通信教育部(スクーリング)School of Correspondence Education (Schooling)
ECN300TF(経済学 / Economics 300)日本経済論B/日本経済論Ⅱ(冬期スクーリング)Japanese Economy B/Japanese Economy Ⅱ
秋元 大輔
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 通信教育部(スクーリング)School of Correspondence Education (Schooling) |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2023 |
授業コードClass code | 47003/47004 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
担当教員(自由記述)Instructor name | 秋元 大輔 |
科目種別Class Type | スクーリング |
教室名称Classroom name | |
配当年次Grade | |
単位数Credit(s) | 2 |
備考(履修条件等)Notes | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
カテゴリーCategory | 冬期 |
期間Period | 2群午前 |
定員Capacity | |
予備登録の有無Presence or Absence of Preliminary Registration | |
受講可能な学科・学年Eligible Courses / Grade | 『法政通信』受講申込み等関連頁を参照 |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
This course provides students with a basic knowledge of the
Japanese economy and English vocabulary and grammar. In particular, the course will help students learn about key concepts in economics, history of the Japanese economy, the relationship between the Japanese economy and politics, company, finance, and an introduction to the world economy.
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
日本経済論B/IIでは、日本経済の基本的な知識と英語を同時に学ぶことを目的とする。特に、経済学におけるキーコンセプト、日本経済の歴史、日本経済と政治・企業・金融の関係性、日本経済と世界経済の関連性などについて、比較的平易な英単語・文法を用いて学習する。
到達目標Goal
基礎的な英単語・文法で書かれた日本経済に関する文章を講読することにより、日本経済や世界経済に関する英字新聞を読みこなすための知識を習得することを目的とする。
【Learning Objectives】
Students are expected to acquire sufficient knowledge (by learning basic English sentences on the Japanese economy) to be able to read English newspapers on the Japanese economy and the world economy.
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
ディプロマポリシーのうち、「経済学科:DP2,DP5」「商業学科:経済学」に関連
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
「内容言語統合型学習」(クリル)メソッドを援用し、日本経済の基礎的な知識と英語を同時に学習する。アクティブ・ラーニングの一環として、文法の理解や発音の練習をする機会を設ける。
【Methods】
By applying the "content and language integrated learning" (CLIL) method, this course provides students with basic knowledge of the Japanese economy and English at the same time. As part of "active learning" method, students will have an opportunity to understand grammar and practice pronunciation in class.
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
第1回[対面/face to face]:日本経済の基礎① / Basics of Japanese economy①
経済の主体、市場、景気循環 / Economic units, market, business cycles
第2回[対面/face to face]:日本経済の基礎② / Basics of Japanese economy②
インフレとデフレ、景気動向指数、日銀短観 / Inflation and deflation, index of business conditions, Tankan
第3回[対面/face to face]:日本経済と政治 / Japanese economy and politics
国の予算、国債、財政政策 / Budget of the government, national government bond, financial policy
第4回[対面/face to face]:日本経済と企業 / Japanese economy and company
株式会社、企業統治 / Private company limited by shares, corporate governance
第5回[対面/face to face]:日本経済と金融 / Japanese economy and finance
日本銀行の金融政策、日経平均とTOPIX / monetary policy of the BOJ, the Nikkei Stock Average and TOPIX
第6回[対面/face to face]:世界の中の日本経済① / Japanese economy in the world①
国際通貨、為替レート / International currency, currency exchange rates
第7回[対面/face to face]:世界の中の日本経済② / Japanese economy in the world②
円安・円高、国際収支、FTAとEPA / A weak yen and a strong yen, the international balance of payments, FTA and EPA
第8回[対面/face to face]:世界の中の日本経済③ / Japanese economy in the world③
アジア経済、EU経済、米中貿易戦争 / Economy in Asia and Europe, US-China trade war
第9回[対面/face to face]:日本経済の歴史① / History of Japanese economy①
経済の民主化、高度経済成長、バブル景気 / Democratization of the economy, high economic growth, and bubble economy
第10回[対面/face to face]:日本経済の歴史② / History of Japanese economy②
バブル崩壊、金融危機、失われた30年 / The collapse of bubble economy, the financial crisis, the "lost" three decades
第11回[対面/face to face]:21世紀の日本経済① / Japanese economy in the 21st century①
少子高齢化、環境問題、東日本大震災 / The aging society and declining birth rate, environmental problems, the Great East Japan Earthquake
第12回[対面/face to face]:21世紀の日本経済② / Japanese economy in the 21st century②
アベノミクス、経済格差、パンデミック / Abenomics, economic inequity, the COVID-19
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
本授業の予習・復習時間は、各2時間が標準。予習に関しては、講義に関連する内容について、事前にインターネットもしくは参考書等で調べること。復習については、講義ノートを読み返すこと。
【Work To Be Done Outside of Class】
Before each lecture, students will be expected to review the relevant lecture topic and complete recommended readings. Study time for each lecture is approximately two-hours.
テキスト(教科書)Textbooks
特になし。N/A
参考書References
『日本の経済』小林佳代(著)(IBCパブリッシング、2022年)。
『アクティブ・ラーニングで学ぶ日本の経済』根岸穀宏・中泉真樹(編著)(東洋経済新報社、2021年)。
『英語対訳で読む「経済」入門』大島朋剛(著)(実業之日本社、2020年)。
『英語で学ぶ日本経済』吉野直行・マイケル・ラクトリン・中馬宏之・麻生良文・中東雅樹・中田真佐男(著)(有斐閣、2010年)。
成績評価の方法と基準Grading criteria
平常点(出席点)12%、レポート88%(アカデミック・ライティングとしての構成、講義との関連性、エビデンスなどを重視し、ワードで2000字程度)。
【Grading Criteria】
Grading will be decided based on your attendance (12%) and term paper (88%). The term paper will be examined based on criteria, such as the structure of the report, relevance to the course, evidence of research, and keeping within word limits (around 2,000 words including references).
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
該当なし。N/A
学生が準備すべき機器他Equipment student needs to prepare
特になし。N/A
その他の重要事項Others
特になし。N/A