経営学部Faculty of Business Administration
MAN100FA(経営学 / Management 100)入門外国語経営学(2019年度以降入学者)Business Administration in English for freshman
韓 載香Jaehyang HAN
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 経営学部Faculty of Business Administration |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2023 |
授業コードClass code | A4515 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 春学期授業/Spring |
曜日・時限Day/Period | 木1/Thu.1 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 市ヶ谷 |
教室名称Classroom name | 市BT‐0601 |
配当年次Grade | 1~4 |
単位数Credit(s) | 2 |
備考(履修条件等)Notes | ※本授業では、受講希望者が教室定員を超えてしまった場合、初回授業で選別を行います。必ず、初回授業に出席してください。 |
他学部公開科目Open Program | |
他学部公開(履修条件等)Open Program (Notes) | |
グローバル・オープン科目Global Open Program | |
成績優秀者の他学部科目履修制度対象Interdepartmental class taking system for Academic Achievers | |
成績優秀者の他学部科目履修(履修条件等)Interdepartmental class taking system for Academic Achievers (Notes) | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
SDGsCPSDGs CP | |
アーバンデザインCPUrban Design CP | |
ダイバーシティCPDiversity CP | |
未来教室CPLearning for the Future CP | |
カーボンニュートラルCPCarbon Neutral CP | |
千代田コンソ単位互換提供(他大学向け)Chiyoda Campus Consortium | |
入学年度Admission year | |
カテゴリー(2019年度以降)Category (2019~) | グローバル・ビジネス/GBP科目 |
カテゴリー(2018年度以前)Category (~2018) |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
【Course outline】
The purpose of this course is to acquire basic and systematic knowledge about business history. On one hand the business history emphasizes diversity, but on the other hand it should be understood from the perspective of dynamism by farm’s activities that changes sometimes its environment interacting constantly with the market, the structure within the organization and its direction that can be seen in common across regions and fields. I will cover various contents in this course such as companies, organizations, entrepreneurs, technologies, industries, and systems. Specifically, I will focus on Western and Japanese companies from the 19th century to the 20th century, the environment surrounding them, the systems. You will understand the principles that can be seen through the diversity of organizational structures. In addition, I will capture notable transforms that have changed the order of the market and consider why they happened, how they developed, and what impacts they had.
【Learning Objectives】
By the end of the course, students should be able to do following:
To explain the meaning of why we should focus on ethnic businesses.
To explain what ethnic businesses are.
To explain what the characteristics of ethnic businesses.
To explain the changes in the industrial structure of ethnic businesses and its directions.
【Learning activities outside of classroom】
Before each class meeting, students will be expected to spend a few hours to read the textbook. Students are expected to suggest points at issue to discuss regarding the textbook in class. Students should prepare to do a presentation related to the textbook in class.
【Grading Criteria /Policy】
The final grade will be calculated according to the following process.
・In-class contribution (discussion etc.) 40 percent(participance in the class including question submission)
・Presentation regarding the textbook 60 percent
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
世界経済の発展とともに人と資本の移動は年々増加しています。経済的目的をもった人の移動は移動先において様々な経済機会やビジネスを生み出します。そこで、入門外国語購読では、人々の異動に伴って登場するエスニック・ビジネスに関連する英語の学術論文を題材にそれらの特徴とともに理解する枠組みを習得することを目指します。具体的に、第一に何故エスニック・ビジネスに注目するかに注目して学問的意義について考えます。第二に、エスニック・ビジネスとは何かを事例に基づいてイメージづくりをします。第三に、それらの特徴を知り、適切な評価軸を得ます。第四に、ビジネスや産業構造の歴史的変化を通じてそれらの発展可能性を考察します。
到達目標Goal
1.エスニック・ビジネスに注目する意義を説明することができる。
2.エスニック・ビジネスとは何かを説明することができる。
3.エスニック・ビジネスの特徴について解説することができる。
4.エスニック・ビジネスの長期的な発展の方向性について述べることができる。
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
ディプロマポリシーのうち、「DP2-1」に関連が特に強く、「DP1-1」、「DP1-2」、「DP1-3」、「DP1-4」、「教養」に関連がかなりある
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
参加者全員は、教員が提示する英語論文を読んで、質問を用意して授業で提出します。
参加者は、順番で各論文について報告をします。
授業では、報告者による発表を行い、(参加者の)質問を中心に議論をしていきます。
最後に、教員から、論文に関する理論的な点について解説します。
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
第1回[オンライン/online]:ガイダンス
・エスニック・ビジネスとはなにか
・エスニック・ビジネスを英語で読む意義
第2回[対面/face to face]:エスニック・ビジネスのフレームワーク①
Muhammad Zubair, Jan Brzozowski, “Entrepreneurs from Recent Migrant Communities and Their Business Sustainability”, Sociologica. V.12 N.2 (2018).
