理工・生命科学部教養科目KLAC Course
LANe100LC(英語 / English language education 100)英語中級コミュニケーションIntermediate English Communication
長谷川 秀子Hideko HASEGAWA
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 理工・生命科学部教養科目KLAC Course |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2023 |
授業コードClass code | H3175 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 秋学期授業/Fall |
曜日・時限Day/Period | 月4/Mon.4 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 小金井 |
教室名称Classroom name | 小西館‐W306 |
配当年次Grade | 1年 |
単位数Credit(s) | |
備考(履修条件等)Notes | |
他学部公開科目Open Program | |
他学部公開(履修条件等)Open Program (Notes) | |
グローバル・オープン科目Global Open Program | |
成績優秀者の他学部科目履修制度対象Interdepartmental class taking system for Academic Achievers | |
成績優秀者の他学部科目履修(履修条件等)Interdepartmental class taking system for Academic Achievers (Notes) | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
SDGsCPSDGs CP | |
アーバンデザインCPUrban Design CP | |
ダイバーシティCPDiversity CP | |
未来教室CPLearning for the Future CP | |
カーボンニュートラルCPCarbon Neutral CP | |
千代田コンソ単位互換提供(他大学向け)Chiyoda Campus Consortium | |
カテゴリー<理工・生命科学部教養科目>Category | 選択語学系 |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
【Course outline】
This course is intended for students who already feel fairly comfortable talking about everyday situations in English and want to be able to express themselves with more depth and precision. We aim to improve not only the 4 skills, but also vocabularies, grammar and sentence structures.
[Learning Objectives]
Students will learn to discuss topics of general interest with an emphasis on expressing themselves. They will become more comfortable making short individual or group presentations in class. They will learn vocabularies related to the topics covered.
[Learning Activities Outside the Classroom]
Students should expect to do homework every week to prepare for the activities in class. Most often this will consist of making notes for group discussions or presentations so that students are ready to participate.
[Grading]
Evaluation criteria is as follows;
Mini presentation 50% and assignment 50%.
授業で使用する言語Default language used in class
日本語・英語併用 / Japanese & English
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
この授業は、語彙力・文法力、構文などを確認しなが4技能(リーディング、ライティング、リスニング、スピーキング)の総合的な向上を目指す。ニュース英語を使いながら、グローバル社会における英語の役割を考え、将来の技術者・研究者に必要な専門知識を英語で受信・発信できる英語力に加え、高度な英語運用能力の習得を目指していく。学生の積極的な参加が大事となる。
到達目標Goal
この授業では各トピックに関する語彙を確認しながら各自が自分の意見や考えを英語で表現できるようにしていく。グループワークやミニプレセンテーションを通じて練習をしていく。
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
ディプロマポリシーのうち、以下に関連している。理工学部:「DP3」と「DP4」、生命科学部「DP1」。
授業で使用する言語Default language used in class
日本語・英語併用 / Japanese & English
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
There will be many pair and group activities in class to practice conversing and discussing in English. Students will also make mini presentations almost every week. Students are askes to express their opinions and thoughts in English.
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
第1回[対面/face to face]:Orientation
How to use the textbook. Things we do in class.
第2回[対面/face to face]:Unit 1
The Challenging of Teaching English amid Coronavirus (1)
Mini presentation
Group work
Before You Watch, Watch the News, Understand the News
第3回[対面/face to face]:The Challenging of Teaching English amid Coronavirus (2)
News Story
Review the Key Expressions
Discussion
第4回[対面/face to face]:Unit 3
A Bitter Taste for Healthy Fish (1)
Mini presentation
Group work
Before You Watch, Watch the News, Understand the News
第5回[対面/face to face]:A Bitter Taste for Healthy Fish (1)
Mini presentation News Story
Review the Key Expressions
Discussion
第6回[対面/face to face]:Unit 4
Robots Luring Diners Back (1)
Mini presentation
Group work
Before You Watch, Watch the News, Understand the News
第7回[対面/face to face]:Robots Luring Diners Back (2)
Mini presentation News Story
Review the Key Expressions
Discussion
第8回[対面/face to face]:Robots Luring Diners Back (1)
Mini presentation
Group work
Before You Watch, Watch the News, Understand the News
第9回[対面/face to face]:Robots Luring Diners Back (2)
Mini presentation News Story
Review the Key Expressions
Discussion
第10回[対面/face to face]:Teaching About Black Lives Matter(1)
Mini presentation
Group work
Before You Watch, Watch the News, Understand the News
第11回[対面/face to face]:Teaching About Black Lives Matter(2)
Mini presentation News Story
Review the Key Expressions
Discussion
第12回[対面/face to face]:Space Development
Mini presentation
Group work
Before You Watch, Watch the News, Understand the News
第13回[対面/face to face]:Presentation Exam (1)
Select one Unit and present your opinion
第14回[対面/face to face]:Presentation Exam (2)
Select one Unit andpresent your opinion
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
【本授業の準備・復習等の授業時間外学習は、1時間を標準とする】
授業で出される課題や教科書の準備と終わったところの確認をしてくる。教科書の問題やグループワークやミニプレゼンの用意をし授業参加をすること。
テキスト(教科書)Textbooks
NHK NEWSLINE 5 (purple one)
Tatsuro Yamazaki, Stella M. Yamazaki (2022) KINSEIDO
ISBN978-4-7647-4144-7
参考書References
Students should bring a dictionary to class every week.
成績評価の方法と基準Grading criteria
課題、ミニプレゼンテーション 50%
期末試験(プレゼンテーション、スクリプト)50%
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
None
学生が準備すべき機器他Equipment student needs to prepare
None
その他の重要事項Others
Students who wish to attain a high grade and be more successful in expressing themselves in English should come to class every week. Students who have five or more unexcused absences will probably fail the course. Students who miss the scheduled midterm evaluation should have a good excuse for their absence. The evaluation will be rescheduled. Students who miss the final exam must present a certified excuse to the office as quickly as possible. In that case, the instructor and student will agree to reschedule or another alternative manner of evaluating the student's progress in the course.