人間社会研究科Graduate School of Social Well-being Studies
PSY500J2(心理学 / Psychology 500)認知心理学特論Cognitive Psychology
望月 聡Satoshi MOCHIZUKI
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 人間社会研究科Graduate School of Social Well-being Studies |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2024 |
授業コードClass code | S1012 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 秋学期授業/Fall |
曜日・時限Day/Period | 金3/Fri.3 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 多摩 |
教室名称Classroom name | 多現福‐217 |
配当年次Grade | 1・2 |
単位数Credit(s) | 2 |
備考(履修条件等)Notes | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
カテゴリーCategory |
臨床心理学専攻 専門展開科目(基礎心理科目) |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
[Course outline]
Cognitive psychology is a field of psychological research that aims to clarify various phenomena related to the internal processing of the mind in perceiving the meaning of the environment and selecting appropriate actions, and is concerned with mental processes such as perception, attention, memory, learning, language, problem solving and reasoning/thinking.
In this course, students will be exposed to topics in cognitive psychology cognitive neuroscience, and neuropsychology related to these human cognitive processes and these disorders.
In particular, since this course is one of the courses offered in the Major in Clinical Psychology, it aims to help students understand how the findings of cognitive psychology relate to clinical psychology (especially the empirical basis for the theory of cognitive behavioral therapy).
[Learning Objectives]
You will gain an overview of cognitive psychology as a whole, and learn and understand the theories and methods of cognitive psychology research.
You will be able to connect and view cognitive psychology research with theories of abnormal psychology and psychopathology related to clinical psychology and practical activities such as assessment and intervention.
[Learning activities outside of classroom]
It is recommended that students do some preparatory study in advance, such as reviewing undergraduate studies related to the content of each class.
After the class, students are expected to review the content covered.
Students will be required to submit short reports related to the class content four times during the semester, so a reasonable amount of study outside of class time is necessary.
The standard preparation and review time for this class is 2 hours each.
[Grading Criteria /Policies]
The evaluation will be based on the status and content of four short reports submitted during the semester (40%) and the in-class contribution (60%).
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
認知心理学とは、環境の意味するところを捉え、適切な行為を選択することに係る心の内的な処理に関する諸事象を明らかにすることを目指す心理学研究の一領域であり、知覚、注意、記憶、言語、問題解決や推論・思考、認知的制御などの心的過程に関係します。
本科目ではこれらの人間の認知過程に関する認知心理学や認知神経科学、その障害に関する神経心理学などのトピックスに触れます。
特に本科目は臨床心理学専攻において開講される科目のひとつであることから、認知心理学の知見がどのように臨床心理学(特に、認知行動療法の理論に関わる実証的基盤となっていること)に関連するのかを理解することを目的とします。
到達目標Goal
認知心理学の全体を俯瞰し、認知心理学研究の理論や手法を学び、理解します。
認知心理学研究と、臨床心理学に関わる異常心理学や精神病理学の理論やアセスメント・介入などの実践活動を接続して捉えることができるようになります。
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
ディプロマポリシーのうち、「DP2」と「DP3」に関連
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
講義形式です。各回ごとにリアクションペーパーを提出し学習内容をふりかえります。
授業の初めに、前回の授業で提出されたリアクションペーパーからいくつか取り上げ、全体に対してフィードバックを行います。
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
なし / No
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
第1回[対面/face to face]:ガイダンス/認知心理学の対象と方法
認知心理学の全体像を概観し、本科目の進め方について説明します。
第2回[対面/face to face]:知覚
知覚に関わる認知心理学的知見を学びます。
第3回[対面/face to face]:注意(1)
注意に関わる認知心理学的知見を学びます。
第4回[対面/face to face]:注意(2)
「注意障害」「注意バイアス」を特にとりあげ、臨床心理学に関連する研究を概観します。
第5回[対面/face to face]:記憶(1)
記憶に関わる認知心理学的知見を学びます。
第6回[対面/face to face]:記憶(2)
「記憶障害」「記憶バイアス」を特にとりあげ、臨床心理学に関連する研究を概観します。
第7回[対面/face to face]:言語
言語に関わる認知心理学的知見を学びます。
第8回[対面/face to face]:思考・推論・問題解決(1)
思考・推論・問題解決に関わる知見を学びます。
第9回[対面/face to face]:思考・推論・問題解決(2)
「解釈バイアス」「推論バイアス」を特にとりあげ、臨床心理学に関連する研究を概観します。
第10回[対面/face to face]:認知的制御・実行機能(1)
認知的制御や実行機能に関わる知見を学びます。
第11回[対面/face to face]:認知的制御・実行機能(2)
「認知的制御の困難」や「実行機能障害」を特にとりあげ、臨床心理学に関連する研究を概観します。
第12回[対面/face to face]:認知と感情(1)
認知と感情の関連に関わる知見を学びます。
第13回[対面/face to face]:認知と感情(2)
「認知と感情の関連に関わる問題」を特にとりあげ、臨床心理学に関連する研究を概観します。
第14回[対面/face to face]:意識と行動、まとめ
意識と行動に関わる知見を学びます。また、学期中の学習内容を振り返り、認知心理学研究と臨床心理学的な実践活動のつながりについて議論します。
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
あらかじめ、各回の内容に関連する学部での学習をふりかえっておくなどの準備学習を行うことが望まれます。
授業後には、扱われた内容を復習することが望まれます。
学期中に4回、授業内容に関連する小レポートの提出を求められますので、相応の授業時間外学習が必要です。
本授業の準備学習・復習時間は各2時間を標準とします。
テキスト(教科書)Textbooks
使用しません。資料は学習支援システムにアップロードします。
参考書References
適宜紹介します。
成績評価の方法と基準Grading criteria
学期中の小レポート(4回)の提出状況と内容(40%)、平常点(60%)を総合して評価します。
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
認知心理学及び関連する神経科学的側面の領域に苦手意識があるもしくは関心が薄い方々にも興味を持って受講していただけたようなので、引き続き内容・進め方を工夫していきたいと考えています。
担当教員の専門分野等
神経心理学、認知行動病理学