理工・生命科学部教養科目KLAC Course
LANe100LC(英語 / English language education 100)コミュニケーション・ストラテジーCommunication Strategies
久慈 美貴Miki KUJI
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 理工・生命科学部教養科目KLAC Course |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2023 |
授業コードClass code | H3525 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 秋学期授業/Fall |
曜日・時限Day/Period | 火4/Tue.4 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 小金井 |
教室名称Classroom name | 小東館-E110 |
配当年次Grade | 1年 |
単位数Credit(s) | |
備考(履修条件等)Notes | |
他学部公開科目Open Program | |
他学部公開(履修条件等)Open Program (Notes) | |
グローバル・オープン科目Global Open Program | |
成績優秀者の他学部科目履修制度対象Interdepartmental class taking system for Academic Achievers | |
成績優秀者の他学部科目履修(履修条件等)Interdepartmental class taking system for Academic Achievers (Notes) | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
SDGsCPSDGs CP | |
アーバンデザインCPUrban Design CP | |
ダイバーシティCPDiversity CP | |
未来教室CPLearning for the Future CP | |
カーボンニュートラルCPCarbon Neutral CP | |
千代田コンソ単位互換提供(他大学向け)Chiyoda Campus Consortium | |
カテゴリー<理工・生命科学部教養科目>Category | 英語科目 |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
The purpose of this class is to develop the communicative competence necessary for effective participation in society and the world of work. Let's try to get accustomed to the expressions of everyday-English and try to explain what you do or think of in English. Our goal is to get good communication skills and to have better understanding of foreign culture.
授業で使用する言語Default language used in class
日本語・英語併用 / Japanese & English
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
英語を実社会で使用して仕事をするために必要な英語のコミュニケーション力を養成することを目的とする。日常生活にかかわる会話に慣れ、身の回りのことを英語で説明する練習をする。幅広いコミュニケーション力の習得と、異文化に対する理解を深めることを目標とする。
到達目標Goal
To make clear explanation using everyday language.
To make various questions in order to make good communication and get ore information through pair/group work.
To enhance listening skills through listening/dictation exercises.
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
ディプロマポリシーのうち、以下に関連している。生命科学部「DP1」。
授業で使用する言語Default language used in class
日本語・英語併用 / Japanese & English
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
You will be given handouts of conversation skits or sample writings and practice conversation through pair/group work. You will give presentation on given topic. The audience make questions on the presentation. Try to think strategies on HOW we can get more information from others and WHAT kind of questions will be good to get information you need.
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
1[対面/face to face]:Getting to Know Your Group(Speculating)
かんたんなice-breaking gameとインタヴューを通じて、グループ内またはペアワークのパートナーを描写してみよう。
2[対面/face to face]:Getting to Know Your Group(Role-playing)
4人程度のグループに分かれ、配布プリントの役割指定にしたがって、会話スキットを作成し、演じてもらいます
3[対面/face to face]:Annual event
日常会話のスキットを使って、日本の慣習を説明してみましょう。
4[対面/face to face]:Presentation: Annual event
グループで構成したAnnual event の説明会話スキットを演じてみましょう。
5[対面/face to face]:Lifestyle Survey I (on food)
Interview of your lifestyle(より詳しい情報を得るためのfollow-up questionを考える)
6[対面/face to face]:Lifestyle Survey II (on expense)
Interview of your lifestyle
7[対面/face to face]:Transportation
日常会話のスキットを使って、時間・場所・方向などを表す前置詞を練習します。
8[対面/face to face]:Making up a scene
日常会話のスキットを使って、グループごとにシーンを構成し、演じて見ましょう。
9[対面/face to face]:Situations from dialogue
一連のインタヴューを完成させ、シチュエーションを明確にするために必要な表現を考えてみましょう。
10[対面/face to face]:Guess What?(Making Questions)
Yes/No Question &
Wh-Question
11[対面/face to face]:Speculation from the appearnce of people
詳細情報を得るために有効な質問をできるだけたくさん考えてみましょう。
12[対面/face to face]:Explaining the Scene
Making explanation on a short movie
13[対面/face to face]:Explaining the movement of body
動作の説明と感覚動詞を使った表現の練習をしてみましょう。
14[対面/face to face]:Final Interview
Interview and Report
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
You are required to prepare for and review class activities for 2 hours.
You will be given handouts of the topic of the week. Check vocabulary, read sample conversation or sample presentation, then plan your own questions or presentation on the topic.
テキスト(教科書)Textbooks
プリントを配布
参考書References
随時プリントを配布します。授業時はかならず辞書を携行してください。
成績評価の方法と基準Grading criteria
You will be assessed: Speeches, Presentations in classwork, assignments
(80%)
Final Interview and Report (20%)
You have to submit vocabulary quiz, homework assignments or reports on the topic of the class.
Final Interview and Report will will be done through pair work. You have to make interview on given topic and write report.
If you don't attend 4 or more classes, you will not get the credit.
If you come late for the class 3 times, it will be counted as one absence.
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
When you have questions on what you have to do during the class, please don't hesitate to ask. Try to make sure what you should do to complete the task. Asking questions to get information is important part of this class.
学生が準備すべき機器他Equipment student needs to prepare
特に使用しない。
その他の重要事項Others
Carry dictionary in each class.
Try to think what kind of questions/follow-up questions will be good to get more information.