キャリアデザイン学部Faculty of Lifelong Learning and Career Studies
MAN200MA(経営学 / Management 200)演習(ビジネス)Seminar (Business Career)
酒井 理Osamu SAKAI
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | キャリアデザイン学部Faculty of Lifelong Learning and Career Studies |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2023 |
授業コードClass code | C7462 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 秋学期授業/Fall |
曜日・時限Day/Period | 水5/Wed.5 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 市ヶ谷 |
教室名称Classroom name | F305 |
配当年次Grade | 2~4 |
単位数Credit(s) | 2 |
備考(履修条件等)Notes | |
他学部公開科目Open Program | |
他学部公開(履修条件等)Open Program (Notes) | |
グローバル・オープン科目Global Open Program | |
成績優秀者の他学部科目履修制度対象Interdepartmental class taking system for Academic Achievers | |
成績優秀者の他学部科目履修(履修条件等)Interdepartmental class taking system for Academic Achievers (Notes) | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
SDGsCPSDGs CP | |
アーバンデザインCPUrban Design CP | |
ダイバーシティCPDiversity CP | |
未来教室CPLearning for the Future CP | |
カーボンニュートラルCPCarbon Neutral CP | |
千代田コンソ単位互換提供(他大学向け)Chiyoda Campus Consortium | |
カテゴリー(新)Category (2019) | 演習科目 |
カテゴリー(旧)Category (2017) |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
[Course outline]
In class, we will learn marketing practically. We plan and manage the projects involved in marketing by a small group and actually manage it. Through project-based learning, we will acquire creativity, structure-building ability, and execution skill.
[Learning Objectives]
The goal is to acquire specialized knowledge of marketing throughout the fall semester. Students will also deepen their understanding through discussions with others while developing cooperative skills through group work.
[Method]
The seminar will focus on group work. All activities are conducted in collaboration with each other. Projects will be implemented. We also participate in business plan contests. Feedback on weekly activities and assignments will be provided in each class.
[Learning activities outside of classroom]
To ensure the success of projects, be sure to gain a variety of experiences on a regular basis. The standard preparation and review time for this class is 2 hours each.
[Grading Criteria /Policy]
The evaluation will be based on 40% contribution to the seminar, 40% attitude toward the project, and 20% results of the project.
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
授業では、実践的にマーケティングを学びます。少人数でマーケティングに関わるプロジェクトを自分たちで企画して、実際に運営します。
プロジェクトベーストラーニングを通して、企画力、構想力、実行力を身につけます。
到達目標Goal
秋学期を通じてマーケティングに関する専門的知識を獲得することを目標とします。またグループワークによって協調性を養いつつ、他者とのディスカッションを通して理解をさらに深めます。
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
デイプロマポリシーのうち、「DP2」に関連
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
ゼミはグループワークを中心に進めます。何事もゼミ生相互に協働しながら活動を行います。プロジェクトを実施します。また3年と合同でビジネスプランコンテストに参加します。
毎週の活動や課題に関しては、毎回の授業時にフィードバックします。
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
あり / Yes
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
1[対面/face to face]:オリエンテーション
秋学期のゼミの運営方法について意見を交換します。
2[対面/face to face]:ゼミ計画とチームビルディング
秋学期の2年生プロジェクトの計画を立てるとともに,チームを形成してプロジェクトに臨む準備をします
3[対面/face to face]:マーケティングコンテストプラン作成1
マーケティングコンテストに参加するための準備をします。
4[対面/face to face]:マーケティングコンテストプラン作成2
マーケティングコンテストに参加するための準備をします。
5[対面/face to face]:マーケティングコンテストプラン中間発表
コンテストに提出するプランの途中経過を発表します.
6[対面/face to face]:マーケティングコンテストプラン作成3
マーケティングコンテストに参加するための準備をします。
7[対面/face to face]:マーケティングコンテスト提出プランの発表
ブラッシュアップした最終提案を発表します
8[対面/face to face]:マーケティングコンテストの振り返り
PDCAのチェックを行います.実践をゼミ全体で振り返ります.
9[対面/face to face]:プロジェクトの準備
プロジェクトのテーマを決定して,計画を立てます
10[対面/face to face]:プロジェクトパートナーとの打合せ
ともにプロジェクトを進める外部機関との調整を行います
11[対面/face to face]:プロジェクトの実施1
提案に基づいて実践を行います。
12[対面/face to face]:プロジェクトの実施2
実践しながら計画や運用を修正して実践内容を改善します。
13[対面/face to face]:プロジェクトの振り返り
プロジェクト実施までのプロセスを振り返ります。
14[対面/face to face]:まとめ
プロジェクトを報告書にまとめるための活動総括を行います。
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
プロジェクトを成功させるために、日常生活のなかで、さまざまな経験を積む事を心がけてください。本授業の準備学習・復習時間は各2時間を標準とします。
テキスト(教科書)Textbooks
授業開始後に決定します。
参考書References
適宜指示します。
成績評価の方法と基準Grading criteria
ゼミへの貢献度40%,プロジェクトへの取り組み姿勢40%,プロジェクトの成果20%で評価します。
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
学生同士、学生と教員のディスカッションが活発になるように工夫をします。
その他の重要事項Others
ゼミを運営するにあたって、学生の専門的知識の獲得の他、行動力、判断力、創造力、コミュニケーション能力、主体性を涵養あるいは向上させることを意識しています。これらは社会に出たときに重要と思われる資質・能力だと考えます。