市ヶ谷リベラルアーツセンター(ILAC)ILAC Course
LIT100LA(文学 / Literature 100)日本古典文学AJapanese Classic Literature A
歌のはじまり、万葉集前期の時代と共感する歌をよみとく
成島 知子Tomoko NARUSHIMA
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 市ヶ谷リベラルアーツセンター(ILAC)ILAC Course |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2023 |
授業コードClass code | Q1007 |
旧授業コードPrevious Class code | P1009 |
旧科目名Previous Class title | 文学Ⅰ |
開講時期Term | 春学期授業/Spring |
曜日・時限Day/Period | 水2/Wed.2 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 市ヶ谷 |
教室名称Classroom name | 市Y‐Y502 |
配当年次Grade | 法文営国環キ1~4年 |
単位数Credit(s) | 2 |
備考(履修条件等)Notes | |
他学部公開科目Open Program | |
他学部公開(履修条件等)Open Program (Notes) | |
グローバル・オープン科目Global Open Program | |
成績優秀者の他学部科目履修制度対象Interdepartmental class taking system for Academic Achievers | ○ |
成績優秀者の他学部科目履修(履修条件等)Interdepartmental class taking system for Academic Achievers (Notes) | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
SDGsCPSDGs CP | |
アーバンデザインCPUrban Design CP | |
ダイバーシティCPDiversity CP | |
未来教室CPLearning for the Future CP | |
カーボンニュートラルCPCarbon Neutral CP | |
千代田コンソ単位互換提供(他大学向け)Chiyoda Campus Consortium | |
選択・必修Optional/Compulsory | |
カテゴリー(2017年度以降)Category (2018~) |
2017年度以降入学者 ILAC科目 100番台 基盤科目 1群(人文分野) |
カテゴリー(2016年度以前)Category (2017) |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
The oldest song collection in Japan, the Man'yōshū, contains about 4,500 kinds of songs from about 100 years from the mid-7th century ~ mid-8th century. They are divided into four periods according to age and song style, but in this class, we will focus on the works of the first semester (1st and 2nd periods).
By taking up the works of this early period of waka, we learn about the world of waka poetry, which is the basis of later Japan classical literature. In addition, students will learn the charm of living in the social system of the time, and the expression of poets who have been handed down and appreciated 1,200 years later continues to exist even today.
I want you to learn the richness of expression that waka as an art and communication possesses even though it has a small number of letters (sounds).
【Learning activities outside of classroom】
In addition to reading the thoughts contained in the short form of waka poetry, which is mainly 31 characters, we will think about the lives of people who lived during the turbulent period of the Japan's ancient society, and find the ideal form of literature that can be sympathized with even if there is a time difference of about 1,300 years.
The goal is to enable students to sense that classical literature, which is often thought to be alien to ancient literature, has something interesting that is common to us today, and to acquire knowledge of literary history and enhance interest and culture in Japan culture.
【Learning activities outside of classroom】
I want students to be conscious of the literature and expression of waka poetry that remains in modern life in their daily lives. One example of this is the use of manga, anime, and dramas such as Hyakunin Isshu.
Students can easily understand the background of the works by reviewing the Japan history of the Asuka period to the Nara period in advance at the level of Japan high school history and checking it as necessary during each class.
I would like students to try to create a prototype waka poem that expresses their emotions with 31 notes.
The standard preparation and review time for this class is 2 hours each.
【Grading Criteria /Policy】
At the final class, students will take an essay test (you can bring your own) on the questions presented in advance (select one question from multiple questions). This test is 100% of the rating.
The questions will ask about understanding the Man'yōshū as literature, such as understanding waka expression, understanding the poets and the era in which they were established.
The point of evaluation is whether the person considers the set problem theme in his own way based on his or her reading comprehension of literary works, and whether the consideration is logically argued.
In addition, the main point is whether the essay can be expressed in a sentence that is easy for others to read.
Attendance is required each time, and at least 50% attendance is considered to be eligible to take the test.
