理工・生命科学部教養科目KLAC Course
LANe100LC(英語 / English language education 100)基礎英語Basic English
小屋 多恵子Taeko KOYA
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 理工・生命科学部教養科目KLAC Course |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2023 |
授業コードClass code | H3718 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 秋学期授業/Fall |
曜日・時限Day/Period | 火1/Tue.1 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 小金井 |
教室名称Classroom name | 小西館‐W302 |
配当年次Grade | 1年 |
単位数Credit(s) | |
備考(履修条件等)Notes | |
他学部公開科目Open Program | |
他学部公開(履修条件等)Open Program (Notes) | |
グローバル・オープン科目Global Open Program | |
成績優秀者の他学部科目履修制度対象Interdepartmental class taking system for Academic Achievers | |
成績優秀者の他学部科目履修(履修条件等)Interdepartmental class taking system for Academic Achievers (Notes) | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
SDGsCPSDGs CP | |
アーバンデザインCPUrban Design CP | |
ダイバーシティCPDiversity CP | |
未来教室CPLearning for the Future CP | |
カーボンニュートラルCPCarbon Neutral CP | |
千代田コンソ単位互換提供(他大学向け)Chiyoda Campus Consortium | |
カテゴリー<理工・生命科学部教養科目>Category | 選択語学系 |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
Course Outline:
Listening is said to be the easiest of the four English language skills (speaking, listening, writing, and reading) to master, yet it is the one that learners tend to consider weak or difficult. One of the factors that make listening difficult is that the actual words and the grammar used are already in high school, but various phonetic changes such as sounds connected, weakened and lost often occur. The primary purpose of this class is to solidify the foundation of listening skills by learning the key points of English sound changes while listening to pop hits. This class will provide students with opportunities for focusing on English sound changes, rhythm, intonation, and accent to acquire listening skills from the sentence level to the passage level and also brushing up your listening skills by reading aloud and checking grammatical points.
Learning Objectives:
By the end of the course, students should be able to do the followings:
A. Systematically understand the characteristics of phonetic changes, intonation, and accent.
B. Listen to phonetic changes accurately and pronounce them by themselves.
C. Apply phonetic changes to a variety of English texts.
D. Understand the background and content of English songs.
E. Review important grammar points.
Learning activities outside of classroom:
Students will be expected to do regular homework, clarify what they haven’t understood and resolve it through independent study.
Grading Criteria:
In-class activities, homework and quizzes (20%), mid-term exam and final exam (80%)
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
リスニングは、英語の4技能(スピーキング、リスニング、ライティング、リーディング)の中で、最も習得が容易であると言われながら、学習者が苦手である・難しいと考えがちな技能である。実際に使われている単語は既習語であったり、文法は高校までに学習を終えていたりしながら、音がつながったり、弱くなったり、聞こえなくなったりなど、様々な音声変化が起こっていることがリスニングを難しくさせている要因の1つと言える。この授業では、ヒット曲を聞きながら、英語の音声変化のポイントを習得し、リスニング力の基礎を固めることを主要な目的とする。英語音変化やリズム・イントネーション・アクセントに着目し、センテンスレベルからパッセージレベルまでのリスニングスキルを獲得していく。リスニング力のアップのために、音読や文法チェック、なども合わせてブラッシュアップしていこう。
到達目標Goal
1) 音声変化やイントネーション・アクセントの特徴を体系的に理解できる。
2) 音声変化を正確に聞き取り、自ら発音できる。
3) 音声変化を様々な英文に応用できる。
4) 英語の歌の背景や内容を理解できる。
5) 重要な文法事項をおさらいできる。
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
ディプロマポリシーのうち、以下に関連している。理工学部:「DP3」と「DP4」、生命科学部「DP1」。
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
1)クイズ
2)音変化やイントネーション・アクセントの特徴を理解し発音練習する
3)英語の歌にみる音変化やイントネーション・アクセントを理解する
4)英語の歌の背景や内容を読む
5)文法の確認
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
1回[対面/face to face]:Introduction
授業ガイダンス
リスニングの基本
音変化クイズ
2回[対面/face to face]:Unit 1
My heart will go on/ Celine Dion
・Listening point:音の連結①
・Grammar:現在完了
3回[対面/face to face]:Unit 2
Open arms/ Journey
・Listening point:音の脱落①
・Grammar:分詞
4回[対面/face to face]:Unit 4
Don’t look back in anger/ Oasis
・Listening point:音の同化
・Grammar:知覚動詞
5回[対面/face to face]:Unit 6
I don’t want to miss a thing/ Aerosmith
・Listening point:音声変化の複合
・Grammar:助動詞
6回[対面/face to face]:Unit 8
The stranger/ Billy Joel
・Listening point:音の弱化
・Grammar:関係代名詞
7回[対面/face to face]:中間試験
これまでの復習①
8回[対面/face to face]:Unit 9
Hey now/ Cyndi Lauper
・Listening point:音の連結②
・Grammar:不定詞
9回[対面/face to face]:Unit 10
Every time I close my eyes/ Babyface
・Listening point:音の脱落③
・Grammar:接続詞
10回[対面/face to face]:Unit 11
Kiss of life/ Sade
・Listening point:短縮形の音①
・Grammar:完了不定詞
11回[対面/face to face]:Unit 12
All I want for Christmas is you/ Mariah Carey
・Listening point:短縮形の音②
・Grammar:5文型
12回[対面/face to face]:Unit 13
Livin’ la vida loca/ Ricky Martin
・Listening point:音の脱落④
・Grammar:使役動詞
13回[対面/face to face]:期末試験
これまでの復習②
14回[対面/face to face]:Review
音変化クイズ
これからのリスニング学習
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
・各授業後に学習した内容を振り返り、理解した箇所と不明な箇所を明確にする。
・理解した内容は関係書物にあたって学習を深め、不明な点は自主学習によって解決を目指す。
・授業時間内に終わらなかったタスクを次の時間までに仕上げておく。
テキスト(教科書)Textbooks
English with Hit Songs『ポップスで学ぶ総合英語 -改訂新版-』
角山照彦・Simon Capper 成美堂
参考書References
必要に応じて授業中に指示します。
成績評価の方法と基準Grading criteria
平常点・課題・小テスト 20%
中間テスト・学期末試験 80%
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
2022年度終了時に「文法事項の確認をもっとして欲しい」という声があったため、2023年度はその要望に応えるように努めたい。
その他の重要事項Others
・5回以上正当な理由なく欠席した者に対しては単位取得不可とする。
・遅刻・早退は2回を持って欠席1回とみなす。