティCPDiversity CP | |
未来教室CPLearning for the Future CP | |
カーボンニュートラルCPCarbon Neutral CP | |
千代田コンソ単位互換提供(他大学向け)Chiyoda Campus Consortium | |
カテゴリー<理工・生命科学部教養科目>Category | 英語科目 |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
The purpose of this class is to improve academic reading ability through the development of basic vocabulary, grammar and sentence structure analysis skills. Vocabulary development focuses on considering the context and structure to discern meaning, rather than strict translation between English and Japanese. Grammar and sentence structure instruction emphasizes the use and application of previous knowledge to read actual English. Using these skills, it aims to reinforce basic reading competence as well as rapidly and concisely summarize the gist of the content based on an understanding of paragraph structure.
(Learning Objectives)
This course also seeks to promote reading skills and promote critical thinking skills to read these global issues.
(Learning activities outside of classroom)
Students will need to be prepare and review for the textbook before and after this class.
(Grading Criteria /Policy)
Your overall grade in this class will be decided based on the following, Term-end examination 50%, and tasks in this class 50%
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
本授業では、学術的な文章を読む際の基本的な語彙力、文法力、構文解析力を養成することによって、リーディング力の向上を図る。語彙については日本語との一対一対応による暗記に留まることなく、文脈や文構造を幅広く考慮に入れて意味をとらえる力へと発展させる。また文法と構文解析については既習知識を活用・応用して実際の英文を読む力を養う。これらのスキルをもとに、精読を通して個々の文の内容を正確に把握したり、文章全体を簡潔にかつ迅速に要約したり、必要な情報を検索したりすることができる読解力の養成を目指す。
到達目標Goal
This course also seeks to promote reading skills and promote critical thinking skills to read these global issues.
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
ディプロマポリシーのうち、以下に関連している。理工学部:「DP3」と「DP4」。
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
To begin with, students will be given TOEIC reading as warm-up handouts, then read the textbook, and finally be given some comments. Feedback about the classes will be carried out on the last week.
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
なし / No
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
第1回[対面/face to face]:Introduction and guidance
Explaining how to study in this class
第2回[対面/face to face]:Reading global issues
Alarmed by AI Chatbots, Universities Start Revamping How They Teach
第3回[対面/face to face]:Reading global issues
Nigerian schools: Flogged for spreading my mother tongue
第4回[対面/face to face]:Reading global issues
Indonesian interns keep fisheries afloat in city hit by 3/11
第5回[対面/face to face]:Reading global issues
Geothermal Power; Cheap and Clean, Could Help Run Japan
第6回[対面/face to face]:Reading global issues
Many of China’s top politicians were educated in the West
第7回[対面/face to face]:Reading global issues
A Refuge for Russians and Ukrainians, Bali Rethinks Its Open-Door Policy
第8回[対面/face to face]:Reading global issues
Lab Leak or Not? How Politics Shaped the Battle Over Covid’s Origin
第9回[対面/face to face]:Reading global issues
AUKUS sub deal is one pillar of regional security
第10回[対面/face to face]:Reading global issues
Muslim leader for Scotland a sign of UK political diversity
第11回[対面/face to face]:Reading global issues
Italian, saved by anime, becomes psychiatrist in Japan
第12回[対面/face to face]:Reading global issues
A documentary on the Great Kanto Earthquake of 1923 has unearthed Japan’s first ‘disaster footage’
第13回[対面/face to face]:Reading global issues
With Japan-US Final at the WBC, the World Has Already Won
第14回[対面/face to face]:Review
term-end exam
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
【本授業の準備・復習等の授業時間外学習は、1時間を標準とする】Students will need to be prepare and review for the textbook before and after this class.
テキスト(教科書)Textbooks
English through the news media: 2024 Edition by Masami Takahashi Asahi Press
参考書References
Participants will be given information of references in the class.
成績評価の方法と基準Grading criteria
Your overall grade in this class will be decided based on the following, Term-end examination 50%, and tasks in this class 50%
半期の欠席5回以上(5回を含む)で、授業を放棄したとみなし、評価の対象外とします。公欠届、病欠(診断書、日付とフルネーム入りの領収書などの証明書持参のこと)などは考慮します。遅刻は授業開始後20分以降の入室から。3回目の遅刻を1回欠席に換算します。遅延証明書があれば、当日の授業内持参のみ考慮します。毎回の授業で平常点が2回生じます。授業内課題テスト(50%)と期末テスト(50%の50点満点)を合計して100%とし評価します。
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
If you have any questions, please feel free to ask them in the class.