デザイン工学部Faculty of Enginneering and Design
CST300NA(土木工学 / Civil engineering 300)減災工学(2023度以降入学生)(2025年度開講)建築Engineering for disaster mitigation
藤村 和也、吉見 雅行、室野 剛隆、矢部 正明、永野 正千、橋本 翼、渡邉 佑輔、丸山 喜久、門屋 博行、神宮 正一、白波瀬 卓哉、児子 真也、田中 孝幸Kazuya FUJIMURA, Masayuki YOSHIMI, Yoshitaka MURONO, Masaaki YABE, Masakazu NAGANO, Tsubasa HASHIMOTO, Yusuke WATANABE, MARUYAMA Yoshihisa, KADOYA Hiroyuki, Shoichi JINGU, Takuya SHIRAHASE, Shinya NIGO, Takayuki TANAKA
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | デザイン工学部Faculty of Enginneering and Design |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2024 |
授業コードClass code | B3717 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 年間授業/Yearly |
曜日・時限Day/Period | 集中・その他/intensive・other courses |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 市ヶ谷 |
教室名称Classroom name | 各学部・研究科等の時間割等で確認 |
配当年次Grade | 3~4 |
単位数Credit(s) | 2 |
備考(履修条件等)Notes | |
他学部公開科目Open Program | |
他学部公開(履修条件等)Open Program (Notes) | |
グローバル・オープン科目Global Open Program | |
成績優秀者の他学部科目履修制度対象Interdepartmental class taking system for Academic Achievers | |
成績優秀者の他学部科目履修(履修条件等)Interdepartmental class taking system for Academic Achievers (Notes) | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
SDGsCPSDGs CP | ○ |
アーバンデザインCPUrban Design CP | |
ダイバーシティCPDiversity CP | |
未来教室CPLearning for the Future CP | ○ |
カーボンニュートラルCPCarbon Neutral CP | |
千代田コンソ単位互換提供(他大学向け)Chiyoda Campus Consortium | |
選択・必修Optional/Compulsory | 選択 |
入学年度Admission year | 2019 |
カテゴリー(2023年度~)Category (2023~) |
建築学科 専門科目 展開科目 |
カテゴリー(2019~2022年度)Category (2019~2022) |
建築学科 専門科目 展開科目 |
カテゴリー(招聘学科)Category | 都市 |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
(Course outline)
Along with global climate change, the social structure of Japan is undergoing remarkable changes such as population decline and aging. Japan is one of the countries in the world that are exposed to most severe natural hazards. Therefore, it is an urgent task to properly implement disaster mitigation measures based on disaster risk assessment in order to protect people's lives and minimize the loss of social systems due to disasters. The objective of this program is to understand science of natural disasters such as earthquake disasters, sediment-related disasters, and storms and floods, and to learn about disaster mitigation examples and advanced technologies.
(Learning Objectives)
Through the study of engineering systems that contribute to various disaster mitigation strategies, students will acquire the scientific knowledge and skills necessary to develop a safe, secure, and sustainable land as an engineer.
(Learning activities outside of classroom)
Continuously keep on one's self study. The standard time for preparation and review for this class is 2 hours each.(Grading Criteria /Policy)
Score is given by evaluating how much students understand mechanism of occurrence of natural disasters, damage and mitigation of social infrastructure, impact of climate change on natural disasters, integration of disaster prevention/mitigation and environmental measures, social conditions required for sustainable national land and the mission of engineers, etc. Comprehensive evaluation is made based on the exercise report (30%) and the final exam (70%). After converting to 100 points, a score of 60 or higher is considered a pass. Students who are absent 4 or more times will not be allowed to acquire credits (evaluation D).
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
地球規模の気候変化とともに,日本では人口減少・高齢化,国土の二極化など社会構造の変容が著しい.ハザードへの暴露率が世界有数の高さにあるわが国において,人々の生命を守り災害による社会システムの損失を最小化するためには,災害リスク評価に基づく減災施策を的確に進めることが喫緊の課題である.地震災害,土砂災害,風水害など自然災害の実態を理解し,国内外で取り組まれる減災の事例と先端技術を学ぶ.