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
日本最古の歌集、万葉集には7世紀半ば~8世紀半ばの約100年間の約4500種の歌が収められている。それらは年代、歌風などにより4期に分けらるが、この授業では前期(第1、第2期)の作品を中心に取り上げる。
この和歌の創成期の作品を取り上げることで、そののちの日本古典文学の根幹というべき和歌の世界を学ぶ。加えて、当時の社会制度の中生き、1200年後の現代にまで伝わり、評価される歌人たちの表現が現代においても持ち続ける魅力を学んでいく。
芸術としての、かつコミュニケーションとしての和歌が、少ない文字(音)数でありながらも持つ表現の豊かさを学んでほしい。
到達目標Goal
和歌という主に31文字の短い形式のなかに込められた思いを読み取るだけでなく、日本の古代社会の整いつつある激動期に生きた人々の人生に思いをはせ、1300年ほどの時間差があっても共感できる文学としてのありようを見出していく。
古文というと縁遠いものと思われがちな古典文学の中にも現代の私たちに相通じる面白みがあることを感じ取れるようになるとともに、文学史的知識を獲得し、日本の文化への興味、教養を高めることを目標とする。
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
各学部のディプロマ・ポリシーのうち、以下に関連している。法学部・法律学科:DP3・DP4、法学部・政治学科:DP1、法学部・国際政治学科:DP1、文学部:DP1、経営学部:DP3、国際文化学部:DP2、人間環境学部:DP2、キャリアデザイン学部:DP1
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
現代語訳付のテキストを使っての講義形式。
現代語訳付なので、高校時代の古文のように現代語訳が到達点ではなく、それを踏まえた読解のための講義となる。
また、人数にもよるが、読解に関してのディスカッション、意見交換などもできたらいいと考えている。
受け身でない、授業参加姿勢を期待する。
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
なし / No
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
1[対面/face to face]:授業概要説明・導入
万葉集および万葉集前期の時代背景、概要
2[対面/face to face]:第1期万葉を代表する額田王を中心に 1
熟田津に~三輪山
近江遷都以前
3[対面/face to face]:第1期万葉を代表する額田王を中心に2
茜さす~三山~春秋優劣
近江京時代と天皇たちとのかかわり
4[対面/face to face]:第1期万葉を代表する額田王を中心に3
鏡王女との贈答歌・弓削皇子との贈答歌
5[対面/face to face]:過ぎ去った近江京への思いの変化
柿本人麻呂の近江荒都歌と高市黒人の近江旧都歌
6[対面/face to face]:天武天皇の子供たちの歌1
高市皇子と十市皇女 悲劇の皇女と秘められた恋の歌
7[対面/face to face]:天武天皇の子供たち2
大津皇子と大伯皇女 連力争いの中の姉弟の歌
8[対面/face to face]:天武天皇の子供たち3
草壁皇子と石川郎女 大津皇子のライバルの姿
9[対面/face to face]:天武天皇の子供たち3
但馬皇女と穂積皇子 恋に自立しようとした皇女の歌
10[対面/face to face]:柿本人麻呂の挽歌1
叙事的挽歌 高市皇子挽歌の壬申の乱の表現
11[対面/face to face]:柿本人麻呂の挽歌2
抒情的挽歌 明日香皇女挽歌や泣血哀慟挽歌
12[対面/face to face]:柿本人麻呂の恋の歌と旅の歌
旅と結びつく恋の想いを、紀伊行幸時の歌や羇旅8首から読み取る。
13[対面/face to face]:高市黒人の旅の歌
人麻呂の旅の歌との比較からみられる時代性と個性
14[対面/face to face]:試験・まとめと解説
事前発表設問による論述テスト
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
学生は、日常生活において、現代の生活の中に残留する和歌という文学・表現に目を向ける意識を持ってほしい。百人一首などがマンガ、アニメ、ドラマの素材となっているのはその一例。
学生は、事前に飛鳥時代から奈良時代の日本史を、高校の日本史レベルで振り返り、かつ各授業時に必要に応じて確認することで、作品の背景が理解しやすくなる。
学生は、自分の感情を31音で表現するとしたら、という和歌の試作をしてみて欲しい。
本授業の準備・復習時間は、各2時間を標準とします
テキスト(教科書)Textbooks
講談社文庫「万葉集(一)」中西進 全訳注」 759円
参考書References
講談社文庫「万葉集(二)~(四)」中西進 全訳注」
角川ソフィア文庫「ビギナーズ・クラッシックス 万葉集」
角川ソフィア文庫「万葉集一~四」伊藤博 全訳注
高校時代の日本史の年表
その他、必要に応じて授業内で紹介する。
成績評価の方法と基準Grading criteria
最終授業時に、事前に発表した問題(複数の中から1問選択)についての論述テスト(持ち込み可)を行う。このテストが評価の100%。
設問は、和歌表現への理解、歌人や成立した時代への理解、など文学としての万葉集への理解を問うものとなる。
評価のポイントは、設定された問題テーマについて、文学作品の読解をふまえて自分なりに考察し、その考察が論理的に論述されているかという点。
加えてその論述が他人に読みやすい文章で表現できているかという点が主となる。
毎回出席をとり、50%以上の出席をテスト受験資格とする。
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
文学作品という関係上、作品のその部分の分量により1コマの時間内に1つのテーマがうまく収まらない場合が多い。授業の回をまたぐ場合には、できるだけ前回の内容の振り返りをしつつ進めていく。
また、大人数の授業の場合、なかなかディスカッションとはいかないかもしれないが、学生の感想・意見を聞くことを講義の中に取り入れていきたい。