経済学部Faculty of Economics
ECN218CA(経済学 / Economics 200)演習Seminar
和田 俊彦Toshihiko WADA
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 経済学部Faculty of Economics |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2024 |
授業コードClass code | K7073 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 年間授業/Yearly |
曜日・時限Day/Period | 火4/Tue.4, 火5/Tue.5 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 多摩 |
教室名称Classroom name | CALL-A |
配当年次Grade | 2 |
単位数Credit(s) | 8 |
備考(履修条件等)Notes | 4年次は授業コード「K7173」を履修登録すること。 |
他学部公開科目Open Program | |
他学部公開(履修条件等)Open Program (Notes) | |
グローバル・オープン科目Global Open Program | |
成績優秀者の他学部科目履修制度対象Interdepartmental class taking system for Academic Achievers | ○ |
成績優秀者の他学部科目履修(履修条件等)Interdepartmental class taking system for Academic Achievers (Notes) | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
SDGsCPSDGs CP | |
アーバンデザインCPUrban Design CP | |
ダイバーシティCPDiversity CP | |
未来教室CPLearning for the Future CP | |
カーボンニュートラルCPCarbon Neutral CP | |
千代田コンソ単位互換提供(他大学向け)Chiyoda Campus Consortium | |
カテゴリー(2015年度以前入学生) | 演習(選択科目) |
カテゴリー(2016年度以降入学生) | 演習(選択科目) |
カテゴリーCategory |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
This seminar help students improve their output performance in English through using English for intercultural communication and acquire intercultural communicative competence.
The course takers will become able:
・To understand what cross cultural communication is
・To use English for better understanding another culture
・To practice cooperative actions with people from different cultural backgrounds
・To give presentation and discussion in English fluently
・To attend the fields operated in English such as international volunteer activities and internship
・To acquire CEFR B2 level English skills
Outside the class activitites
・Attend online sub-seminar meeting once a week.
・Keep learning English on one'd own pace and record the points and upload the evidence into Google Drive, following POint System English SElf-access Study[POSSES].
・Finalize presentation slides one week before the date of presentation. Use Zoom or meet face to face to prepare and practice presentation
・Attend every event hosted by the seminar managers
・Two hours of study time is expected before and after every class
Evaluation criteria
1.40% Presentation(preparation, performance), assignment submission including Hoppii system, participation in discussion, role-play, questioning, and BBS posting)
2.30% Pre-class assignment (textbook exercises, worksheets, voice recordings, BBS composition)questioning, and BBS posting)
3.30% Point system English Self-access learning, Frequency of attending online conversation sessions (DMM & Sub-semi Zoom) In the case of low performance in this category, no credit will be provided.
In case a student were given C grade, the student is not accepted in the seminar next academic year.
授業で使用する言語Default language used in class
英語 / English
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
英語を運用する力の向上、異文化間コミュニケーションの体験と学習。
SDGsに関連する国際社会の諸問題について調べ、発表し、解決策を提案し、議論する。
To improve intercultural communicative competence through experiencing cross cultural communication.
到達目標Goal
異文化間コミュニケーションを専門的に理解し、英語力の研鑽に努めながら、英語を使用して国内外のさまざまなシーンで異文理解・国際協力が実践できる。
・SDGsに関連した話題について英語でプレゼンテーション・ディスカッション・ディベートができる。
・英語を使った行動の実践(国内・国際ボランティア、インターンなど)
・CEFR B2レベルの英語力の習得(TOEIC2年終了時600点(B1)、3年700点、4年800点(B2)、TOEFL71点、英検準1級)
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
ディプロマポリシーのうち、経済学科・現代ビジネス学科は「DP8」「DP9」「DP10」「DP11」に関連。国際経済学科は「DP9」「DP10」「DP11」に関連。
授業で使用する言語Default language used in class
英語 / English
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
フィードバックを授業内外で随時行う。
2・3年
ゼミ時:プレゼンテーション(グループ割当制)&ディスカッション&ディベート(討論→発表→討論)
・サブゼミ・オンライン対話:ゼミ時の討論の仕上げとして外国に住む英語話者に話題について解説と質問をし、外国事情を論じ合う(半期10回)
・ポイント制英語自主学習(POint System English SElf-access Study[POSSES]:毎月メニューから選んで英語の勉強を実行し、30ptとなるように学習記録を申告する。270pt/年(前年度2月から12月までの間)以上。
・進級レポート&プレゼン(自らの英語の変化の振り返り)
4年
ゼミに年間10回以上参加する。卒論の執筆指導を行う。前期リサーチプロポーザル、データ収集計画作成、途中まで完成。後期、12月初旬完成。
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
あり / Yes
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
1 [対面/face to face]:Orientation
ゼミ進行方法、ゼミ学習方法・行事など新3年生がプレゼンで内容説明。
各種英語力テスト(PROGOS)
2 [対面/face to face]:Guidance
Presentation
DMM Guide
Brainstorming for Group topics
2年自己紹介プレゼン self-intro
3年春休み学習体験プレゼン
POSSES/DMM英会話ガイダンス
3 [対面/face to face]:Unit 1 Internet Safety or Freedom of Expression? Should Internet content be regulated by law?
Presentation, Discussion and Role-play + Group work
4[対面/face to face]:Unit 2 Honor or Burden? Is hosting the Olympics a good idea?
Presentation, Discussion and Role-play
5 [対面/face to face]:Unit 3 Clean Energy or Potential Threat? Should nuclear power generation be restored in Japan?
Presentation, Discussion and Role-play + Group work
6 [対面/face to face]:Unit 4 Real Risk or Great Technology? Should genetically modified foods be promoted?