到達目標Goal
多様な減災戦略に供する工学体系の学修を通し,技術者として安全・安心で持続可能な国土を形成するために必要な科学知識や素養を修得する.
【修得できる能力】*【修得できる能力】*
- 総合デザイン力:
- 文化性:
- 倫理観:
- 建築の公理:◎
- 芸術性:
- 教養力:
- 表現力:
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
デザイン工学部都市環境デザイン工学科ディプロマポリシーのうち、「DP4」に関連
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
国内外における自然災害の事例と地球環境や社会の変化にともなう災害特質の経年的推移を理解し,災害の発生機構や社会システムに及ぼす影響などを学ぶ.自然災害規模がハザード,暴露率,脆弱性の関数であり,暴露率と脆弱性の最小化が減災工学の目的であることを理解する.前半では地震外力をハザードとする場合の社会インフラへのダメージと様々な技術分野で開発された減災施策を講述する.後半では,気象外力をハザードとする風水害・沿岸災害・土砂災害の国内外事例と減災施策を紹介し,減災を進める上での課題と様々な技術・政策の減災効果について学ぶ.いずれの種類のハザードに関しても,環境と防災の一体化,生態系サービスを利用した防災・減災の重要性を学ぶ.授業の最終段階では減災を実質化する上で必要な事前・事後復興施策,BCP,地域社会のあり方など,減災の社会工学的アプローチを学修する.
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
なし / No
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
あり / Yes
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
1[対面/face to face]:地震
地震の発生メカニズム:断層・地震
2[対面/face to face]:地震
地震によるライフライン(ガス,水道)の被害と復旧
3[対面/face to face]:地震
地震によるライフライン(電力)の被害と復旧
4[対面/face to face]:地震
地震による道路インフラの被害と復旧
5[対面/face to face]:地震
地震による道路インフラの被害と復旧
6[対面/face to face]:地震
地震による鉄道インフラの被害と復旧
7[対面/face to face]:地震<-防災・減災計画
地震に対する減災施策:リスク管理,地震保険
<-総力戦で挑む防災・減災プロジェクトについて
8[対面/face to face]:防災・減災
総力戦で挑む防災・減災プロジェクトについて
9[対面/face to face]:避難計画
水害からの避難について~近年の水災害と水防行政~
10[対面/face to face]:気候変動と水害
気候変動への対応と流域治水
11[対面/face to face]:治水事業
荒川における河川整備について
12[対面/face to face]:防災・環境
治水と環境が調和した多自然川づくり
13[対面/face to face]:土砂災害
土砂災害対策について
14[対面/face to face]:内水害
下水道による都市浸水対策について
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
自学自習に努めること。
本授業の準備学習・復習時間は、各2時間を標準とします。
テキスト(教科書)Textbooks
講義資料を配付
参考書References
授業中に適宜紹介する.
成績評価の方法と基準Grading criteria
自然災害の発生メカニズム,社会インフラの被災と減災,気候変動が自然災害に及ぼす影響,防災・減災と環境施策の一体性,持続可能な国土に求められる社会の条件と技術者の使命,などに関する理解度を演習レポート(30%)と期末試験(70%)により総合評価する(遠隔授業の場合には期末試験の代わりに各自が作成した学習メモなどを通して学力確認をする場合がある).100点満点に換算した上,60 点以上を合格とする.欠席4回以上の場合には単位取得を認めない(評価D).
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
該当なし.
学生が準備すべき機器他Equipment student needs to prepare
なし
その他の重要事項Others
地盤力学及演習(必修),地盤環境工学(必修),水理学Ⅰ及演習(必修),河川環境工学(必修),ならびに水文気象学,流域水文学,水理学2を履修していることが望ましい.