生命科学部Faculty of Bioscience and Applied Chemistry
AGC100YD(農芸化学 / Agricultural chemistry 100)土壌科学Soil Science
亀和田 國彦Kunihiko KAMEWADA
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 生命科学部Faculty of Bioscience and Applied Chemistry |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2023 |
授業コードClass code | H8006 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 秋学期授業/Fall |
曜日・時限Day/Period | 火2/Tue.2 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 小金井 |
教室名称Classroom name | 各学部・研究科等の時間割等で確認 |
配当年次Grade | |
単位数Credit(s) | |
備考(履修条件等)Notes |
成績優秀者の他学部科目履修制度で履修する学 生:教員の受講許可が必要(オンライン授業の場合は、学習支援システムで許可を得るようにする) |
他学部公開科目Open Program | |
他学部公開(履修条件等)Open Program (Notes) | |
グローバル・オープン科目Global Open Program | |
成績優秀者の他学部科目履修制度対象Interdepartmental class taking system for Academic Achievers | ○ |
成績優秀者の他学部科目履修(履修条件等)Interdepartmental class taking system for Academic Achievers (Notes) | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
SDGsCPSDGs CP | |
アーバンデザインCPUrban Design CP | |
ダイバーシティCPDiversity CP | |
未来教室CPLearning for the Future CP | |
カーボンニュートラルCPCarbon Neutral CP | |
千代田コンソ単位互換提供(他大学向け)Chiyoda Campus Consortium | |
カテゴリー<生命科学部>Category |
応用植物科学科 学科専門科目 |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
[Course Outline]
The soil called “The skin of the Earth” exists as the surface of Planet Earth. This thin veneer of living material is only 18 centi-meters thick in average of the earth, but it has critical influence on what happens on the surface of the Earth. Soil is our life-support system. It provides anchorage for roots; holds water long enough for plants to make use of it; and holds nutrients, making them accessible to support life. Our life is “Soil animal” as same as “earthworm”. There exist myriad micro-organisms, that accomplish suites of biochemical transformations from fixing atmospheric nitrogen to the decomposition of organic matter, other organisms and organic matter. Most biodiversity is in the soil, not above ground. You study a number of soil function and capability of the soil.
[Learning Objective]
First, you will learn the structure and function of soil and understand that its properties are related to geographical distribution and growth factors.
Next, you understand that these properties have a great influence on the ability of supplying nutrients and water of plants. In such a relationship between soil and plants, you will learn what the properties of soil should be in order to support the healthy growth of plants. Based on such knowledge, you will show the judgment of soil quality and improvement. These knowledge and judgment are effective abilities in botanical science.
Furthermore, you think about the role of soil to maintain the regional ecosystem and global environment over the long term while realizing the healthy growth of plants by regarding the soil as a chemical reactor or bioreactor, and how it should be the management method for realizing it.
[Learning activities outside of classroom]
Review the lecture contents based on the lecture notes and reference books. 4 hours is the standard for out-of-class learning such as preparation and review of this class.
[Grading criteria / policy]
The grading is by a comprehensive method based on 60% of the final exam and 40% of the normal score including the reaction paper submitted each time.
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
土壌は,「地球の皮膚」とも称され,地球の陸域にごく薄く分布します.陸上の植物は,直接に,また,人類を含めて動物は,植物を介してその生命の維持を土壌中の養分に依存し,この点で,我々はミミズと同じく土壌の生き物と言えます.
植物の必須元素として17元素が知られ,炭素,水素および酸素以外の14元素は根を介して土壌から吸収されます.本科目では,土壌の基本的な構造と機能ならびに植物への養分供給能力や環境との関わりをとおして,土壌の役割を学びます.
到達目標Goal
まず,土壌の構造と機能を学び,それら性質が,地理的分布と生成因子に関連づけられていることを理解します.つづいて,それら性質が,植物への養水分供給能力と植物の生育に大きく影響することを理解します.そのような植物と土壌との関わりのなかで,植物の健全な生育を支えるために,土壌の性質がどうあるべきかを学び,不良土壌の判断と改良対策を示すことができ,植物医科学分野に有効な知識を習得します.
さらに,土壌をケミカルリアクターまたはバイオリアクターとして捉え,植物の健全な生育を実現しながら,地域生態系と地球環境を長期的に維持するための土壌の役割と,それを実現するための管理手法のあり方を考えます.
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
DP2
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
パワーポイントと板書による基本的な講義.
対面授業とオンデマンドを組み合わせる.
学習支援システムにより資料を提供する.
対面授業では,リアクションペーパーを,オンデマンドでは授業レポートの作成と提出を求める.
課題等の提出・フィードバックは「学習支援システム」を通じて行う.
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
なし / No
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
第1回[対面/face to face]:地球と土壌
土と土壌
土壌機能概観
土壌と文明
第2回[対面/face to face]:土壌の材料
一次鉱物と二次鉱物
風化と二次鉱物の生成
粒形組成
腐植の生成と性質
第3回[対面/face to face]:土壌の物理性
三相分布
土壌空気
水の保持と水分張力
第4回[対面/face to face]:土壌の化学性
化学性を構成する各種性質
pH
酸化と還元
イオン吸着
第5回[オンライン/online]:土壌の荷電特性
定荷電と変位荷電
リンの特異吸着
第6回[オンライン/online]:土壌の生物性
土壌生物の種類と機能
土壌生物を介する物質循環
微生物バイオマス
第7回[対面/face to face]:土壌の生成と分類
風化と土壌生成
土壌の生成因子
土壌の種類
分類体系
第8回[対面/face to face]:水田土壌
酸化還元に伴う物質の形態変化
水田土壌の生成分類と特徴
第9回[対面/face to face]:森林土壌と畑地土壌
腐植の集積と分解
炭素循環
養分の流亡
畑地の層位分化
土壌類型区分と利用形態の違いによる特徴付け
第10回[オンライン/online]:土壌中養分の可給性
pHの変化に伴う各種養分の可給性の変化
リンの難溶化
窒素の無機化と有機化
土壌の緩衝能力
第11回[オンライン/online]:土壌診断
土壌分析
分析値の評価と対策
土壌溶液
容量因子と強度因子
第12回[オンライン/online]:土壌診断演習
土壌改良
改良資材の特徴と選択
事例と演習
第13回[オンライン/online]:物質循環
窒素の有機化と無機化
窒素循環
リンの循環
カリウムの循環
原始地球と石灰
第14回[対面/face to face]:環境と土壌
環境容量
我が国の農耕地土壌の実態と変化の趨勢
土壌調査
地球環境の変動が土壌に与える影響
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
【本授業の準備・復習等の授業時間外学習は、4時間を標準とする】講義ノートや参考書をもとに、講義内容を復習。
テキスト(教科書)Textbooks
特になし
参考書References
土壌サイエンス入門 第2版 木村直人・南條正巳編,2018,文永堂出版
土壌学概論 犬伏和之編、2020年、朝倉書店
土壌学の基礎 松中照夫、2012年、農文協
成績評価の方法と基準Grading criteria
期末試験50%,リアクションペーパーおよび授業レポートによる平常点50%による総合評価とする.
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
リアクションペーパーで質問や提案を受け,できる限り次回の授業で回答し反映する.
その他の重要事項Others
春学期開講の植物栄養学を併せて受講することにより,理解が深まる.