市ヶ谷リベラルアーツセンター(ILAC)ILAC Course
LANe200LA(英語 / English language education 200)English3ⅡEnglish 3 II
英語でハワイを学ぶ
宮崎 早季Saki MIYAZAKI
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 市ヶ谷リベラルアーツセンター(ILAC)ILAC Course |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2023 |
授業コードClass code | R2094 |
旧授業コードPrevious Class code | - |
旧科目名Previous Class title | - |
開講時期Term | 秋学期授業/Fall |
曜日・時限Day/Period | 金3/Fri.3 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 市ヶ谷 |
教室名称Classroom name | 市BT‐0504 |
配当年次Grade | 文(哲日英)2年[中級/日本語/英語圏の文化と社会] |
単位数Credit(s) | 1 |
備考(履修条件等)Notes | 中級/日本語 |
他学部公開科目Open Program | |
他学部公開(履修条件等)Open Program (Notes) | |
グローバル・オープン科目Global Open Program | |
成績優秀者の他学部科目履修制度対象Interdepartmental class taking system for Academic Achievers | |
成績優秀者の他学部科目履修(履修条件等)Interdepartmental class taking system for Academic Achievers (Notes) | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
SDGsCPSDGs CP | |
アーバンデザインCPUrban Design CP | |
ダイバーシティCPDiversity CP | |
未来教室CPLearning for the Future CP | |
カーボンニュートラルCPCarbon Neutral CP | |
千代田コンソ単位互換提供(他大学向け)Chiyoda Campus Consortium | |
選択・必修Optional/Compulsory | |
カテゴリー(2017年度以降)Category (2018~) |
2017年度以降入学者 ILAC科目 200番台 外国語科目 4群[選択必修]外国語(英語) |
カテゴリー(2016年度以前)Category (2017) |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
【授業の概要(Course outline)】In the English 3 class, students will use the English skills acquired in the first-year English courses to develop their ability to understand and respect various cultures around the world, to relate their own culture to the global context, and to communicate their opinions in English after understanding and critically analyzing English materials on a variety of topics. In this class, students will use textbooks and news videos on Hawaiian society and history as teaching materials to learn and think about issues facing Hawaiian society in English.
【到達目標(Learning Objectives)】By taking this course, students will be able to
- read and understand academic texts written in English.
- analyze the context of academic texts they have understood critically.
- critically analyze the context, formulate their own opinions, and exchange them with others.
【授業時間外の学習(Learning activities outside of the classroom)】 University guidelines suggest preparation and review should be around an hour a week for a one-credit course.
【成績評価の方法と基準(Grading Criteria /Policy)】
Regular points 50% (Assignment + Discussion), Final presentation 50%.
In principle, no credits will be granted for absences of four or more per semester.
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
English 3の授業では、1年次の英語科目で習得した英語運用能力を活かして、世界のさまざまな文化を理解・尊重し、自らの文化を世界的な文脈のなかで相対化する能力、また、多様なテーマの英語資料を理解し、批判的に分析した上で、英語で意見を発信する能力を養います。この授業ではハワイの社会と歴史についてのテキストやニュース動画を教材として用いることで、ハワイ社会が抱える問題について英語で学び考えます。英文を読み、英語のニュース動画を聞き取り、英語で自分の意見を書き、話す練習をすることで、四技能のスキルを養うことを目的とします。
In the English 3 class, students will use the English skills acquired in the first-year English courses to develop their ability to understand and respect various cultures around the world, to relate their own culture to the global context, and to communicate their opinions in English after understanding and critically analyzing English materials on a variety of topics. In this class, students will use textbooks and news videos on Hawaiian society and history as teaching materials to learn and think about issues facing Hawaiian society in English.
到達目標Goal
・学生は英語で書かれた学術的文章を読み、その内容を理解することができる。
・学生は理解した学術的英文に書かれていた内容(コンテクスト)を批判的に分析することができる。
・学生はコンテクストを批判的に分析し、自分の意見をまとめ、発信することができる。
By taking this course, students will be able to
- read and understand academic texts written in English.
- analyze the context of academic texts they have understood critically.
- critically analyze the context, formulate their own opinions, and exchange them with others.
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
各学部のディプロマ・ポリシーのうち、以下に関連している。法学部・法律学科:DP3・DP4、法学部・政治学科:DP1、文学部:DP1、経営学部:DP1
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
この授業は、対面で行います。毎週、課題が課され、授業中に課題に対するフィードバックがなされます。授業中にグループで課題についてのディスカッションを行い、理解を深めます。
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
Week 1[対面/face to face]:Orientation
自己紹介・目標設定
Week 2[対面/face to face]:Who is Hawaiian?
「ハワイアン」とは誰だろう?
Week 3[対面/face to face]:Voyaging 1
ハワイの航海技術について読み、ディスカッションを行う
Week 4[対面/face to face]:Voyaging 2
ハワイの航海技術について読み、ディスカッションを行う
Week 5[対面/face to face]:Voyaging 3
ハワイの航海技術について読み、自分の意見をまとめる
Week 6[対面/face to face]:Tourism 1
ハワイと観光業について読み、ディスカッションを行う
Week 7[対面/face to face]:Tourism 2
ハワイと観光業について読み、ディスカッションを行う
Week 8[対面/face to face]:Tourism 3
ハワイと観光業について読み、自分の意見をまとめる
Week 9 [対面/face to face]:Language 1
ハワイとハワイ語について視聴し、ディスカッションを行う
Week 10[対面/face to face]:Language 2
ハワイとハワイ語について視聴し、ディスカッションを行う
Week 11[対面/face to face]:Language 3
ハワイとハワイ語について視聴し、自分の意見をまとめる
Week 12[対面/face to face]:Preparation for the presentation 1
期末プレゼンテーションの準備
Week 13[対面/face to face]:Preparation for the presentation 2
期末プレゼンテーションの準備
Week 14[対面/face to face]:The Presentation
グループプレゼンテーション
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
リーディング課題が課され、次の授業までに完了することが求められます本授業の準備学習・復習時間は、合わせて1時間を標準とします。/University guidelines suggest preparation and review should be around an hour a week for a one-credit course.
テキスト(教科書)Textbooks
教科書は使用せず、適宜資料を配布する。
参考書References
Howes, Craig, and Jonathan Kay Kamakawiwo’ole Osorio. The Value of Hawai'i: Knowing the Past, Shaping the Future. Honolulu: University of Hawaii Press, 2010.
Yamashiro, Aiko, and Noelani Goodyear-Ka’opua. The Value of Hawai'i 2: Ancestral Roots, Oceanic Visions. Honolulu, Hawai'i: Published for the Biographical Research Center by the University of Hawai'i Press, 2014.
成績評価の方法と基準Grading criteria
・平常点 50%(課題+ディスカッション)
・最終プレゼンテーション 50%
各学期欠席が4回以上の場合は、原則として単位修得を認めない。
Regular points 50% (Assignment + Discussion), Final presentation 50%.
In principle, no credits will be granted for absences of four or more per semester.
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
本年度授業担当者変更によりフィードバックできません。
学生が準備すべき機器他Equipment student needs to prepare
教材はGoogle classroomで配布します。タブレットやラップトップ、スマホなど、Google classroomが確認できるデバイスが必要です。