文学部Faculty of Letters
BSP200BD(初年次教育、学部導入教育及びリテラシー教育 / Basic study practice 200)英語表現演習(Speaking)(6)A English Speaking (6) A(Class)
JAMES O ESSEXJames Oliver ESSEX
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 文学部Faculty of Letters |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2024 |
授業コードClass code | A2856 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 春学期授業/Spring |
曜日・時限Day/Period | 月3/Mon.3 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 市ヶ谷 |
教室名称Classroom name | 市富士‐F407 |
配当年次Grade | 2~4 |
単位数Credit(s) | 2 |
備考(履修条件等)Notes | |
他学部公開科目Open Program | |
他学部公開(履修条件等)Open Program (Notes) | |
グローバル・オープン科目Global Open Program | |
成績優秀者の他学部科目履修制度対象Interdepartmental class taking system for Academic Achievers | |
成績優秀者の他学部科目履修(履修条件等)Interdepartmental class taking system for Academic Achievers (Notes) | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
SDGsCPSDGs CP | |
アーバンデザインCPUrban Design CP | |
ダイバーシティCPDiversity CP | |
未来教室CPLearning for the Future CP | |
カーボンニュートラルCPCarbon Neutral CP | |
千代田コンソ単位互換提供(他大学向け)Chiyoda Campus Consortium | |
カテゴリーCategory | 英文学科 |
他学科公開科目 | |
クラスGroup | |
昼夜表記Day or Night |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
This speaking course develops fundamental analytical skills to help students design a cohesive and persuasive argument. Students practice exploring background issues in order to understand the context of a topic and to gather relevant reliable data to support their argument and arrange information logically. Each unit leads the student through language-rich and thought-provoking written, audio, and video content to assist the student to acquire in-depth knowledge of the issue while developing listening, speaking, reading, and writing skills essential for developing and expressing lines of reasoning.
授業で使用する言語Default language used in class
英語 / English
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
このスピーキングコースでは、まとまりのある説得力のある議論を設計するための基本的な分析力を養います。トピックの背景を理解し、議論を裏付ける信頼できるデータを収集し、情報を論理的に整理するために、背景となる問題を探求する練習をします。各ユニットでは、豊富な言語と示唆に富んだ文章、音声、ビデオコンテンツを通して、生徒が問題についての深い知識を身につけながら、推論を展開し表現するために不可欠なリスニング、スピーキング、リーディング、ライティングのスキルを身につけられるようサポートします。
このコースでは、リスニングやリーディングの練習を含む様々な活動を通して、批判的・論理的思考法を学び、ディスカッションやディベートで効果的に自分の意見を述べる高度なスキルを身につけます。時事問題や社会問題を題材としたディスカッションやディベートを通して、以下のような議論の戦術を用いながら、複数の論証スタイルを学びます:
ディスカッションスキル
-議論の導入
-自分の立場を表明する
-自分の立場の理由を述べる。
-証拠を紹介する
-論点を説明する
-強調する - 論点の長所と短所を述べる
-断定的な発言をする
-意外な証拠を紹介する
-議論を広げる
-明確化する
-結論をまとめる
一般的なスキル
-リスニング
-話す-読む
-書く-分析
-批判的思考-ビジュアル・リテラシー
-合成
到達目標Goal
In this course, you will learn critical and logical thinking techniques through various activities including listening and reading exercises and develop advanced skills in presenting your opinion effectively in discussion and debate. Students will learn multiple styles of argumentation through discussion and debate on current issues and social issues by using the following discussion tactics:
•Discussion Skills
•Introducing your argument
•Expressing your position
•Expressing reasons for your position
•Introducing evidence
•Illustrating a point
•Hedging statements
•Expressing the pros and cons of the issue
•Making a declarative statement
•Introducing surprising evidence
•Expanding an argument
•Giving clarification
•Summing up and drawing a conclusion
General Skills
•Listening
•Speaking
•Reading
•Writing
•Analysis
•Critical thinking
•Visual literacy
•Synthesis
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
ディプロマポリシーのうち、「DP1」に関連
授業で使用する言語Default language used in class
英語 / English
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
This is a student-centred communicative class, not a lecture-style class.
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
第1回[対面/face to face]:Introduction to the Course
Unit 1
TED Talk 1
"First Impressions"
第2回[対面/face to face]:Unit 2
TED Talk 2
"Honesty"
第3回[対面/face to face]:Unit 3
TED Talk 3
"Being Single"
第4回[対面/face to face]:Unit 4
TED Talk 4
"Social Media"
第5回[対面/face to face]:Unit 5
TED Talk 5
"The Environment"
第6回[対面/face to face]:Unit 6
TED Talk 6
"Superstition"
第7回[対面/face to face]:Language and Evidence Test 1
Test: 60 minutes
第8回[対面/face to face]:Unit 7
TED Talk 7
"Decision Making"
第9回[対面/face to face]:Unit 8
TED Talk 8
"Business Ethics"
第10回[対面/face to face]:Unit 9
TED Talk 9
"College Education"
第11回[対面/face to face]:Unit 10
TED Talk 10
"Common Justice"
第12回[対面/face to face]:Unit 11
TED Talk 11
"Artificial Intelligence"
第13回[対面/face to face]:Unit 12
TED Talk 12
"Risk Taking"
第14回[対面/face to face]:Language and Evidence Test 2
Test: 60 minutes
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
Homework will be assigned every week, and students are expected to
spend a minimum of one hour/week on this. This homework will either
prepare students for the subsequent lesson or help to consolidate their
knowledge and understanding of the previous lesson.
In addition, students are expected to review their class notes each week.
テキスト(教科書)Textbooks
Discussion & Debate – Building an Argument: Level 1
Michael Dyer
ISBN: 978-88-7598-018-3
Only available from Amazon: https://www.amazon.co.jp/-/en/dp/B0CSFDRBJ9
参考書References
www.lessonaccess.com
How to use this will be explained in the first lesson.
成績評価の方法と基準Grading criteria
Participation 10%
Evidence-Type Quizzes 10%
Textbook Quizzes 20%
TED Talk Quizzes 20%
Language and Evidence Test 1 20%
Language and Evidence Test 2 20%
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
From this year, the class has been overhauled following student feedback. The textbook and material are not only more appropriate, but more conducive to helping students meet the aims and goals of the class.
学生が準備すべき機器他Equipment student needs to prepare
Notebook and pen for class notes
その他の重要事項Others
《重要》
「英語表現演習(Writing)」(5)(6)(7)(8)、「英語表現演習(Speaking)」(5)(6)(7)(8)、「英語表現演習(翻訳)」(1)(2)と「Academic Writing」の春学期秋学期科目合わせて22科目については、英文学科指定の「定員」が設定されています。また、「事前抽選」を実施します。詳細はガイダンスおよび掲示で案内します。抽選が4月初頭(初回授業日よりも前)に実施されるので、必ず期日内に申請してください。基本的に、春学期と秋学期をセットで履修することになり、秋学期の科目も春学期に申請する必要があります。
「事前抽選結果」発表時には、定員に空きのある科目のリストも掲示します。それらの科目の履修を希望する場合は、必ず春学期の初回授業に出席してください。担当教員が選抜を行う場合があります。
※ 「英語表現演習(総合)」に関しては、別途「事前登録」が実施されるので、履修希望者は期日内(4月初頭)にそちらに申請をしてください。
※ 2年次クラス指定の「英語表現演習(Writing)」(1)(2)(3)、「英語表現演習(Speaking)」(1)(2)(3)に関しては、事前抽選および選抜はありません。