通信教育部(スクーリング)School of Correspondence Education (Schooling)
HSS100TA(健康・スポーツ科学 / Health/Sports science 100)健康・スポーツ科学概論(夏期スクーリング)Physical Education(Lecture)
中澤 史
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 通信教育部(スクーリング)School of Correspondence Education (Schooling) |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2023 |
授業コードClass code | 32001 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
担当教員(自由記述)Instructor name | 中澤 史 |
科目種別Class Type | スクーリング |
教室名称Classroom name | |
配当年次Grade | |
単位数Credit(s) | 2 |
備考(履修条件等)Notes | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
カテゴリーCategory | 夏期 |
期間Period | 1群午後 |
定員Capacity | |
予備登録の有無Presence or Absence of Preliminary Registration | |
受講可能な学科・学年Eligible Courses / Grade | 『法政通信』受講申込み等関連頁を参照 |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
【Course outline】
The theories and methods of sports psychology applied to psychological support for athletes and sports teams can also contribute to solving psychological problems faced in everyday life. In this course, students learn about the theories and methods of sports psychology through lectures, literature reading and group work, and understand that the knowledge acquired can be applied to everyday life and business situations, and then consider how to apply it.
【Learning Objectives】
By the end of the course, students should be able to do the followings:
1. Understand that sport psychology theory and practice can be applied to everyday life and business situations
2.Describe how sport psychology theory and practice can be applied to everyday life and business situations.
【Learning activities outside of classroom】
The standard preparation and review time for this class is 2 hours each. The specific content of this work is as follows.
1.Assignments based on the textbook, so please work on them.
2. If there is assigned literature, etc., please make sure you have lectured on it in advance.
3.Please make a habit of paying attention to various sports-related information from TV, newspapers, the web, etc. This will deepen your understanding of the lecture content.
【Grading Criteria/Policy】
1. Overall evaluation according to the following criteria.
1) Reports: 70%.
2) Reaction papers and participation in class activities: 30%.
3) Participation in class does not simply mean attendance, but rather proactive involvement in discussions and various class management is subject to evaluation.
4) Reaction papers and reports are evaluated on whether the students are able to adequately describe what they have learnt in class.
2.Attendance requirements for eligibility to sit the examination
1) Attendance for at least 8 out of a total of 12 (2 sessions per day x 6 days) sessions over a period of 6 days.
2) On the final day (examination day) only, the first half of the class will be counted as two sessions (absence will be treated as two sessions of absence and late arrival or early departure will be treated as one session of absence).
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
アスリートやスポーツチームの心理支援に適用するスポーツ心理学の理論と方法は、日常生活で直面する心理的諸問題の解決に資する手段ともなる。本授業では、講義、文献講読、グループワーク等を通してスポーツ心理学の理論と方法について学習し、獲得した知識が日常生活やビジネス場面に援用可能なことを理解するとともに、その援用方法について検討する。
到達目標Goal
1.スポーツ心理学の理論および方法が、日常生活やビジネス場面に援用可能なことを理解する。
2.スポーツ心理学の理論および方法を日常生活やビジネス場面に援用する方法について述べることができる。
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
ディプロマポリシーのうち、「法律学科:DP5」「日本文学科:DP3」「史学科:DP1, DP3」「地理学科:DP1」「経済学科:DP5」「商業学科:幅広い教養」に関連
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
本授業は、夏期スクーリング期間中に連続6日間(1日2コマ)実施される。授業は、指定した教科書の内容を踏まえた講義、文献講読、グループワーク等から構成され、授業中の活動に対する参画状況に加え、リアクションペーパー、レポート等の課題の評価を総合的に判定して単位を授与する。授業の詳細については初回ガイダンスの際に説明する。なお、授業内で行ったリアクションペーパーやレポート等の課題に対する講評や解説は次回授業時に行う。
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
第1回[対面/face to face]:ガイダンス、スポーツと心
授業の概要説明、スポーツと心の関係について学ぶ
第2回[対面/face to face]:チームワーク
グループワークを通して「他者からみた私」を知る
第3回[対面/face to face]:パーソナリティ
パフォーマンスとパーソナリティの関係について学ぶ
第4回[対面/face to face]:チームビルディング
自他の理解を深めるグループワークに取り組む
第5回[対面/face to face]:リラクセーション
不安、あがり、緊張について学ぶ
第6回[対面/face to face]:楽観主義と悲観主義
防衛的悲観主義について学ぶ
第7回[対面/face to face]:動機付け
目標設定とモチベーションの関係について学ぶ
第8回[対面/face to face]:コミュニケーション
言葉がけの効果について学ぶ
第9回[対面/face to face]:アスリートの支援者
ソーシャルサポートについて学ぶ
第10回[対面/face to face]:色彩心理学
スポーツと色の関係について学ぶ
第11回[対面/face to face]:自信
自信とムーンスパイラル現象の関係について学ぶ
第12回[対面/face to face]:総括、授業内レポート
総括、授業内レポートに取り組む
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
本授業の準備学習・復習時間は各2時間を標準とします。その具体的な取り組み内容は次の通りです。
1.教科書の内容を踏まえたアサインメントを課すため、それに取り組んでください。
2.指定した文献等がある場合には、事前に講読しておくようにしてください。
3.テレビ、新聞、Web等から発信される種々のスポーツ関連の情報に目を向ける習慣をつけてください。その取り組みによって講義内容の理解が深まります。
テキスト(教科書)Textbooks
中澤 史(2016)「アスリートの心理学」日本文化出版 1,650円(税込)
参考書References
特定の参考書は使用しません。
成績評価の方法と基準Grading criteria
1.次の基準に従い総合評価します。
1)レポート:70%
2)リアクションペーパー、授業中の活動に対する参画状況:30%
3) 授業への参画状況とは、単に出席していることを意味するのではなく、ディスカッションや各種授業運営に主体的にかかわることを評価の対象とするという意味です。
4)リアクションペーパーおよびレポートでは、授業で習得した内容が適切に記述できているかを評価します。
2.試験受験資格に係る出席要件
1)6 日間合計12コマ(1日2コマ×6日)のうち8コマ以上出席していること
2)最終日(試験日)のみ、前半授業を2コマとしてカウントします(欠席は2コマ分の欠席、遅刻もしくは早退は1コマ分の欠席として扱います)
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
今回が初めての授業担当のため、ありません。
学生が準備すべき機器他Equipment student needs to prepare
1.初回授業からテキスト(教科書)を持参してください。
2.授業にはノートパソコンまたはそれに代わるモバイル機器を持参してください。
その他の重要事項Others
1.授業内容に関する説明およびリアクションペーパー等を実施するため、初回授業から出席してください。
2.授業計画等は、受講者数や授業の進捗状況に応じて変更される場合があります。