経済学部Faculty of Economics
ECN218CA(経済学 / Economics 200)演習Seminar
馬 欣欣Xinxin MA
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 経済学部Faculty of Economics |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2023 |
授業コードClass code | K7025 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 年間授業/Yearly |
曜日・時限Day/Period | 月4/Mon.4, 月5/Mon.5 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 多摩 |
教室名称Classroom name | 経121 |
配当年次Grade | 2 |
単位数Credit(s) | 8 |
備考(履修条件等)Notes | 4年次は授業コード「K7125」を履修登録すること。 |
他学部公開科目Open Program | |
他学部公開(履修条件等)Open Program (Notes) | |
グローバル・オープン科目Global Open Program | |
成績優秀者の他学部科目履修制度対象Interdepartmental class taking system for Academic Achievers | ○ |
成績優秀者の他学部科目履修(履修条件等)Interdepartmental class taking system for Academic Achievers (Notes) | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
SDGsCPSDGs CP | |
アーバンデザインCPUrban Design CP | |
ダイバーシティCPDiversity CP | |
未来教室CPLearning for the Future CP | |
カーボンニュートラルCPCarbon Neutral CP | |
千代田コンソ単位互換提供(他大学向け)Chiyoda Campus Consortium | |
カテゴリー(2015年度以前入学生) | 演習(選択科目) |
カテゴリー(2016年度以降入学生) | 演習(選択科目) |
カテゴリーCategory |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
[Course outline]
The purpose of this course is to develop the basic skill necessary for students studying in the Faculty of Economics. In addition to learn how to search for academic materials and write reports, students will learn how to find interesting themes (problem finding skills), how to verify them theoretically and empirically (problem solving skills), and how to communicate them to others (communication skills) through group discussions and research presentations. In particular, this course aims to cultivate the "logical thinking skills" and individual/joint research skills to conduct "theoretical and empirical research on Economics issues" by student themselves.
[Learning Objectives]
The goal is to acquire the ability to question various economic phenomena (problem finding), investigate by oneself, find one's own answer (problem solving), and communicate (communication). The purpose is to acquire the ability to make presentations and discuss by utilizing various information collecting methods in the presence of various information such as books, journal, magazines, newspapers, and the Internet.
[Learning activities outside of classroom]
It is necessary to understand economic trends and trends in economic issues in the journals, books, newspapers, television, and the Internet. The study and collection of materials for debates and research presentations will be required. The standard total preparation and review time is 4 hours or more each time.
[Grading Criteria /Policy]
Normal evaluation100%. Comprehensive evaluation of presentations and preparation (appropriateness of literature survey, understanding of previous research, ability to apply analysis methods in the relevant field, finding a new issue and appropriateness of analysis methods).
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
経済学部で学んでいくために必要な知識を身につけることが目的です。学術資料の探し方、レポートの書き方のほか、グループディスカッションや研究発表などを通じて、面白いテーマを見つけ(問題発見能力)、自分の考えを持って、理論的・実証的検証し(問題解決能力)、そして他人に伝えるスキル(コミュニケーション能力)を育成します。
到達目標Goal
経済現象に関する様々なことに疑問を持ち(問題発見)、自ら調べ、自分の答えを見つけ(問題解決)、伝える能力(コミュニケーション)の能力を身に付けることが到達目標です。書籍・雑誌・新聞・インターネットなど様々な情報がある中で、多様な情報収集の方法を活用でき、発表・討論する能力を身に付けることを目的とします。
The goal is to acquire the ability to question various economic phenomena (problem finding), investigate by oneself, find one's own answer (problem solving), and communicate (communication). The purpose is to acquire the ability to make presentations and discuss by utilizing various information collecting methods in the presence of various information such as books, journal, magazines, newspapers, and the Internet.
