理工・生命科学部教養科目KLAC Course
LANe100LC(英語 / English language education 100)英語中級リーディングIntermediate English Reading
長谷川 秀子Hideko HASEGAWA
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 理工・生命科学部教養科目KLAC Course |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2023 |
授業コードClass code | H3179 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 春学期授業/Spring |
曜日・時限Day/Period | 月4/Mon.4 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 小金井 |
教室名称Classroom name | 小西館‐W306 |
配当年次Grade | 1年 |
単位数Credit(s) | |
備考(履修条件等)Notes | |
他学部公開科目Open Program | |
他学部公開(履修条件等)Open Program (Notes) | |
グローバル・オープン科目Global Open Program | |
成績優秀者の他学部科目履修制度対象Interdepartmental class taking system for Academic Achievers | |
成績優秀者の他学部科目履修(履修条件等)Interdepartmental class taking system for Academic Achievers (Notes) | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
SDGsCPSDGs CP | |
アーバンデザインCPUrban Design CP | |
ダイバーシティCPDiversity CP | |
未来教室CPLearning for the Future CP | |
カーボンニュートラルCPCarbon Neutral CP | |
千代田コンソ単位互換提供(他大学向け)Chiyoda Campus Consortium | |
カテゴリー<理工・生命科学部教養科目>Category | 選択語学系 |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
This class reinforces the development of a rich vocabulary and accurate grammatical knowledge, and based on this knowledge, aims at the comprehensive development of the four skills (reading, writing, listening and speaking). In the science and engineering fields, English is the common language. Technicians and scientists of the future will need the ability to compaims at the comprehensive development of the four skills (reading, writing, listening and speaking). In the science and engineering fields, English is the common language. Technicians and scientists of the future will need the ability to comprehend and communicate in English to meet the need of society for high levels of English. In order to meet this need, this class emphasizes the development of basic, comprehensive skills and knowledge and the ability to apply them. Based on the needs of students, a variety of effective approaches will be used to strengthen basic English competency.
We look at scientific topics, science and technology, social life, medicine, zoology, bioethics, universe and more. We aim at the comprehensive development of the four skills - reading, writing, listening and speaking.
Students are asked to check new vocabularies and read each unit before coming to the class and you should be able to summarize each paragraph.
Assignments, quiz, mini presentation 50% Term Exam 50%
授業で使用する言語Default language used in class
日本語・英語併用 / Japanese & English
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
この授業は、語彙力・文法力、構文などを確認しなが4技能(リーディング、ライティング、リスニング、スピーキング)の総合的な向上を目指す。グローバル社会における英語の役割も考え、将来の技術者・研究者に必要な専門知識を英語で受信・発信できる英語力に加え、高度な英語運用能力の習得を目指していく。学生の積極的な参加が大事となる。
到達目標Goal
科学とその恩恵を受ける現代社会に私達は身をおいている。国内外の科学技術、社会生活、医学、動物学、生命倫理と宇宙という様々なトピックに関する英語を読みながら、読解力や知識を高め、考える力を伸ばし、自分の考えを英語で表現することを目指していく。
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
ディプロマポリシーのうち、以下に関連している。理工学部:「DP3」と「DP4」、生命科学部「DP1」。
授業で使用する言語Default language used in class
日本語・英語併用 / Japanese & English
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
予習が必要な部分と授業で行うところがある。読むことだけではなく、聞くこと、書くこと、話すことも行う。トピックに関する意見や考えを発表する時間、グループディスカッション、ミニプレゼンも行う。オリエンテーションで教科書の使い方、準備すべきことを説明の予定。リアションペーパーなどからいくつか取り上げ、全体に対してフィードバックを行う。
COVID−19による感染状況により授業形態や成績評価の方法が変更する場合は、学習支援システムにて予定を提示するので確認のこと。
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
第1回[対面/face to face]:Orientation
授業の進めかた、テキストの使い方、予習等の説明。
第2回[対面/face to face]:Unit 1
Human Mind
Mini Presentation
Digital Amnesia (1)
第3回[対面/face to face]:Unit 2
Human Mind
Digital Amnesia (2)
Sleep Paralysis (1)
第4回[対面/face to face]:Unit 3
Human Mind
Mini presentation
Why Are Some People Better at Learning Languages? (1)
第5回[対面/face to face]:Unit 4
Human Mind
Why Are Some People Better at Learning Languages?(2)
The McCollough Effect(1)
第6回[対面/face to face]:Unit 5
Health
Mini Presentation
The Healthiest Drink?(1)
第7回[対面/face to face]:Unit 6
Health
The Healthiest Drink?(2)
Health Advice for Fashion Lovers(1)
第8回[対面/face to face]:Unit 7
Health
Mini presentation
Love to Be 120(1)
第9回[対面/face to face]:Unit 8
Health
Love to Be 120 (2)
A New Antibiotic Found in the Soil(1)
第10回[対面/face to face]:Unit 9
Animals
Mini presentation
The World's Oldest Creature? (1)
第11回[対面/face to face]:Unit 10 6 12
Animals
The World's Oldest Creature? (2)
Animals and Earthquakes(1)
第12回[対面/face to face]:Unit 15
Technology
Mini presentation
Robots Are Winning (!)
第13回[対面/face to face]:Term Exam
Presentation (1)
Select one Unit and express your opinion.
第14回[対面/face to face]:Term Exam
Presentation (2)
Select one Unit and express your opinion.
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
【本授業の準備・復習等の授業時間外学習は、1時間を標準とする】授業の前にテキストの本文を読んで簡単な要約ができるようにしておく。新しい語句の確認をしておく。オリエンテーションで詳細を説明。
テキスト(教科書)Textbooks
化学の不思議
Science Finfer SEIBIDO
By Jonathan Lynch, 委文光太郎
ISBN978-4-7919-60255 1900円(税別)
参考書References
必要に応じて講義中に紹介の予定。
成績評価の方法と基準Grading criteria
ミニプレゼンテーション、小テスト、課題など 50%
期末試験 50%
【評価基準】全体の60%の得点をもって可とする。
【注意事項】原則としてすべての授業に出席すること。やむをえない理由で長期にわたって欠席の場合は、速やかに担当教員に連絡すること。考慮すべき理由なく3分の1以上欠席した者は、評価の対象とならない。
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
本年度授業担当者変更によりフィードバックできません。
学生が準備すべき機器他Equipment student needs to prepare
学習支援システムを通じて資料配布や課題提出が行われる。
その他の重要事項Others
学習支援システムでの連絡を適宜確認すること。教員との連絡方法はオリエンテーションで連絡予定。