社会学研究科Graduate School of Sociology
SOC500E1-2201(社会学 / Sociology 500)メディア理論2(ニュースフレーム論)Media and Communication Theory 2
藤田 真文
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 社会学研究科Graduate School of Sociology |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2023 |
授業コードClass code | X6023 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 春学期授業/Spring |
曜日・時限Day/Period | 水2/Wed.2 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 多摩 |
教室名称Classroom name | 各学部・研究科等の時間割等で確認 |
配当年次Grade | |
単位数Credit(s) | 2 |
備考(履修条件等)Notes | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
【Course outline】【到達目標(Learning Objectives)】
In this class, we will read the basic literature on news frame theory. The goal of the class is to provide students with the knowledge to develop news frame theory into a review of prior research and methodology for their own dissertations. The class will be conducted in the form of exercises, with students acting as reporters for selected important chapters in the basic literature on newsframes.
【Learning Objectives】
At the end of the course, students will be asked to write a paper in which they discuss their own selection of literature that can be developed into a dissertation.
【Learning activities outside of classroom】
Students are required to have read the basic literature for each session prior to the lecture.
【Grading Criteria /Policy】
Report in class (50%)
As a reporter, the student is able to give a summary report on the literature for each session. When not a reporter, the student should be able to participate in discussions appropriately.
Final paper (50%)
Demonstrate an appropriate understanding of the newsframe literature selected by the student and the prospect of developing this understanding into a dissertation.
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
ニュースフレーム論の基礎な文献を読解していきます。受講生が自らの学位論文の先行研究や方法論にニュースフレーム論を展開できる知見を得ることが授業の目的です。
到達目標Goal
ニュースフレーム論の文献読解を通じ、ニュースフレーム論の基礎的な概念や知見について理解している。受講生が自らの学位論文でニュースフレーム論を展開することができる。
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
ディプロマポリシーのうち、「DP2」に関連
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
ニュースフレーム論の基礎文献の中でも重要な章を選び、受講生にレポーターをしてもらいながら演習形式で授業を進めていきます。講義の最終段階で受講生自らが学位論文へと展開できる文献を選び考察するペーパーを書いてもらいます。
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
第1回[対面/face to face]:本講義の進め方解説
ガイダンス
第2回[対面/face to face]:烏谷昌幸(2016)読解
文献読解演習
第3回[対面/face to face]:藤田真文(2021)読解
文献読解演習
第4回[対面/face to face]:藤田真文(2022)読解
文献読解演習
第5回[対面/face to face]:Scheufele(1999)読解
文献読解演習
第6回[対面/face to face]:Entman(1993)読解
文献読解演習
第7回[対面/face to face]:Chong&Druckman(2007)読解
文献読解演習
第8回[対面/face to face]:D'Angelo&Kuypers,eds.(2010)「第1論文」読解
文献読解演習
第9回[対面/face to face]:D'Angelo&Kuypers,eds.(2010)「第2論文」読解
文献読解演習
第10回[対面/face to face]:D'Angelo&Kuypers,eds.(2010)「第3論文」読解
文献読解演習
第11回[対面/face to face]:D'Angelo&Kuypers,eds.(2010)「第4論文」読解
文献読解演習
第12回[対面/face to face]:D'Angelo&Kuypers,eds.(2010)「第11論文」読解
文献読解演習
第13回[対面/face to face]:D'Angelo&Kuypers,eds.(2010)「第14論文」読解
文献読解演習
第14回[対面/face to face]:最終ペーパーのためのガイド
ガイダンス
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
本授業の準備学習・復習時間は各2時間を標準とする。
テキスト(教科書)Textbooks
烏谷昌幸,2016,「メディア・フレーム論の批判的再検討:『ジャーナリズムと社会的意味』研究のための一考察」『法學研究:法律・政治・社会 』89,(5):1-50.
藤田真文,2021,「ニュース・フレーム論の理論的射程と空間定位(前編)」,『社会志林』68(3), 13-29.
藤田真文,2022,「ニュース・フレーム論の理論的射程と空間定位(後編)」,『社会志林』68(4), 1-17.
Scheufele,D.A.,1999,“Framing as a Theory of Media Effects,”Journal of Communication,49(1),103-122.
Entman,R.M.,1993,“Framing:Toward Clarification of a Fractured Paradigm,” Journal of Communication,43(4):51-58.
Chong,D.,&J.N.Druckman,2007, “A Theory of Framing and Opinion Formation in Competitive Elite Environments,”Journal of Communication,57(1),99-118.
以上は授業時にPDFで配布します。
D'Angelo,P,&J.A.Kuypers,eds.,2010,Doing News Frame Analysis :Empirical and Theoretical Perspectives,New York.Routledge.(ペーパーバック版7,392円 Kindle版6,686円)
参考書References
参考書は指定しない
成績評価の方法と基準Grading criteria
授業時の報告(50%)
レポーターとして各回の文献について要約報告ができている。レポータではない時には、適切にディスカッションに参加できていること。
最終ペーパー(50%)
自ら選択したニュースフレーム論の文献に関して適切に理解し、学位論文に展開する見通しができていること。
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
今年度初めて担当するため特にない。
担当教員の専門分野等
<専門領域>マス・コミュニケーション論、メディア論
<研究テーマ>ニュースの言語分析、テレビドラマの物語分析
<主要研究業績>「法政大学学術研究データベース」を参照してください。
https://kenkyu-web.hosei.ac.jp/Profiles/16/0001537/profile.html