生命科学部Faculty of Bioscience and Applied Chemistry
BLS300YB(生物科学 / Biological science 300)神経科学Neuroscience
髙田 耕司Koji TAKADA
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 生命科学部Faculty of Bioscience and Applied Chemistry |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2024 |
授業コードClass code | H7536 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 秋学期授業/Fall |
曜日・時限Day/Period | 月1/Mon.1 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 小金井 |
教室名称Classroom name | 各学部・研究科等の時間割等で確認 |
配当年次Grade | |
単位数Credit(s) | |
備考(履修条件等)Notes |
成績優秀者の他学部科目履修制度で履修する学 生:教員の受講許可が必要(オンライン授業の場合は、学習支援システムで許可を得るようにする) |
他学部公開科目Open Program | |
他学部公開(履修条件等)Open Program (Notes) | |
グローバル・オープン科目Global Open Program | |
成績優秀者の他学部科目履修制度対象Interdepartmental class taking system for Academic Achievers | ○ |
成績優秀者の他学部科目履修(履修条件等)Interdepartmental class taking system for Academic Achievers (Notes) | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
SDGsCPSDGs CP | |
アーバンデザインCPUrban Design CP | |
ダイバーシティCPDiversity CP | |
未来教室CPLearning for the Future CP | |
カーボンニュートラルCPCarbon Neutral CP | |
千代田コンソ単位互換提供(他大学向け)Chiyoda Campus Consortium | |
カテゴリー<生命科学部>Category |
生命機能学科 学科専門科目 |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
【授業の概要(Course outline)】
The central and peripheral nervous systems (NSs) found in vertebrates, including humans, are information processing systems to connect individuals to the outside world. The NSs also support the fundamental mechanisms responsible for the maintenance of individual life and the survival of species. In this class, we will first learn the basic principles and concepts regarding "histological structures" and "physiological functions" of the NSs, as well as "mechanisms of information transmission" of neurons. Based on this foundational knowledge, we will then deepen our understanding of the mechanisms of perception and movement, the mechanisms of memory, the effects of dangerous drugs, and the development of psychiatric disorders, neurodegenerative diseases, and more. From both biological and medical perspectives, we will deepen our consideration of the activities of body and mind governed by the NSs.
【到達目標(Learning Objectives)】
At the end of this course, students should be able to explained: formation of the central & peripheral NSs, characteristics & functions of neuronal cell groups in the NS, relationship b/w nerve conduction & membrane potential, molecular mechanisms of neuronal transmission at synapses, types & characteristics of neurotransmitters & their receptors, relationship b/w information processing in sensation & perception, control mechanisms of movement & Brain-machine interface, origins & mechanisms of memory & learning, relation b/w addictions, various dependencies, & the reward system, relation b/w depression, bipolar disorder, schizophrenia, & the NS, and relation b/w neurodegenerative diseases & proteostasis.
【授業時間外の学習(Learning activities outside of classroom)】
Outside-of-class learning for this course, including preparation and review, is set at a standard of 2 hours. During class, assignments for previewing and reviewing for the following week will be presented. Participants will prepare answers through self-study, and submit them on a reaction paper for the next class session.
【成績評価の方法と基準(Grading Criteria /Policy)】
The understanding of the course content will be assessed through a written final exam, and the level of achievement towards the learning objectives will be evaluated. Regular points will be determined based on the content of assignments submitted during attendance. In principle, assignments submitted after an absence will not be considered for evaluation. The grading will be based on a combination of 70% for the final exam and 30% for regular points.
