キャリアデザイン学部Faculty of Lifelong Learning and Career Studies
SOC200MA(社会学 / Sociology 200)演習(ライフ)Seminar (Life Career)
田中 研之輔Kennosuke TANAKA
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | キャリアデザイン学部Faculty of Lifelong Learning and Career Studies |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2023 |
授業コードClass code | C7516 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 春学期授業/Spring |
曜日・時限Day/Period | 木5/Thu.5 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 市ヶ谷 |
教室名称Classroom name | F309 |
配当年次Grade | 2~4 |
単位数Credit(s) | 2 |
備考(履修条件等)Notes | |
他学部公開科目Open Program | |
他学部公開(履修条件等)Open Program (Notes) | |
グローバル・オープン科目Global Open Program | |
成績優秀者の他学部科目履修制度対象Interdepartmental class taking system for Academic Achievers | |
成績優秀者の他学部科目履修(履修条件等)Interdepartmental class taking system for Academic Achievers (Notes) | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
SDGsCPSDGs CP | |
アーバンデザインCPUrban Design CP | |
ダイバーシティCPDiversity CP | |
未来教室CPLearning for the Future CP | |
カーボンニュートラルCPCarbon Neutral CP | |
千代田コンソ単位互換提供(他大学向け)Chiyoda Campus Consortium | |
カテゴリー(新)Category (2019) | 演習科目 |
カテゴリー(旧)Category (2017) |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
This course introduces research methods,academic writing and practical presentation skills ,as they require to the undergraduate degree of career studies. This practical academic session provides a macro-micro perspective of the methods associated with conducting scholarly research in all follow-on core, qualitative courses, and the academic thesis.
【Work to be done outside of class】
Each student will conduct survey training outside of class to prepare for the presentation.
The standard preparatory study and review time for this class is 2 hours each.
【Grading criteria】
Submission assignment (20%), normal score (80%).
The submitted assignments will be based on the achievement level of the assignments, based on the basic viewpoint of qualitative research and the degree of understanding of ideas.
The normal score is based on the degree of participation / contribution to the class and the attitude of attending the class.
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
キャリア理論の最新動向を英文ジャーナルを通じて理解を深め、社会動態の動向を経験的事例と個人的な関心にひきつけて考えていくことを狙いとしています。
到達目標Goal
①毎週の英文ジャーナルの輪読により、英文のリーディングスキルを向上させることができます。
②共通課題のグループワークを通じて、他の受講者の考えを理解した上で自分の考えを述べることができるようになります。
③プレゼンテーションの機会を通じて、伝える力を養います。
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
デイプロマポリシーのうち、「DP2」に関連
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
本講座は、キャリア理論の最先端の動向を把握する為に、①最新英文ジャーナルを読み、②グループワークで共通テーマを深堀していきます。議論から導き出されたテーマを翌週に③プレゼンテーションをして、知識の相互理解を深めていきます。
尚、本講座の取り組みと卒業論文の執筆は連動しています。理論の理解と経験的事例の分析をもとに、個人研究もまとめていきます。
フィードバックは、リアクションペーパーへの全体総括と適宜、個別コメントを各講義の冒頭で行う。
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
あり / Yes
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
1[オンライン/online]:キャリア理論の包括的な理解①
THE BIG FIVE CAREER THEORIES
S. Alvin Leung のディスカッションとグループワーク
2[対面/face to face]:キャリア理論の包括的な理解②
Holland’s theory of career choice
John Holland のディスカッションとグループワーク
3[オンライン/online]:キャリア理論の包括的な理解③
THE SYSTEMS THEORY FRAMEWORK OF CAREER DEVELOPMENT AND COUNSELING: CONNECTING THEORY AND PRACTICE
Wendy Patton のディスカッションとグループワーク
4[対面/face to face]:グローバルキャリア理論の包括的な理解①
REVIEWING GLOBAL CAREER DIMENSIONS: TOWARDS A FUTURE RESEARCH MODEL
TINEKE CAPPELLEN のディスカッションとグループワーク
5[オンライン/online]:グローバルキャリア理論の包括的な理解②
Developing Career Capital for Global Careers: The Role of International Michael Dickmann のディスカッションとグループワーク
6[対面/face to face]:グローバルキャリア理論の包括的な理解③
CONTEXT AND GLOBAL MOBILITY: DIVERSE GLOBAL WORK ARRANGEMENTS
Wolfgang Mayrhofer のディスカッションとグループワーク
7[オンライン/online]:プロティアンキャリア理論の包括的な理解①
SUCCESS IN THE PROTEAN CAREER: A PREDICTIVE STUDY OF PROFESSIONAL ARTISTS AND TERTIARY ARTS GRADUATES
Ruth Bridgstock のディスカッションとグループワーク
8[対面/face to face]:プロティアンキャリア理論の包括的な理解②
Reassessing the protean career concept: empirical findings, conceptual components, and measurement
GUBLER, M., ARNOLD のディスカッションとグループワーク
9[オンライン/online]:プロティアンキャリア理論の包括的な理解③
THE MEDIATING EFFECT OF PERCEIVED EMPLOYABILITY ON THE RELATIONSHIP BETWEEN PROTEAN CAREER ORIENTATION, AFFECTIVE COMMITMENT AND SUBJECTIVE CAREER SUCCESS AMONG ACADEMICS IN PAKISTAN
By JUNAID ZAFAR のディスカッションとグループワーク
10[対面/face to face]:バウンダリーレスキャリア理論の包括的な理解①
Traditional to Boundaryless Career : Redefining Career in 21st Centaury
Anshu Lochab
11[オンライン/online]:バウンダリーレスキャリア理論の包括的な理解②
Is the Boundaryless Career Applicable to all?An Investigation of Black Knowledge
Intensive Workers in the UK のディスカッションとグループワーク
12[対面/face to face]:バウンダリーレスキャリア理論の包括的な理解③
Boundaryless career and career success: the impact of emotional and social competencies
Fabrizio Gerli のディスカッションとグループワーク
13[対面/face to face]:プロティアンキャリアとバウンダリーレスキャリアの理論的相違に関する理解①
Protean and boundaryless careers: An empirical exploration
Jon P. Briscoe のディスカッションとグループワーク
14[対面/face to face]:プロティアンキャリアとバウンダリーレスキャリアの理論的相違に関する理解②
Protean and boundaryless career attitudes scale: Spanish translation and validation
Mihaela Enache のディスカッションとグループワーク
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
課題英文の輪読とクリティカルレビューコメントの準備本授業の準備学習・復習時間は各2時間を標準とします。
テキスト(教科書)Textbooks
必要に応じて参考資料を配付します。
参考書References
必要に応じて参考資料を配付します。
成績評価の方法と基準Grading criteria
平常点(70%)、期末レポートや講義内課題(30%)による総合評価
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
適宜、補足論文を共有サイトにアップします。
その他の重要事項Others
*ゼミでは、英語文献を読んでいく機会が多くなると思います。ただし、履修時に英語が苦手でも問題ありません。具体的でわかりやすい事例を取り上げていきながら、英語にも次第に慣れていきましょう。もちろん、英語が得意だという学生も歓迎します。そのような学生には、さらに、飛躍的に英語力ものばせるようサポートしていきます。