第3回[対面/face to face]:エスニック・ビジネスのフレームワーク②
Muhammad Zubair, Jan Brzozowski, “Entrepreneurs from Recent Migrant Communities and Their Business Sustainability”, Sociologica. V.12 N.2 (2018).
第4回[対面/face to face]:エスニック・ビジネスのフレームワーク③
Thierry Volery, “Ethnic Entrepreneurship A Theoretical Framework” in Handbook of Research on Ethnic Minority Entrepreneurship edited by Léo-Paul Dana, 2007, Gloucester Edward Elgar.
第5回[対面/face to face]:アメリカにおけるラテン系民族のビジネスの特徴①
S. Andrew Starbird, Jill M. Martin Yacanex Posadas and Alma Gutirrez, “The Impact of Formality, Integration, and Commitment on the Performance of Latino-Owned Small Businesses”, Administrative Sciences, 12(105), 2022.
第6回[対面/face to face]:アメリカにおけるラテン系民族のビジネスの特徴②
S. Andrew Starbird, Jill M. Martin Yacanex Posadas and Alma Gutirrez, “The Impact of Formality, Integration, and Commitment on the Performance of Latino-Owned Small Businesses”, Administrative Sciences 12(105), 2022.
第7回[対面/face to face]:在日韓国・朝鮮人のビジネスの特徴
David Chapter, Soo im Lee, “Korean Minority Entrepreneurs in Japan” in Handbook of Research on Ethnic Minority Entrepreneurship edited by Léo-Paul Dana, 2007, Gloucester: Edward Elgar
第8回[対面/face to face]:エスニック・アントレプレナーシップ①
Lukman Raimi 1, Mirela Panait, Iza Gigauri and Simona Andreea Apostu, “Uncertainty, and Entrepreneurship Strategies of Transitional Entrepreneurship among Ethnic Minorities, Immigrants, and Women Entrepreneurs”, Journal of Risk and Financial Management, 2023, 16: 83, https://doi.org/10.3390/jrfm16020083
第9回[対面/face to face]:エスニック・アントレプレナーシップ②
Md Mizanur Rahman, Ali A. Hadi Alshawi and Mehedi Hasan, “Entrepreneurship in Ethnic Enterprises: The Making of New Immigrant Businesses in New York”, Sustainability, 2021, 13(20), https://doi.org/10.3390/su132011183
第10回[対面/face to face]:K-POP Businesses①
Joseph Kim 1 and Seung-Ho Kwon, “K-Pop’s Global Success and Its Innovative Production System”, Sustainability, 14(17), 2022.
第11回[対面/face to face]:K-POP Businesses②
Sustainability of the K-Pop Industry: A Structural Equation Model and Fuzzy Set Analysis”, Sustainability, 13(11), 2021.
第12回[対面/face to face]:エスニック・ビジネスの展望①
Laura Helen Middermann, “Do Immigrant Entrepreneurs Have Natural Cognitive Advantages for International Entrepreneurial Activity?”, Sustainability, 12(7), 2020.
