市ヶ谷リベラルアーツセンター(ILAC)ILAC Course
LANe200LA(英語 / English language education 200)English3ⅡEnglish 3 II
Eye on America selected 「日本の立ち位置は?アメリカ文化との比較を通して」
吉川 太惠子Taeko YOSHIKAWA
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 市ヶ谷リベラルアーツセンター(ILAC)ILAC Course |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2023 |
授業コードClass code | R2038 |
旧授業コードPrevious Class code | - |
旧科目名Previous Class title | - |
開講時期Term | 秋学期授業/Fall |
曜日・時限Day/Period | 月4/Mon.4 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 市ヶ谷 |
教室名称Classroom name | 市外濠‐S403 |
配当年次Grade | 法2年[中級/日本語/世界の中の日本] |
単位数Credit(s) | 1 |
備考(履修条件等)Notes | 中級/日本語 |
他学部公開科目Open Program | |
他学部公開(履修条件等)Open Program (Notes) | |
グローバル・オープン科目Global Open Program | |
成績優秀者の他学部科目履修制度対象Interdepartmental class taking system for Academic Achievers | |
成績優秀者の他学部科目履修(履修条件等)Interdepartmental class taking system for Academic Achievers (Notes) | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
SDGsCPSDGs CP | |
アーバンデザインCPUrban Design CP | |
ダイバーシティCPDiversity CP | |
未来教室CPLearning for the Future CP | |
カーボンニュートラルCPCarbon Neutral CP | |
千代田コンソ単位互換提供(他大学向け)Chiyoda Campus Consortium | |
選択・必修Optional/Compulsory | |
カテゴリー(2017年度以降)Category (2018~) |
2017年度以降入学者 ILAC科目 200番台 外国語科目 4群[選択必修]外国語(英語) |
カテゴリー(2016年度以前)Category (2017) |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
● Course outline
Following the Spring-term, the purpose of this course is to enhance students’skills in reading, listening, writing, and speaking. Each unit providestwo different perspectives on the same topic written by a
non-Japanese author and a Japanese author, respectively.
By reading the textbook, students will learn what is "standard" for people in Western countries such as the United States. Thereby, it would help students learn how Japan and Japanese people are viewed by non-Japanese people in the world.
● Learning Objectives
(1) By understanding English texts as they are without translating them into Japanese, you will be able to speed up your reading comprehension and quickly grasp the gist of the text. (2) You will be able to understand the meaning of sentences accurately, even if you come across unknown words without referring to a dictionary. (3) You will be able to express your own opinion in well-formed paragraphs. (4) You will be able to ask questions in English smoothly. (5) Your listening skills will be improved by learning the right pronunciation and how to pronounce words properly. (6) In addition to learning
English, you may be able to learn cultural differences and recognize how Japan is viewed by non-Japanese people in the world.
● Learning activities outside of class room
University guidelines suggest preparation and review should be around an hour a week for a one-credit course. This is not sufficient, so students are required to spend at least two hours before and after the class. Students are frequently asked to answer questions, therefore, preparation is essential. In addition, submission of a reaction paper through the Hoppi system is mandatory every time, which affects the grades. The reaction paper will be used as a communication tool between the student and the teacher. The teacher will check the submission, make any corrections or answer questions and return it to the student as feedback through Hoppi.
● Grading Criteria/Policy
Reaction paper (through the Hoppi system) 2 x 14 = 28%
In-class participation: 32% (pair work, group work)
Mid-term vocabulary test: 20%
Term-end examination: 20%
The minimum passing grade: 60%
Maximum absences per semester: 4 times
More than 15 minutes delay will be recorded as a late mark,
and two late marks will be counted as one absence. If students have poor health conditions, they must notify the teacher before the class starts.
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
サブタイトルにあるようにこの授業では「日本や日本文化が世界からどのように見られているか」について春学期に引き続き考察する。教科書のトピックについて、日本人とアメリカ人著者が展開する考えをもとに、ビデオや新聞、インターネットの記事など様々な媒体を使用して多面的にみていく。日本の学生が国際的な視野を身につけるには、海外で「一般的」や「常識」とされる事柄を知る必要がある。つまり日本で「当たり前」や「常識」とされていることが、海外では異なって捉えられていることが多々あるからである。そうしたギャップをアメリカ文化の諸相を通じて、日本人の視点とアメリカ人の視点の両方から検証し、世界における日本の立ち位置を見出していく。
