人間環境学部Faculty of Sustainabillity Studies
SHS400HA(科学社会学・科学技術史 / Sociology/History of science and technology 400)研究会BSeminars
金光 秀和Hidekazu KANEMITSU
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 人間環境学部Faculty of Sustainabillity Studies |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2024 |
授業コードClass code | C3094 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 年間授業/Yearly |
曜日・時限Day/Period | 火3/Tue.3 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 市ヶ谷 / Ichigaya |
教室名称Classroom name | 市BT‐1204 |
配当年次Grade | 2~4 |
単位数Credit(s) | 4 |
備考(履修条件等)Notes | 定員制 |
他学部公開科目Open Program | |
他学部公開(履修条件等)Open Program (Notes) | |
グローバル・オープン科目Global Open Program | |
成績優秀者の他学部科目履修制度対象Interdepartmental class taking system for Academic Achievers | |
成績優秀者の他学部科目履修(履修条件等)Interdepartmental class taking system for Academic Achievers (Notes) | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
SDGsCPSDGs CP | |
アーバンデザインCPUrban Design CP | |
ダイバーシティCPDiversity CP | |
未来教室CPLearning for the Future CP | |
カーボンニュートラルCPCarbon Neutral CP | |
千代田コンソ単位互換提供(他大学向け)Chiyoda Campus Consortium | |
カテゴリー(一般・総合型選抜、編入学試験入学者)Category |
展開科目 研究会 |
カテゴリー(社会人RSP入試入学者)Category |
展開科目 研究会 |
カテゴリー(2022年度以前)Category (~2022) |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
Course Outline
The main themes of this course are "technology" and "design," which are necessary to realize the principles of symbiosis between humans and the environment, and between humans and humans. The aim of this course is to cultivate the thinking and communication skills necessary to form a collaborative network that contributes to society. Specifically, the course will include a close reading of academic literature on technology and design theory, as well as discussion and dialogue on the topics covered in the literature review. Each student will be free to set his/her own theme and will have the opportunity to collect and present information as well as to facilitate the dialogue.
Learning Objectives
The goal of this course is to (1) acquire specialized knowledge about the role that technology and design play in modern society and, in the process, (2) acquire basic skills for reading academic literature. In addition, through discussions (or dialogues) on the themes covered in the literature reading, the course aims to (3) enable students to think critically about the roles played by technology and design, and in the process, (4) develop basic skills for discussion and dialogue, such as expressing one's own ideas, listening to others' ideas, and thinking together with others.
Learning activities outside of classroom
Throughout the course period, please pay attention to the problems brought about by technology based on newspapers, movies, science fiction novels, etc., and consider them as problems that concern you. In addition, please take the time to think about the cases we will discuss in class before and after it and formulate your own ideas. Before/after each class meeting, students will be expected to spend four hours to understand the course content.
Grading Criteria /Policy
Grading will be decided based on in class contribution (80%) and final report (20%).
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
人間と環境の共生、人間と人間の共生という理念を実現するために必要な「科学技術」と「デザイン」をメインテーマとして、社会に貢献する協働のネットワークを形成するために必要な思考力やコミュニケーション能力の涵養を目指します。具体的には、技術論・デザイン論に関する学術的文献を精読するとともに、文献講読で扱ったテーマについて、ディスカッション・対話を実施します。
到達目標Goal
現代社会で技術やデザインが果たす役割について①専門的な知識を得ること、さらにその過程で、②学術文献を読むための基本的なスキルを身につけることを目標とします。また、文献講読で扱ったテーマについて、ディスカッション(あるいは対話)を行うなかで、技術やデザインが果たす役割について③批判的に思考できること、さらにその過程で、自分の考えを表現する、他者の考えを傾聴する、他者とともに考えるといった、④ディスカッションや対話のための基本的なスキルを身につけることを目標とします。
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
人間環境学部のディプロマポリシーのうち、「DP1」「DP2」「DP3」「DP4」「DP5」に関連
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
学術的文献の講読を基本とします。参加者は、①発表(レジュメ作成)、②質問、③司会を担当します。また、文献講読で扱った中からテーマを設定して、ディスカッションや対話を行います(ディスカッションと対話の違いについては授業中に説明します)。ディスカッション・対話の際には、企画と司会を何人かのグループで担当してもらいます。
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
あり / Yes
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
第1回[対面/face to face]:春学期イントロダクション
本授業の問題意識、テーマの概要、進め方について説明します。
第2回[対面/face to face]:ディスカッション・対話①
ディスカッション・対話を実施します。
第3回[対面/face to face]:文献講読①
文献を講読します。
第4回[対面/face to face]:文献講読②
文献を講読します。
第5回[対面/face to face]:文献講読③
文献を講読します。
第6回[対面/face to face]:文献講読④
文献を講読します。
第7回[対面/face to face]:ディスカッション・対話②
ディスカッション・対話を実施します。
第8回[対面/face to face]:文献講読⑤
文献を講読します。
第9回[対面/face to face]:文献講読⑥
文献を講読します。
第10回[対面/face to face]:文献講読⑦
文献を講読します。
第11回[対面/face to face]:文献講読⑧
文献を講読します。
第12回[対面/face to face]:ディスカッション・対話③
ディスカッション・対話を実施します。
第13回[対面/face to face]:ディスカッション・対話④
ディスカッション・対話を実施します。
第14回[対面/face to face]:春学期の振り返りとまとめ
春学期の活動を全体的に振り返るとともに、それぞれの経験を共有します。
第15回[対面/face to face]:秋学期イントロダクション
本授業の問題意識、テーマの概要、進め方について確認します。また、各自が担当する文献を検討します
第16回[対面/face to face]:ディスカッション・対話⑤
ディスカッション・対話を実施します。
第17回[対面/face to face]:文献講読⑨
文献を講読します。
第18回[対面/face to face]:文献講読⑩
文献を講読します。
第19回[対面/face to face]:文献講読⑪
文献を講読します。
第20回[対面/face to face]:文献講読⑫
文献を講読します。
第21回[対面/face to face]:ディスカッション・対話⑥
ディスカッション・対話を実施します。
第22回[対面/face to face]:文献講読⑬
文献を講読します。
第23回[対面/face to face]:文献講読⑭
文献を講読します。
第24回[対面/face to face]:文献講読⑮
文献を講読します。
第25回[対面/face to face]:文献講読⑯
文献を講読します。
第26回[対面/face to face]:ディスカッション・対話⑦
ディスカッション・対話を実施します。
第27回[対面/face to face]:ディスカッション・対話⑧
ディスカッション・対話を実施します。
第28回[対面/face to face]:1年間の振り返りとまとめ
一年間の活動を全体的に振り返るとともに、それぞれの経験を共有します。
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
自らの興味関心を踏まえて問いを立てられるように、新聞、映画、SF小説などをもとに、世界や自分に関心を払ってください。特に、授業で扱う問いについては、授業前および授業後にじっくりと考察をして、自らの考えを練り上げてください。また、授業で指定された文献はしっかりと熟読し、それをもとに自分でも文献(情報)調査を行ってください。本授業の準備・復習時間は、各2時間を標準とします。
テキスト(教科書)Textbooks
使用しません。
参考書References
特に指定しませんが、各自のテーマに即して適宜紹介します。
成績評価の方法と基準Grading criteria
平常点(授業への参加、文献調査・講読、プレゼンテーション、ファシリテーション)を80%、年度末レポートを20%として評価します。
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
アンケートを実施していないため、特にありません。
関連の深いコース
すべてのコース