第13回[対面/face to face]:エスニック・ビジネスの展望②
Laura Helen Middermann, “Do Immigrant Entrepreneurs Have Natural Cognitive Advantages for International Entrepreneurial Activity?”, Sustainability, 12(7), 2020, Qingfan Wang, “Disparities_and_Divided_Growth_Ethnic_Entrepreneurship_in_the_Greater_Los_Angeles_Area_1980-2015”, Growth and Change, March 2018,
第14回[対面/face to face]:エスニック・ビジネスの展望③
Qingfan Wang, “Disparities and Divided Growth Ethnic Entrepreneurship in the Greater Los Angeles Area 1980-2015”, Growth and Change, March 2018.
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
参加の仕方:事前にテキストの該当内容を読み、疑問点をまとめて提出してください。
参加者は、取り上げる論文リストから担当する研究があてられ、授業で報告をします(初回にて担当論文を振り分けます)。
本授業の準備・復習時間は、各5時間を標準とします。
テキスト(教科書)Textbooks
(1)Md Mizanur Rahman, Ali A. Hadi Alshawi and Mehedi Hasan, “Entrepreneurship in Ethnic Enterprises: The Making of New Immigrant Businesses in New York”, Sustainability, 13(20), 2021, https://doi.org/10.3390/su132011183
(2)Lukman Raimi 1, Mirela Panait, Iza Gigauri and Simona Andreea Apostu, “Uncertainty, and Entrepreneurship Strategies of Transitional Entrepreneurship among Ethnic Minorities, Immigrants, and Women Entrepreneurs”, Journal of Risk and Financial Management, 16: 83, https://doi.org/10.3390/jrfm16020083, 2023.
(3)S. Andrew Starbird, Jill M. Martin Yacanex Posadas and Alma Gutirrez, “The Impact of Formality, Integration, and Commitment on the Performance of Latino-Owned Small Businesses”, Administrative Sciences 12(105), 2022, https://doi.org/10.3390/admsci12030105
(4)Laura Helen Middermann, “Do Immigrant Entrepreneurs Have Natural Cognitive Advantages for International Entrepreneurial Activity?”, Sustainability , 12(7),2020, http://dx.doi.org/10.3390/su12072791
(5)Joseph Kim 1 and Seung-Ho Kwon, “K-Pop’s Global Success and Its Innovative Production System”, Sustainability, 14(17), 2022, https://doi.org/10.3390/su141711101
(6)Joon-ho Kim, Seung-hye Jung, Jung-sik Roh and Hyun-ju Choi, “Success Factors and Sustainability of the K-Pop Industry: A Structural Equation Model and Fuzzy Set Analysis”, Sustainability, 13(11), 2021, https://doi.org/10.3390/su13115927
(7)Qingfan Wang, “Disparities_and_Divided_Growth_Ethnic_Entrepreneurship_in_the_Greater_Los_Angeles_Area_1980-2015”, Growth and Change, March 2018, https://www.researchgate.net/publication/323802011
(8)Muhammad Zubair, Jan Brzozowski, “Entrepreneurs from Recent Migrant Communities and Their Business Sustainability”, Sociologica. V.12 N.2 (2018), https://doi.org/10.6092/issn.1971-8853/8622
(9)Thierry Volery, “Ethnic Entrepreneurship A Theoretical Framework” in Handbook of Research on Ethnic Minority Entrepreneurship edited by Léo-Paul Dana, 2007, Gloucester: Edward Elgar.
参考書References
(1)Léo-Paul Dana ed. Handbook of Research on Ethnic Minority Entrepreneurship. Gloucester: Edward Elgar. 2007.
成績評価の方法と基準Grading criteria
報告(60%)
疑問点提示など、議論への参加度(40%)
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
報告、論点提示、意見交換など、全員参加の機会を充実化し、評価基準を明確にします。
関連科目
None.