到達目標Goal
(1)遂次英文を日本語に訳すのではなく、英文をそのまま理解することで、読解速度が上がり、要旨を早く捉えることが可能になる。(2)文の大意を的確に捉えることが出来ると、知らない単語があっても、辞書を使わずに前後関係から内容を推察することができるようになる。(3)自分の意見をある程度整ったパラグラフで表現できる。(4)英語で質問することができる。(5)英語を学ぶだけでなく、国際問題や時事問題についての知識を深める。(6)外国の文化や考え方を知ることで、日本についての理解を深め、自分の意見を発信することが可能になる。(4) 文化間の違いについて見識が深まる。
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
各学部のディプロマ・ポリシーのうち、以下に関連している。法学部・法律学科:DP3・DP4、法学部・政治学科:DP1、文学部:DP1、経営学部:DP1
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
各ユニットを基本的に 2 回の授業でカバーする。1 回目の授業では、日本人とアメリカ人著者の考えを読み、内容の理解をチェックする。2 回目は理解力をチェックし、ディスカッションを通じて発話を促す。
学期の後半では、授業のスピードを上げて全トピックスをカバーするために、1回の授業で1ユニットを学習する。また、折々にトピックスに関連する英語のビデオを観る。さらに不定期ではあるが、時事問題記事を扱うこともあるため、シラバス通りに授業が運ばない場合がある。教科書・プリント類の予習をしっかり行うことを必須とする。(平常点に加味する。)
学生は授業中にほぼ 1 回はランダムに当たるので、準備は欠かせない。授業後に毎回必須となっているリアクション・ペーパーの提出は、Hoppiから提出期限内に出すことが求められ、質問に対するコメントや英文の添削をして学生に戻すことにしている。これはその日の授業の理解度や意見、教師との意思疎通を図るために自由形式で行われ、提出回数は成績に影響する。
学生からの質問や英文の添削は、クラスでのレポート提出の場合はレポートに、リアクション・ペーパーにおいては、Hoppiを通じてオンラインでフィードバックを行っている。
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
1[対面/face to face]:Unit 7-1 Attitudes Toward Smoking
The authors' views,
Comprehension Quizzes
2[対面/face to face]:Unit 7-2 Attitudes Toward Smoking
Supplemental readings on the topic, Discussion, and Video
3[対面/face to face]:Unit 8-1 Intolerance of Drunks
The authors' views,
Comprehension Quizzes
4[対面/face to face]:Unit 8-2 Intolerance of Drunks
Supplemental readings on the topic, Discussion, and Video
5[対面/face to face]:Unit 9-1/9-2 Scary Public Restrooms
The authors' views,
Comprehension Quizzes, Discussion and Video
6[対面/face to face]:Unit 10-1/10-2 Impolite Store Clerks
The authors' views,
Comprehension Quizzes, Discussion and Video
7[対面/face to face]:Unit 11-1/11-2 The Troublesome Custom of Tipping
The authors' views,
Comprehension Quizzes, Discussion and Video
8[対面/face to face]:Mid-term Vocabulary test
Unit 12-1/12-2 Hotel Room Charges: How Many Rooms? Not How Many Guests
The authors' views,
Comprehension Quizzes, Discussion and Video
9[対面/face to face]:Unit 13-1/13-2 Independent-Minded Children
The authors' views,
Comprehension Quizzes, Discussion and Video
10[対面/face to face]:Unit 14-1/14-2
Husband Controlling the Family Budget
The authors' views,
Comprehension Quizzes, Discussion and Video
11[対面/face to face]:Unit 15-1/15-2 Protecting the Family with Guns
The authors' views,
Comprehension Quizzes, Discussion and Video
12[対面/face to face]:Additional readings 1
Comprehension Quizzes
and Video
13[対面/face to face]:Additional readings 2
Comprehension Quizzes
and Video
14[対面/face to face]:Fall Term-end examination
教科書、授業でやったプリント類などから出題する試験・まとめ
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
●本授業の準備学習・復習時間は、合わせて 1 時間が標準とされているが、これでは十分とは決して言えない。各々が自分に必要な勉強時間を確保してほしいが、予習・復習を合わせて最低2時間が必要である。
●学生は授業中にほぼ 1 回はランダムに当たるので、準備は欠かせない。
●学生からの質問や英文の添削は、クラスでのレポート提出の場合はレポートに、毎回提出を必須としているリアクション・ペーパーにおいては、Hoppiを通じてオンラインでフィードバックを行っている。
テキスト(教科書)Textbooks
Eye on America, selected, Toshihiko KOBAYASHI, 三修社, 2020年,¥1800. ISBN: 978-4-384-33459-3-C1082
プリント類はその都度配布するか、事前にHoppiにアップするので各々で印刷して授業に持ってきてもらう場合がある。
参考書References
これまで使用してきた文法書を使用してほしい。授業中は電子辞書、紙製辞書のみ使用可能で、携帯電話アプリの辞書は、教師が指示した時以外は認めない。また、授業外に Web 上の Cambridge Dictiionaryや、Merriam-Webster Dictionary などの英英辞典の使用を強く推奨する。
成績評価の方法と基準Grading criteria
● 平常点:(授業中の受け答え、ペアワークやグループワークへの
参加度や課題提出状況):32%
● Reaction Paper の提出 ( Hoppi を通じて) 2 x 14 = 28%
● Mid-term Vocabulary test : 20%
● 春学期末試験: 20%
単位取得のための最低合格レベル: 60%
4 回以上欠席した場合には単位取得資格を失う (公欠を除く)
授業開始時間から 15 分以上遅れた場合は、遅刻としてカウントし、2 回で欠席 1 回とみなす。30 分以上遅刻した場合は、出席しても席扱いとなる。体調が悪い、通院するなどの場合は事前に教師宛にメールで知らせること。
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
1. 新聞や雑誌記事、トピックスに関連するビデオをなどを適宜授業に取り入れているのは全体的な理解を深めると好評である。また、ディスカッションにおいて英語で自分の意見を相手にわかりやすく説明することを毎回積み重ねていくことで、英語での発表に自信がつき、違った考え方を知る機会になったという感想を学生から得ている。
2. 授業後に提出を義務付けているリアクション・ペーパーを通じて、学生との意思疎通を図っている。
3. 年間を通じてクラスの席を時折変更しているため、席の位置が固定化するのを防ぎ、多くのクラスメートと話す機会を得ていると好評である。
学生が準備すべき機器他Equipment student needs to prepare
英語の辞書(紙製・電子辞書)携帯電話のアプリ使用は教師が許可した場合を除き、通常は禁止している。
その他の重要事項Others
必要な場合はzoomによるオンライン授業に切り替えることができる。