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
ディプロマポリシーのうち、経済学科・現代ビジネス学科は「DP8」「DP9」「DP10」「DP11」に関連。国際経済学科は「DP9」「DP10」「DP12」に関連。
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
主に演習方式とする。研究テーマに関連した基礎知識の習得のために標準的なテキストを輪読し、研究テーマにおける代表的な研究論文を輪読する、または、実証分析の習得のための実習などを行う。授業の進め方やフィードバックは、指導教員と相談の上で、適宜対面のほか、Zoomやメール等のオンラインを介して行う。
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
第1回[対面/face to face]:ガイダンスと自己紹介
授業内容と進め方の説明、教員と学生の自己紹介
第2回[対面/face to face]:文献サーベイの方法①
図書館を利用し、学術論文を検索
第3回[対面/face to face]:文献サーベイの方法②
学術論文引用と文献リストのまとめ方
第4回[対面/face to face]:情報収集の演習①
情報収集の演習①
第5回[対面/face to face]:情報収集の演習②
学術論文を学習
第6回[対面/face to face]:個人研究(1)
研究課題を決定
第7回[対面/face to face]:個人研究(2)
個人プレゼンテーショ
ン資料を作成
第8回[対面/face to face]:個人プレゼンテーショ
ン(1)
個人プレゼンテーショ
ン(1)
第9回[対面/face to face]:個人プレゼンテーショ
ン(2)
個人プレゼンテーショ
ン(2)
第10回[対面/face to face]:個人プレゼンテーショ
ン(3)
個人プレゼンテーショ
ン(3)
第11回[対面/face to face]:個人プレゼンテーショ
ン(4)
個人プレゼンテーショ
ン(4)
第12回[対面/face to face]:研究論文を作成(1)
論理的な議論(1)
第13回[対面/face to face]:研究論文を作成(2)
論理的な議論(2)
第14回[対面/face to face]:交流会
最優秀賞、学んだことの整理と今後の課題
第15回[対面/face to face]:学術研究の演習①
研究課題を探す
第16回[対面/face to face]:学術研究の演習②
先行文献と情報収集(文献輪読)
第17回[対面/face to face]:学術研究の演習③
先行文献と情報収集(文献輪読)
第18回[対面/face to face]:学術研究の演習④
先行文献と情報収集(文献輪読)
第19回[対面/face to face]:学術研究の演習⑤
データの使用
第20回[対面/face to face]:学術研究の演習⑥
データの分析
第21回[対面/face to face]:学術研究の演習⑦
データの分析
第22回[対面/face to face]:グループ学術研究の演習①
グループ学術研究の演習①
第23回[対面/face to face]:グループ学術研究の演習②
共同研究
第24回[対面/face to face]:グループ学術研究の演習③
共同研究
第25回[対面/face to face]:グループ学術研究の演習④
研究論文を作成
第26回[対面/face to face]:グループ学術研究の演習⑤
グループ研究発表
第27回[対面/face to face]:海外・日本国内大学合同演習
海内・日本国内大学合同研究発表会
第28回[対面/face to face]:共同研究交流会
最優秀賞(共同研究・個人研究)、学んだことの整理と今後の課題
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
新聞・テレビ・インターネットなどから,経済の動向や関心のある経済問題の動向を理解しておくことは必要です。また、ディベート、研究発表に向けた資料収集などが適宜、必要となります。本授業の準備学習・復習時間は各 2 時間を標準とし、毎回4時間以上です。
It is necessary to understand economic trends and trends in economic issues in the journals, books, newspapers, television, and the Internet. The study and collection of materials for debates and research presentations will be required. The standard total preparation and review time is 4 hours or more each time.
テキスト(教科書)Textbooks
特になし
参考書References
特になし
成績評価の方法と基準Grading criteria
平常点100%。発表とその準備の総合評価(文献サーベイの適性、先行研究への理解、該当分野の分析方法の応用力、自らの問題意識と分析方法の適切性)とする。
Normal evaluation100%. Comprehensive evaluation of presentations and preparation (appropriateness of literature survey, understanding of previous research, ability to apply analysis methods in the relevant field, finding a new issue and appropriateness of analysis methods).
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
アンケート調査を行い、学生の意見に関するフィードバックを行い、また改善要望に対応し、講義内容を調整する。
学生が準備すべき機器他Equipment student needs to prepare
特になし
担当教員の専門分野等
中国経済論、労働経済学、開発経済学
研究テーマ
1.中国所得格差と貧困の実証分析
2.中国社会保障の経済分析
3.中国労働雇用・賃金、家計消費に関する実証研究
主要研究業績
1.Ma, X. (2022) Public Medical Insurance Reform in China. Springer Nature.
2.Ma, X. (2021) Female Employment and Gender Gap in China. Springer Nature.
3.Ma, X. and Li, S.(2022)“Self-employment in Urban China:Entrepreneurship or Disguised Unemployment?” China & World Economy, 30(1),166-195.
4.Ma, X. (ed.) (2021) Employment, Retirement and Lifestyle in Aging East Asia. Palgrave Macmillan.
5.Ma, X. (2018)“Labor Market Segmentation by Industry Sectors and Wage Gaps between Migrants and Local Urban Residents in Urban China” China Economic Review, 47,
96-115