理工・生命科学部教養科目KLAC Course
LANe200LC(英語 / English language education 200)アカデミック・リーディングIIAcademic Reading II
HUGO L DRAINVILLEHugo Lavallee DRAINVILLE
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 理工・生命科学部教養科目KLAC Course |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2023 |
授業コードClass code | H3478 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 秋学期授業/Fall |
曜日・時限Day/Period | 火3/Tue.3 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 小金井 |
教室名称Classroom name | 小東館-E111 |
配当年次Grade | 2年 |
単位数Credit(s) | |
備考(履修条件等)Notes | |
他学部公開科目Open Program | |
他学部公開(履修条件等)Open Program (Notes) | |
グローバル・オープン科目Global Open Program | |
成績優秀者の他学部科目履修制度対象Interdepartmental class taking system for Academic Achievers | |
成績優秀者の他学部科目履修(履修条件等)Interdepartmental class taking system for Academic Achievers (Notes) | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
SDGsCPSDGs CP | |
アーバンデザインCPUrban Design CP | |
ダイバーシティCPDiversity CP | |
未来教室CPLearning for the Future CP | |
カーボンニュートラルCPCarbon Neutral CP | |
千代田コンソ単位互換提供(他大学向け)Chiyoda Campus Consortium | |
カテゴリー<理工・生命科学部教養科目>Category | 英語科目 |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
Course Outline
This class aims at improving students’ academic reading ability through the acquirement and development of extensive vocabulary, accurate grammatical knowledge and sentence structure analysis skills. As for vocabulary development, this class focuses on comprehending and mastering a wide variety of vocabulary and useful expressions in the science and engineering fields. As for the instruction of grammar and sentence structure, it emphasizes the application of previous knowledge to read actual academic English materials rapidly and concisely.
By the end of the course, students should be able to attain the basic academic reading ability.
Learning Objectives:
Acquire deeper understanding of vocabulary and sentence structures often encountered in academic writing.
Learning Objectives outside the Classroom:
Grading Criteria:
Participation 20%
In-class assignments and homework 40%
Final essay 20%
Final interview 20%
授業で使用する言語Default language used in class
英語 / English
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
本授業では、学術的な文章を読む際の基本的な語彙力、文法力、構文解析力を養成することによって、リーディング力の向上を図る。語彙については日本語との一対一対応による暗記に留まることなく、文脈や文構造を幅広く考慮に入れて意味をとらえる力へと発展させる。また文法と構文解析については既習知識を活用・応用して実際の英文を読む力を養う。これらのスキルをもとに、精読を通して個々の文の内容を正確に把握したり、文章全体を簡潔にかつ迅
速に要約したり、必要な情報を検索したりすることができる読解力の養成を目指す。1年次で身につけた基礎英語力を更に発展させ、この授業では特にアカデミック(学術的)な内容に関して英語で書かれた文章を正確に理解できるように学習します。
到達目標Goal
Acquire deeper understanding of vocabulary and sentence structures often encountered in academic writing.
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
ディプロマポリシーのうち、以下に関連している。生命科学部「DP1」。
授業で使用する言語Default language used in class
英語 / English
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
Through individual and collaborative tasks focusing on academic texts, students will further develop their understanding of the workings and characteristics of academic writing, which will enhance their reading efficiency and effectiveness in academic pursuits.
Feedback will be provided in class for in-lesson tasks, and through the Hoppii system for out-of-class and assessed tasks.
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
1[対面/face to face]:Introduction
What is a genre?
Introduction to the course and its
objectives; self-presentations.
Identifying essential characteristics of academic writing.
2[対面/face to face]:What is a genre?
Attitudes toward language
Who de we write to, why, and does that impact language?
3[対面/face to face]:Scholarly wordings
Why is academic vocabulary so complicated?
4[対面/face to face]:Definitions
Establishing common ground.
5[対面/face to face]:Appositions
The role and structure of appositions in academic writing.
6[対面/face to face]:Citations
The role and structure of citations in academic writing.
7[対面/face to face]:Paraphrasing
The role and structure of paraphrasing in academic writing.
8[対面/face to face]:Summary
Notes for gist;
Arrangement of levels (generality and detail, concept and example).
9[対面/face to face]:Sentence style and Textual coherence 1
Forecasts and Key words.
10[対面/face to face]:Sentence style and Textual coherence 1
Passive voice; Emphasis.
11[対面/face to face]:Sentence style and Textual coherence 3
Reported speech.
12[対面/face to face]:Sentence style and Textual coherence 4
Reported speech.
In-class preparation time for the
final assignment, with support
from the instructor.
13[対面/face to face]:Review
Review of the contents of the class and exercises.
14[オンライン/online]:Final interview
Online one-on-one interview with
the instructor about your final
essay.
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
予習/宿題:
①本文内容を事前に読み、授業内で内容を説明できるように準備する。
特に発表の担当者は、本文の重要な点について指摘し、それをもとにクラス内で議論ができるようにする。
②授業の内容に関する小テストを毎回やってもらうので、それにこたえられるようにしっかりと予習を行う。
テキスト(教科書)Textbooks
Course materials for each module will be distributed by the instructor on the Hoppii system, or in class.
参考書References
なし
成績評価の方法と基準Grading criteria
Participation 20%
In-class assignments and homework 40%
Final essay 20%
Final interview 20%
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
なし