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
ヒトを含む脊椎動物がもつ中枢・末梢の神経系は、個体と外界をつなぐ情報処理システムです。神経系のはたらきによって、動物は環境の変化を感知し、合目的に応答することができます。個体の生命維持や種の存続を担う基本的な機構も神経系が支えます。さらに、進化に伴う神経系の発達は、記憶・学習・情動・意思決定等の高度な認知・精神機能を我々にもたらしました。この授業では、まず、神経系の「組織学的成り立ち」と「生理学的機能」および神経細胞が有する「情報伝達の機構」に関する基本的な原理と概念を学びます。次にこれらの基礎知識にもとづき、知覚と運動の機構、記憶のメカニズム、危険薬物の作用、精神疾患、神経変性疾患等の成り立ちを理解し、生物学と医学の両面から、神経系が司る身体および精神の活動に対する考察を深めていきます。
到達目標Goal
1:中枢・末梢神経系の成り立ちが説明できる。
2:神経系の細胞群の特徴と機能が説明できる。
3:神経の伝導と膜電位の関係を説明できる。
4:シナプスにおける神経伝達の分子機序が説明できる。
5:神経伝達物質とその受容体の種類と特性について説明できる。
6:感覚の情報処理と知覚の関係を説明できる。
7:運動の制御機構とBrain-machine interfaceについて説明できる。
8:記憶や学習のなりたちや機序について説明できる。
9:嗜癖や様々な依存症と報酬系の関係について説明できる。
10:うつ病、双極性障害、統合失調症と神経系の関係について説明できる。
11:神経変性疾患とプロテオスタシスの関係について説明できる。
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
DP2
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
特別な指示が無い限り、授業は登校で行います。授業は開始時に配付する資料に沿って進め、パワーポイントと板書で解説します。資料は、随時、学習支援システムにアップロードします。最後の10分間は課題の回答と質問をまとめる時間とし、グループディスカッションを推奨します。質問には必ず答え、要望にも可能な限り応えます。提出後の課題は評価後、期末試験前に返却し、解説等のフィードバックを行います。補講はパワーポイント動画と資料を使ったオンデマンド授業で行います。
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
1[対面/face to face]:神経系の基本1
中枢神経系の構成と構造
2[対面/face to face]:神経系の基本2
末梢神経系の構成と構造
3[対面/face to face]:神経系の基本3
ニューロンとグリアの特質と機能
4[対面/face to face]:興奮の伝導1
静止電位と等価回路
5[対面/face to face]:興奮の伝導2
活動電位と電位依存性チャネルの多様性
6[対面/face to face]:シナプス伝達1
神経伝達物質の全体像
7[対面/face to face]:シナプス伝達2
シナプスの成り立ちとイオンチャネル型受容体
8[対面/face to face]:シナプス伝達3
代謝調節型受容体と低分子量伝達物質の動態
9[対面/face to face]:知覚と運動1
感覚と知覚の関係
10[対面/face to face]:知覚と運動2
運動の制御機構とBrain-machine interface
11[対面/face to face]:脳の高次機能1
学習と記憶の成り立ち
12[対面/face to face]:脳の高次機能2
学習と記憶のメカニズム
13[対面/face to face]:神経系の疾患1
嗜癖と報酬回路、気分障害と統合失調症
14[対面/face to face]:神経系の疾患2
神経変性疾患とプロテオスタシス
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
本授業の準備・復習等の授業時間外学習は、2時間を標準とします。授業時には次週に向けた予習および復習用の課題を発表します。受講者は自習によって解答を用意し、次回授業時のリアクションペーパーに記述して提出します。
テキスト(教科書)Textbooks
教科書は使用しません。参考書欄を参照ください。
参考書References
授業で使う配付資料の大半の図表は下記の書籍から引用します。同書は図書館に蔵書されており、予習・復習に役立ちます。カンデル神経科学 Sixth Edition 日本語版 第2版 宮下監修 (メディカル・サイエンス・インターナショナル社)
成績評価の方法と基準Grading criteria
期末試験によって授業内容の理解度を測り、到達目標への達成度を評価します。平常点は、出席時に提出された課題の内容にもとづいて求めます。欠席際の課題を後日提出した場合、原則として評価の対象にしません。成績は、定期試験 70%、平常点 30% の評点とします。
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
授業改善アンケートでは、授業内容や資料の工夫について肯定的なコメントを受け取りましたが、一部に不統一な用語づかいや情報量の多さなどの問題を指摘されました。2024年度は新項目「知覚と運動」の追加に合わせて、全授業内容を見直し、資料とスライドの洗練とスリム化に取り組みます。
学生が準備すべき機器他Equipment student needs to prepare
ノート、筆記具に加え、資料を整理・保持するA4判のホルダーが必要です。オンデマンド授業の場合は、学習支援システムとGoogle driveを利用するため、インターネット環境と資料印刷用のプリンターが必要となります。