通信教育部(スクーリング)School of Correspondence Education (Schooling)
ECN200TF(経済学 / Economics 200)経済学特講(夏期スクーリング)Special Study in Economic
馬 欣欣
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 通信教育部(スクーリング)School of Correspondence Education (Schooling) |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2023 |
授業コードClass code | 37001 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
担当教員(自由記述)Instructor name | 馬 欣欣 |
科目種別Class Type | スクーリング |
教室名称Classroom name | |
配当年次Grade | |
単位数Credit(s) | 2 |
備考(履修条件等)Notes | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
カテゴリーCategory | 夏期 |
期間Period | 1群午前 |
定員Capacity | |
予備登録の有無Presence or Absence of Preliminary Registration | |
受講可能な学科・学年Eligible Courses / Grade | 『法政通信』受講申込み等関連頁を参照 |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
[Course outline]
The first part of the lecture introduces the trajectory of China's economic growth, the pattern of the transition from a planned economy to a socialist market economy, and the facts and problems of the modern Chinese economy from macroeconomic perspective. The students should understand the factors behind China's economic growth. The second part of the lecture discusses some special issues on state-owned enterprise reform, innovation, industrial structural transformation, social security, market segmentation in China and understand the facts, issues, and mechanism of economy transitions in emerging market economies from a microeconomic perspective.
[Learning Objectives]
The goal is to understand the situations and issues in Chinese economy from macro-and micro-economic perspective, and to acquire the academic ability to explain the factors and issues of Chinese economic growth, mechanisms of firms, households and individuals based on the theories in economics and the data from Chinese government statistical data source and many kinds of academic surveys.
[Learning activities outside of classroom]
Students who have not taken other courses related to the Area Economy Studies(e.g., development economics, macroeconomics, microeconomics,economic policy, etc.) should read the textbooks or introductions on those courses in advance. The learning materials will be distributed in each lesson. The standard time for preparation and review for each lesson is 2 hours each.
[Grading Criteria /Policy]
1. Regular performance and homework (50%)
2. Final examination (50%)
Combination of both: 100%
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
本講義の前半ではマクロ経済学の視点から中国経済成長の軌跡、計画経済から社会主義市場経済への体制移行のパターン、そして高度成長した現代中国経済の実態及び問題点を紹介し、中国経済成長の要因、企業と個人の行動のメカニズムを理解してもらう。講義の後半ではミクロ経済の視点から労働者・家計、企業、産業などの具体的な課題について、さまざまなデータ(たとえば、中国政府公表の統計データ、実態調査データ)を活用し、中国国有企業改革、企業生産とイノベーション、産業集積と産業構造転換、格差問題などについて考察し、ミクロレベルで中国経済の実態と問題点を検討する。
到達目標Goal
The goal is to understand the situations and issues in Chinese economy from macro-and micro-economic perspective, and to acquire the academic ability to explain the factors and issues of Chinese economic growth, mechanisms of firms, households and individuals based on the theories in economics and the data from Chinese government statistical data source and many kinds of academic surveys.
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
ディプロマポリシーのうち、「経済学科:DP1」「商業学科:経済学」に関連
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
パワーポイント資料にもとづいて対面講義形式で行う。課題(レポート等)に対するフィードバックを行います。
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
なし / No
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
第1回[対面/face to face]:ガイダンスと社会主義市場経済
講義内容の概要を紹介し、講義の進め方などを説明する。また、社会主義市場経済の概念、2つの移行パターンを紹介する
第2回[対面/face to face]:経済発展
都市労働市場の失業、農村過剰労働力、ルイスの二重構造モデルと経済転換点
第3回[対面/face to face]:経済成長
人口転換、高齢化と経済成長および対外貿易と外需依存型成長からの転換
第4回[対面/face to face]:経済成長と所得格差
経済成長と格差の実態と経済理論
第5回[対面/face to face]:教育と社会保障
中国教育体制と社会保障政策の改革
第6回[対面/face to face]:地域振興と環境
中国地域開発・振興政策実施の背景、政策変遷および環境問題の実態
第7回[対面/face to face]:世界の工場
対中直接投資の原因と構造変化、産業構造の転換と「中国製造2025」
第8回[対面/face to face]:農村経済
中国農村の土地改革、「家庭生産請負制度」、土地流動化、および貧困実態と地域間の差異
第9回[対面/face to face]:金融と不動産市場
株式市場と国有企業、国有銀行の改革、および住宅・不動産市場の変化
第10回[対面/face to face]:国有企業の改革
国有企業の改革背景、改革経緯および問題点
第11回[対面/face to face]:労働雇用と賃金
中国雇用賃金制度の改革と実態
第12回[対面/face to face]:まとめと試験
授業内容をまとめ、期末試験を行う
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
本授業の準備・復習時間は、各2時間を標準とします。
テキスト(教科書)Textbooks
特に指定しないが、毎回パワーポイントで作成した資料を配布する。
参考書References
1.南亮進・牧野文夫編著(2016)『中国経済入門 第4版』日本評論社。
2.加藤弘之(2016)『中国経済学入門』名古屋大学出版会。
3.梶谷懐・藤井大輔編著(2018)『現代中国経済論』ミネルヴァ書房。
4.中兼和津次編著(2013)『中国経済はどう変わったか―改革開放以後の経済制度と政策を評価する』国際書院。
5.加藤弘之・渡邉真理子・大橋英夫(2013)『21世紀の中国経済篇―国家資本主義の光と影』朝日新聞出版。
成績評価の方法と基準Grading criteria
平常点(50%)
期末試験(50%)
両者の組み合わせ: 100 %
1. Regular performance and homework (50%)
2. Final examination (50%)
Combination of both: 100%
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
パワーポイントの作成については工夫をしたい。また、適宜の質疑応答等、双方向的な講義の進行に努めたい。
学生が準備すべき機器他Equipment student needs to prepare
特になし
その他の重要事項Others
1.地域経済研究に関連する他の科目(例えば、開発経済学、マクロ経済学、ミクロ経済学、経済政策論など)を履修していない受講生は、それらの科目に関する教科書あるいは概説書を事前に読んでおくこと。
2.オフィスアワーに関しては、7月24-29日の2限終了後~13:10を目安に講義教室にて行います。