理工学研究科Graduate School of Science and Engineering
MAT500X4(数学 / Mathematics 500)確率システム解析特論Stochastic System Analysis
田村 信幸Nobuyuki TAMURA
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 理工学研究科Graduate School of Science and Engineering |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2023 |
授業コードClass code | YC510 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 春学期授業/Spring |
曜日・時限Day/Period | 月2/Mon.2 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 小金井 |
教室名称Classroom name | 各学部・研究科等の時間割等で確認 |
配当年次Grade | |
単位数Credit(s) | 2 |
備考(履修条件等)Notes | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
カテゴリーCategory | システム理工学専攻 |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
The aim of this course is to help students acquire an understanding of the basic concepts and the mathematical theories on stochastic models for maintenance problems to students taking this course. It also enhances the development of students' skill in analysis of some counting processes.
授業で使用する言語Default language used in class
日本語・英語併用 / Japanese & English
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
各種システムに対する最適な保全方策を導出する上で有用な確率モデルの考え方と数学的な理論を学ぶ.また,基礎となる確率論と確率過程論,特にポアソン過程と再生過程にも触れる.
到達目標Goal
時間計画保全のための確率モデルの構造と性質を理解する.また,数値解析を通してモデルの定量的な評価を行うことができる.
The goals of this course are to
(1) Understand the structure and the properties of some stochastic models for Time-based maintenance.
(2) Evaluate the stochastic models from quantitative viewpoints through numerical analysis.
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
ディプロマポリシーのうち、「DP1」「DP2」「DP3」に関連
授業で使用する言語Default language used in class
日本語・英語併用 / Japanese & English
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
基本的には講義形式で行う.初めに数学的な準備として確率過程,特に代表的な計数過程であるポアソン過程と再生過程の特徴と性質を解説する.次に時間計画保全のための幾つかの確率モデルについて,基本的な考え方と重要な性質を説明する.適宜演習を交えながら講義を進める.
Following lectures, the fundamental theories of Poisson and renewal processes are explained at the first step. In the next, I will explain the frameworks and the properties of some stochastic models for Time-based maintenance. The students will be asked to join the discussions and consider their own solutions for questions.
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
第1回[対面/face to face]:序論
Introduction
確率に関する復習
Review on basic probability theory
第2回[対面/face to face]:計数過程とその周辺1
Counting processes and their related topics 1
ポアソン過程と非斉次ポアソン過程
Homogeneous and non-homogeneous Poisson processes
第3回[対面/face to face]:計数過程とその周辺2
Counting processes and their related topics 2
再生過程の基礎
再生関数の構造
Renewal process and renewal function
第4回[対面/face to face]:計数過程とその周辺3
Counting processes and their related topics 3
再生過程の漸近特性
再生報酬過程
Limiting properties of renewal process
Renewal reward process
第5回[対面/face to face]:計数過程とその周辺4
Counting processes and their related topics
確率的順序関係
故障分布の諸性質
Stochastic order relations
Characteristics of lifetime distributions
第6回[対面/face to face]:保全方式
Maintenance policies
予防保全と事後保全
時間計画保全と状態監視保全
Preventive maintenance and corrective maintenance
Time-based maintenance and Condition-based maintenance
第7回[対面/face to face]:時間計画保全モデル1
Stochastic models for Time-based maintenance 1
年齢取り替えとブロック取り替え
Age replacement and block replacement
第8回[対面/face to face]:時間計画保全モデル2
Stochastic models for Time-based maintenance 2
定期点検方策
確率順序による非定期点検方策の解析
Periodical inspection policy
Analysis of non-periodical inspection policies via stochastic orders
第9回[対面/face to face]:時間計画保全モデル3
Stochastic models for Time-based maintenance 3
小修理と非斉次ポアソン過程
小修理を伴うブロック取り替え方策
Minimal repair and non-homogeneous Poisson process
Block replacement policy with minimal repair
第10回[対面/face to face]:不完全保全1
Imperfect maintenance 1
不完全修理の基礎
一般修理の数理
Basic idea of imperfect repair
Mathematical aspects of general repair
第11回[対面/face to face]:不完全保全2
Imperfect maintenance 2
一般修理を考慮したブロック取り替え
Block replacement policy with general repair
第12回[対面/face to face]:不完全保全3
Imperfect maintenance 3
幾何過程の基礎
幾何過程を考慮した取り替え方策
Fundamental mathematics of geometric processes
Replacement policies based on geometric process
第13回[対面/face to face]:不完全保全4
Imperfect maintenance 4
二変量取り替え方策
幾何過程における推定と検定
Bivariate replacement policies
Statistical inference for geometric processes
第14回[対面/face to face]:状態監視保全モデル
Condition-based maintenance
累積損傷モデルの基礎
累積損傷モデルを用いた最適取り替え方策
Fundamental mathematics of cumulative damage models
Replacement policy via cumulative damage models
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
【本授業の準備・復習時間は、各4時間を標準とします。】
学部レベルの確率論と統計学の内容を理解していることを前提とする.また,数値計算を行うための能力をある程度有していること.
Prior to this course, the students must understand basic probability theory and statistics at bachelor level. Also, the students have the ability of numerical computation.
テキスト(教科書)Textbooks
特に使用しない.必要に応じて資料を配布する.
Handouts and related materials will be provided to the students, as necessary.
参考書References
Nakagawa, T. ; Stochastic Processes with Applications to Reliability Theory, Springer, 2011.
Osaki, S. (Ed.) ; Stochastic Models in Reliability and Maintenance, Springer, 2002.
Tijms, H.C. ; A First Course in Stochastic Models, Wiley, 2003.
成績評価の方法と基準Grading criteria
レポート(2回程度の予定・60%)と平常点(40%)で評価する.
Your overall grade in the class will be decided based on the following:
- Class attendance (20%)
- In class discussion (20%)
- Reports (60%)
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
内容が難しいとの意見があったため,定理の導出に関する説明は最小限に留め,定理の意味や使用法に重点を置いて講義を行う.
Some students had an opinion that the contents of this course are too difficult. Thus, the proofs of some theorems would be omitted and their interpretations and usages will be provided.
学生が準備すべき機器他Equipment student needs to prepare
特になし.
N/A
その他の重要事項Others
受講学生の理解度によって授業計画を多少変更する.
初回の講義時に確率統計と数理統計学(経営システム工学科の必修科目)に関連した内容の小テストを行うことがある.
The contents of this course is decided in response to students' comprehension.
Quiz might be conducted at the first class to check the skill in basic probability theory and statistics.