Presentation, Discussion and Role-play + Group work
7 [対面/face to face]:Unit 5 Legalization or Outlawing of Gay Marriage? Should gay marriage be legalized?
Presentation, Discussion and Role-play + Group work
8 [対面/face to face]:Unit 6 Separate Smoking Area or Total Ban? Should smoking be banned in public places?
Presentation, Discussion and Role-play + Group work
9 [対面/face to face]:Unit 7 Right to Die or Responsibility to Live? Should mercy killing be legalized?
Presentation, Discussion and Role-play + Group work
10 [対面/face to face]:Unit 8 Punishment or Discipline? Is corporal punishment necessary at school?
Presentation, Discussion and Role-play + Group work
11 [対面/face to face]:(SDGs original topic by teams) topic 9 Team A; Topic 10 Team B
Presentation, Discussion and Role-play + Group work
12 [対面/face to face]:(SDGs Original in teams)Topic 11 Team A; Topic 12 Team B
Presentation, Discussion and Role-play + Group work
13 [対面/face to face]:Research planning by Teams during the summer vacation
Create the plan to find previous research and data in the literature; collect quantitative or qualitative data
14 [対面/face to face]:Compiling progress report
Progress report writing
1 [対面/face to face]:Presentation
Individual speech about learning experiences during summer vacation
2[対面/face to face]:Compilation of data collected during the summer vacation
Team based work to refine the team presentation made in the previous semester
3[対面/face to face]:Unit 10 Should the performance-based pay system be introduced into companies?
Presentation, Discussion and Role-play + Group work
4[対面/face to face]:Unit 11 Free Trade or Protection: Is it beneficial to participate in Trans Pacific Partnership (TPP) ?
Presentation, Discussion and Role-play + Group work
5[対面/face to face]:Unit 12 Animal Rights or Human Profits?: Should animal testing be maintained or abandoned?
Presentation, Discussion and Role-play + Group work
6[対面/face to face]:Unit 13 Should Article 9 of Japanese constitution revised?
Presentation, Discussion and Role-play + Group work
7 [対面/face to face]:SDGs Topic for Presentation Contest chosen by Team A
Presentation, Discussion and Role-play + Group work
8 [対面/face to face]:SDGs Topic for Presentation Contest chosen by Team B
Presentation, Discussion and Role-play + Group work
9 [対面/face to face]:SDGs Topic for Presentation Contest chosen by Team C
Presentation, Discussion and Role-play + Group work
10[対面/face to face]:SDGs Topic for Presentation Contest chosen by Team D
Presentation, Discussion and Role-play + Group work
11 [対面/face to face]:Cross-cultural understanding workshop planning 1
Group work
12 [対面/face to face]:Cross-cultural understanding workshop planning 2
Group work
13[対面/face to face]:Review of Interaction in online conversation
Examine the progress in speaking by reviewing VTR
14[対面/face to face]:Consolidating Point System of English Self-access Study[POSSES]
Individual interview
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
・サブゼミのオンライン対話は授業と同じ扱いなので週1回Zoom Meetingは必ず実施(録画をGDrive共有フォルダに提出)
・ポイント制英語学習を計画的に進める。学習記録はHoseiメール連動のGDrive共有ファイルにアップロード。現物は保存し教室のフォルダにファイル。
・プレゼンテーションは1週間前にスライド完成が原則。準備はZoom及び対面で打ち合わせと練習を実施。
・ゼミ合宿やゼミの集まりなど行事参加は原則として必須。
・本授業の準備学習・復習時間は、各2時間を標準とする。
テキスト(教科書)Textbooks
“Pros and Cons”(Cengage Learning)
参考書References
『異文化理解入門』研究社
"Introducing language and intercultural communication" Jane Jackson (2014)(Routledge)
成績評価の方法と基準Grading criteria
1.40% プレゼン(発表準備度、スライドとパフォーマンスの完 成度)、その他 Hoppii 課題すべて、授業内活動参加度(対話、ロー ルプレイ、質問、未知の表現投稿)
2.30% 授業前準備・授業後課題(授業中の活動と提出物(ワー クシート記録、音声録音、英作文、BBS 投稿)
3.30% ポイント制英語学習(実施した自主課題の量と質、日数 頻度)とオンライン英会話実施回数(サブゼミ+自主)、サブセミ Zoom 出席。この部分の評価が極端に低い場合は単位認定しません。
評価Cで単位認定の場合は、翌年のゼミ履修は許可しません。
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
学生が自らトピック設定できる余地を作る。義務となっているグループでのサブゼミは50分程度以上の時間を要するので、通常ゼミ授業を若干早めに終了する。
学生が準備すべき機器他Equipment student needs to prepare
・Zoomを用いてサブゼミ方式で学生3名の討論を毎週空き時間に行う。学期に10回程度設け、英語で議論力の充実を図る。録音/録画の提出が義務。
・サブゼミは各自のパソコンで実施するため、オンラインソフトの設定も含め事前に準備する(年4回のスピーキングテストを含むオンライン実習費を徴収する)
その他の重要事項Others
・授業出席に関してはガイダンスで説明
・提出物は100%実施が原則。
・4年生は卒論を書くことを前提に履修する。
・4年生は前期中5回は授業に出席する。
・卒論はプロポーザル認定(5月)のあと、5月にRP確認、6月に1度、10月・11月に書いたものを「印刷して提出→添削・返却+面談-->修正対応」を繰り返す。
・卒論作成のため、飯野のAcademic Research Seminarの履修を推奨する。